VEECEE rondetafel: de opkomst van datagedreven venture capital

De 'human touch' is gebaat bij datagedrevenheid.

This article is also available in English, read it here

Bekijk hier alle foto’s van het evenement. Lees hier het algemene verslag.

Fotografie: Robert Tjalando

De Nederlandse VC-community VEECEE hield op 5 september 2024 een evenement over data-gedreven venture capital bij Google Cloud Amsterdam. Tijdens een rondetafelgesprek, exclusief voor partners van succesvolle VC-fondsenonder en leiding van Lisa Brouwer (investment manager bij Curiosity), ging het vooral over de tools die VC’s kunnen gebruiken om op basis van data inzichten te kunnen krijgen en datagedreven beslissingen te nemen. Niet alle tools blijken even goed te bevallen…

Zo’n beetje elke sector ondergaat een digitale transformatie en de venture capital-sector is geen uitzondering. Steeds meer VC-maatschappijen omarmen geavanceerde analytische tools en technieken om investeringsbeslissingen te ondersteunen, portfoliobeheer te optimaliseren en andere VC-operaties te verbeteren. Geen wonder, want de mogelijke voordelen zijn aanzienlijk.

Om te beginnen leidt een datagedreven aanpak idealiter tot efficiënter en effectiever investeren. Data-gedreven tools helpen VC’s – nog steeds: idealiter – bij het identificeren van veelbelovende startups door gebruik te maken van geavanceerde zoekplatforms die AI en machine learning inzetten. Deze tools kunnen potentiële investeringsmogelijkheden vinden op basis van specifieke criteria. Daarnaast kunnen repetitieve taken, zoals het screenen van pitch decks, worden geautomatiseerd.

De datagedreven aanpak leidt ook tot betere besluitvorming. Door data te analyseren over factoren, zoals marktgroei, teamontwikkeling en financieringsrondes kunnen VC’s kansen eerder signaleren. Data-analyse kan bovendien helpen om subjectiviteit te verminderen bij investeringsbeslissingen door te focussen op meetbare criteria en trends.

Efficiënter portfoliomanagement is een ander voordeel. Data-gedreven tools ondersteunen VC’s bij het monitoren van hun portfoliobedrijven, het analyseren van prestaties en het identificeren van potentiële risico’s of groeigebieden. Ook de fondsenwerving en het relatiebeheer profiteren van een datagedreven aanpak.

Data kan worden gebruikt om de targeting van potentiële investeerders te verbeteren, bijvoorbeeld door een chatbot op de site in te zetten om informatie te vergaren over potentiële investeerders. Daarnaast kan data-analyse inzicht geven in de interesses en prioriteiten van bestaande LP’s, wat kan bijdragen aan het opbouwen van sterkere relaties. Tools kunnen de communicatie met investeerders stroomlijnen door middel van geautomatiseerde rapporten en updates over portfolioprestaties.

Tools in trek
Geen wonder dat datagedreven tools breed worden ingezet. Niet alleen het overbekende PitchBook (voor financiële analyse), maar ook minder bekende tools zoals Specter, Venturelytic, Rundit (platforms voor portfoliobeheer, analyses en rapportages) en Bunch (een all-in-one platform voor fondsmanagers) of Pipedrive (een tool voor relatiebeheer, niet specifiek voor de sector ontwikkeld, maar bruikbaar om relaties te leggen en te onderhouden met – bijvoorbeeld – co-financiers). Deze tools kunnen in theorie in alle fasen van het investeringsproces nuttig zijn, van de eerste marktverkenning tot de portfoliomanagementfase.

De praktijk blijft helaas vaak achter bij de theorie, en dat komt vooral doordat de tools niet altijd even krachtig zijn. Vaak zijn de ontwikkelaars ervan zelf startups, en is hun software eenvoudigweg nog niet volwassen genoeg. En als de software wel afkomstig is van een ervaren leverancier, betreft het nogal eens een algemene tool die getweakt is voor VC’s en niet helemaal voldoet aan de wensen van de afnemer.

Een voorbeeld is Specter, een tool die volgens de aanbieder ‘realtime inzichten en trends in private markten biedt’ en ‘VC-bedrijven bruikbare informatie over private ondernemingen verstrekt’. Klinkt goed, maar volgens een van de deelnemers loopt de informatie in Specter al gauw een of twee weken achter bij de actualiteit. “Je kunt beter LinkedIn gebruiken.”

Ook is er kritiek op de kosten, waar vooral kleinere VC’s mee worstelen. Een deelnemer merkt op: “We zien dat grote VC’s een voorsprong krijgen door hun investeringen in technologie. Het dreigt een ongelijk speelveld te worden.” De oplossing? “Misschien moeten we gezamenlijk abonnementen afsluiten”, wordt er geopperd.

Het neemt niet weg dat de datagedreven venture capital-maatschappij de toekomst heeft. Vooral omdat er in een datagedreven venture-capitalmaatschappij meer tijd en aandacht is voor de menselijke aspecten van het werk. En dit is nog steeds een ‘peoples business’, zoals een van de deelnemers zegt: “Ik denk niet dat ik ooit een deal heb gescoord omdat ik de eerste was. Het is omdat het een goede match was met mij en mijn kennis en de rest van het team.” En hoe minder tijd je als fondsmanager kwijt bent met data verzamelen en doorploegen, hoe meer tijd je kunt inruimen voor het contact met anderen. “Ik zie het als een manier om tijd te winnen die ik kan besteden aan het opbouwen en onderhouden van een persoonlijk netwerk.”

Volledig datagedreven VC?
Toch denken sommige aanwezigen dat in de toekomst nog wel venture capital-maatschappijen zullen verrijzen die volledig datagedreven worden, zoals er nu ook al kredietverlenende instellingen zijn die op basis van data – in hun geval vooral betaalgegevens – beslissen of ze een kredietaanvraag honoreren. Waarom zou, analoog daaraan, een venture capital-maatschappij niet ook volautomatisch investeringsaanvragen kunnen afhandelen? “Ik denk dat sommige venture-capitalmaatschappijen dit zelfs tot hun USP zouden kunnen maken.”

Waarschijnlijker lijkt het dat de opmars van toepassingen om data wel zal doorzetten – wat bijvoorbeeld te denken van tools om analyses te maken van de karaktertrekken van de ondernemers die op zoek zijn naar investeerders? – maar dat dit de menselijke aspecten van het werk niet zal verdringen. Dat het belang van empathie, analytisch vermogen en sociale intelligentie niet zullen verdwijnen naarmate venture capital-maatschappijen sterker datagedreven worden.

Juist niet, denkt een van de deelnemers: “Eerder zullen de maatschappijen die in de omgang met anderen daar steeds meer voordeel van hebben. Want datagedreven zijn zal in de toekomst een vanzelfsprekenheid worden voor elke venture capital-maatschappij, niet een onderscheidend kenmerk. Dat onderscheidende zit ‘m in de mensen die er werken. De mensen die dankzij de datagedrevenheid van de venture capital-firma waar ze werken alle ruimte hebben om hun menselijkheid tentoon te spreiden.”

De toekomst is zo bezien dus waarschijnlijk aan de venture capital-maatschappijen die het beste van twee werelden weten te combineren – de kracht van data en de onvervangbare menselijke touch die venture capital zo uniek maakt. En naarmate de sector evolueert, zal het vermogen om deze balans te vinden, waarschijnlijk het onderscheid maken tussen succesvolle en minder succesvolle venture capital-maatschappijen in het datagedreven tijdperk.

Het volgende VEECEE-evenement staat gepland op 27 november in Capital C in Amsterdam en belooft nieuwe kansen voor Europese VC-bedrijven om te leren, verbinding te maken en te groeien.

Gerelateerde artikelen