Unilever doet Unox en Conimex in de verkoop
Levensmiddelenconcern Unilever bekijkt een verkoop van bekende Nederlandse merken als Unox en Conimex. Unilever zou ABN AMRO hebben ingeschakeld om een verkoop te onderzoeken. De winstgevendheid van de merken die in de verkoop kunnen gaan, ligt volgens de ingewijden rond de veertig miljoen euro.
Dat meldt persbureau Reuters. Unilever wilde geen commentaar geven tegen de diverse persbureaus. Het Britse Unilever zou ook de verkoop overwegen van kleinere merken in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen.
Het bedrijf wil zich onder topman Hein Schumacher volgens ingewijden richten op zijn belangrijkste merken zoals Knorr, Hellmann’s en Dove. Unox en Conimex beschouwt het bedrijf niet als kernactiviteiten, aldus de bronnen. Wereldwijd telt Unilever ongeveer 400 merken.
In maart meldde Unilever nog de ijsjesdivisie, met merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Cornetto, af te willen splitsen, bijvoorbeeld via een verkoop of een beursgang. Die eventuele beursgang kan mogelijk in Amsterdam plaatsvinden. In augustus was het de beurt van een aantal huidverzorgingsmerken om te vertrekken. In 2021 stootte Unilever de theetak af voor 4,5 miljard euro.
Schumacher nam vorig jaar het roer over van Alan Jope, nadat de activistische belegger Nelson Peltz een belang nam in het bedrijf en toetrad tot de raad van bestuur. Dat gebeurde na een mislukte poging om de consumententak van de Britse farmaceut GlaxoSmithKline over te nemen. Schumacher gaf eerder al aan dat hij zich ging inzetten “om de bedrijfsprestaties naar een hoger niveau te tillen.” (ANP)