Fyron acquisitie door Mentha: Zo stuurt private equity op cijfers die er écht toe doen

Laatst gewijzigd: 28 mei 2024 13:02
Met de BI-tool van SINCERIUS sturen Mentha en portfoliobedrijf Fyron op precies de juiste KPI's.

In 2010 opende SINCERIUS, de eerste Nederlandse due diligence boutique, haar deuren. Sindsdien is de dienstverlener uitgegroeid tot absolute frontrunner als het gaat om data-driven due diligence. Het kantoor heeft inmiddels ruim veertig specialisten in dienst en is jaarlijks betrokken bij meer dan 100 transacties in het mid-market segment.

“Onze initiële focus lag op financiële due diligence”, zegt oprichter van SINCERIUS Joost Siemensma, winnaar van de M&A Award voor Best Transaction Services Advisor in 2022. “De toenemende digitalisering daarbij heeft ertoe geleid dat we er nu ook steeds vaker een BI (business intelligence)-oplossing leveren bij de transacties waar we aan werken. Dat doen we momenteel voor een twintigtal participaties van private equity (PE), waaronder een aantal deelnemingen van Mentha.

Mentha roert zich op de kookmarkt
Een van de specialismen van Mentha is buy & build strategieën; de PE-firma doet naast drie tot vier platforminvesteringen, zo’n 25 tot 30 add-ons per jaar. Een van de succesvolle voorbeelden van deze strategie is participatiebedrijf Fyron, een specialist in outdoor cooking, waar vier toonaangevende merken deel van uitmaken: OFYR, The Bastard, Grizzly Grills en Grill Guru.

De eerste transactie die tot deze groep heeft geleid was de overname van OFYR, een Nederlandse producent van high-end outdoor kooktoestellen, in 2018. De onderneming had op dat moment zes miljoen euro omzet. In 2021 heeft Mentha tevens een aandelenbelang verkregen in 200° Fahrenheit, een Nederlandse producent van keramische (kamado) barbecues, met merken als The Bastard, Grill Guru en Grizzly Grill. Door de fusie tussen OFYR en 200° Fahrenheit is een van de grootste aanbieders van outdoor kooktoestellen en barbecues van Europa ontstaan. De combinatie is actief in 40 landen wereldwijd en heeft een geconsolideerde omzet van meer dan 60 miljoen euro. Het bedrijf heeft dus in korte tijd een enorme sprong gemaakt. “Dat kwam in eerste instantie door de coronapandemie waarin de markt voor buiten koken ineens heel hard begon te groeien doordat mensen niet konden reizen en veel meer aan huis gekluisterd waren”, vertelt Mark van Ingen, partner bij Mentha. “Na de fusie is het helemaal hard gegaan. We verkopen nu zo’n 80.000 barbecues per jaar en dat komt dus van twee startups die zeven jaar geleden nog in de kinderschoenen stonden.”

Verbeteren financiële administratie
De ambitie van Mentha is om van Fyron één bedrijf te maken en daarmee Europa te veroveren. Daarmee is er behoefte ontstaan aan structuur, beheersing en intelligente data-inzichten. Voor dat laatste stuk is SINCERIUS aangehaakt die de due diligence verzorgde bij zowel de OFYR als de 200° Fahrenheit transactie.

“De BI-tool, genaamd SINCERIUS Business Insight, is ideaal voor een buy & build strategie”, zegt Joost Siemensma. “Want het maakt niet uit op welk financieel systeem de bedrijven draaien, SINCERIUS trekt de informatie eruit en verwerkt het tot geconsolideerd resultaat.”

“De BI-oplossing volgt op natuurlijke wijze uit het due diligence-proces”, vervolgt de oprichter van SINCERIUS. “We komen daarbij posten tegen die structureel anders geboekt moeten worden. Wij adviseren de ondernemers dan om dat niet langer in Excel – zoals bekend nog altijd veel gebruikt in het MKB – te doen, maar via onze BI-tooling. Want een van de belangrijkste voordelen is dat er geen discussie meer is over welke versie van de Excel-sheets de waarheid bevat. De waarheid zit in het systeem, en als dat niet de waarheid is, dan is er iets mis met de brondata. Maar er is geen discussie meer over waar die data vandaan komt en dat is denk ik essentieel.”

Nog los van de inzichten, realiseert een PE-fonds met de BI-tool al direct een verbetering van de financiële administratie van de participatie. Mark van Ingen: “Het is inderdaad een versneller van je veranderprogramma op de financiële administratie. Het dwingt een bedrijf om heel snel zijn administratie op orde te krijgen. En je loopt tegen zaken aan bij het consolideren waarvan je leert hoe er geadministreerd wordt, wat de kwaliteit en de mate van detail van de administratie is en hoe je het proces kunt verbeteren. Dat is het prettige eraan. Zaken worden inzichtelijker en er wordt sneller gerapporteerd.”

Mindset moet er klaar voor zijn
Wanneer Mentha deelneemt in een bedrijf gaat ze niet van alles opleggen. “Wanneer wij een rapportage krijgen van een portfoliobedrijf, dan vragen ze best vaak wat we willen hebben”, aldus Van Ingen. “’Ik wil graag datgene zien waar jij je bedrijf op stuurt’, zeg ik dan. “Wanneer we nieuwe tools introduceren, moet dat vooral een tool van het management worden en niet van de private equity-partij. Ik stel dan ook eerder de omgekeerde vraag als ik denk dat er echt iets toegevoegd moet worden: ‘waarom zou je het niet willen hebben?’ De DGA bij OFYR was aanvankelijk niet heel enthousiast en zag op tegen de kosten en complexiteit van implementeren, maar de controller die we hebben aangesteld was wel heel enthousiast. Inmiddels is de tool geadapteerd binnen het hele bedrijf met de DGA als key user voorop.”

Siemensma herkent dit. Vaak is er even tijd nodig voordat de omslag komt. “Met de BI tool automatiseren we standaardzaken die je eigenlijk als controller of CFO niet meer zelf zou willen doen. En zeker in deze tijd, waarin mensen schaars zijn, moet je dit soort dingen automatiseren. Ik denk ook dat het veel leuker is om te kijken naar een financiële analyse, dan Excels opbouwen met eigen imports. Want in principe is onze BI-tool zo gebouwd dat op het moment dat je klaar bent met boeken, je op de knop drukt en alle standaardrapportages en managementrapportages uit het systeem komen rollen. En je kunt het gediversifieerd distribueren, bijvoorbeeld door een versie voor het sales team en een versie voor de directie te maken. De tijd die je overhoudt als finance team, kun je besteden aan innoveren, automatiseren en het management helpen sturen.”

Voordat bedrijven dat gaan doen, moet de mindset er klaar voor zijn. “We zijn ook wel eens bij transacties betrokken waar de DGA of de CFO de tool gewoon niet wil”, aldus Siemensma. “Dan doen we het uiteraard ook niet. Maar soms ziet een controller wat voor analyses we uit hun datasets halen, en dan willen ze het meteen in hun managmentrapportages opnemen. Maar wij gaan niet op stoel van de CFO zitten. We zijn een technische enabler van inzicht. Ownership blijft bij de CFO.”

Volgen prestaties portfoliobedrijven
Bij Mentha is inmiddels een diepgaand inzicht ontstaan van de business van Fyron. “We zijn nu bezig met verdere verdieping van de rapportages en het toevoegen van operationele KPI’s”, zegt Mark van Ingen. “We kunnen bijvoorbeeld steeds beter zien wat de verschillen in verkoop zijn per land en verkoopkanaal. Dat stelt Fyron in staat veel beter te forecasten.”

“Een BI-tool is eigenlijk een must”, volgens Van Ingen. ERP-systemen beschouwt hij als ongeschikt om een bedrijf op te sturen. “Wat ik nooit echt heb begrepen, is dat de enorm simpele analyses, zoals de top 25 dalende klanten, niet standaard in een ERP-pakket zitten”, aldus de partner van Mentha. “Met de BI-tool kun je dat er makkelijk uithalen. En het is afgestemd op de behoeften van de onderneming. Ieder verdienmodel of businessmodel heeft toch zijn eigen kracht en toegevoegde waarde. En dat is altijd een combinatie van een aantal KPI’s of datapunten waardoor je weet of je business goed loopt. Dat is ook waarom je met zo’n BI-tool heel snel en heel makkelijk adoptie krijgt. Omdat de dingen die je wilt weten op één scherm en in één overzicht staan.”

De BI-tool biedt niet alleen de bedrijven stuurinformatie, maar ook de aandeelhouder krijgt mogelijkheden die eerst niet bestonden. Zo kan Van Ingen inloggen in het systeem van Fyron en de omzetontwikkeling volgen. Dat kon daarvoor niet. “Dat betekent niet dat ik meteen de controller ga bellen als de omzet even tegenvalt”, zegt Van Ingen. “Ik denk dat je daar eigenlijk alleen maar irritatie van krijgt. Ik gebruik de tool om zo goed mogelijk te volgen wat er in het bedrijf gebeurt. Wij zijn als PE-fonds uiteindelijk ook gewoon een bedrijf die geconsolideerd willen volgen hoe de omzetontwikkeling is binnen ons portfolio. Als Mentha hebben we nu behoorlijk goed inzicht in waar we geld verdienen en waar de omzet stagneert. Met de BI-tool kunnen we dat op landniveau, productniveau, en zelfs op margeniveau tracken. Dat is super nuttig in discussies over hoe we onze schaarse resources gaan inzetten.”

Meer behoefte aan cashflow-forecasting
De komende periode bij Fyron staat voor Van Ingen in het teken van het bouwen van één bedrijf. “Twee bedrijven samenvoegen van ongeveer dezelfde grootte is altijd een lastige opgave, want je moet keuzes maken, maar je wilt niet de goede zaken van de ene of de andere partij verliezen. Dat is een veranderingsproces wat normaal gesproken twee tot drie jaar duurt voordat dat gesetteld is en iedereen zich prettig voelt in de nieuwe groep. Die transitie zitten we nu middenin. Daarbij moeten we veel praktische zaken regelen, zoals het implementeren van een nieuw ERP-systeem, het bouwen van een nieuwe verkooporganisatie, het samenvoegen van de operationele processen en natuurlijk het optimaliseren van onze reporting en stuurinformatie.”

Daar doorheen lopen ook nog de meer algemene PE-uitdagingen van de huidige tijd, zoals renteverhogingen en inflatie. “De impact is enorm”, ziet Van Ingen. “Geld lenen is duurder en de risk appetite bij banken is lager. De onzekerheid resulteert in minder deals en uitdagingen voor portefeuilles van private equities. Daar moeten we doorheen met zijn allen. In de markt voor barbecues in Europa is bijvoorbeeld een verkoopdaling van ongeveer twaalf procent. Wij doen het vooralsnog beter dan markt, maar we merken de impact wel.”

Dat maakt de behoefte aan inzichten alleen maar groter. SINCERIUS speelt hierop in, onder meer door de mogelijkheden voor forecasting uit te breiden. “We werken met forecast modules door historische data te verrijken en op basis van historie met een aantal parameters een forecastmodel te maken”, besluit Joost Siemensma. “In MKB-markt worden nog weinig forecasts gemaakt. Dat proces kun je hiermee automatiseren.”

SINCERIUS is partner van de M&A Community

Gerelateerde artikelen