Robert De Boeck op cover M&A Magazine
We hebben de eerste correcties voor spellingfouten, meningsverschillen over league tables en dreigbrieven al ontvangen. Soms onterecht, meestal terecht. We waarderen de toenemende stroom aan reacties die jullie sturen naar aanleiding van het magazine. Zo’n externe redactie houdt ons scherp en maakt ons beter. Maar bovenal: het maakt duidelijk dat het geletterd papier nog steeds door een grote groep fantatiek wordt gelezen.
We gaan het weer over M&A hebben
Vandaar de keuze om Robert De Boeck, oprichter van Antea Participaties, met zijn snuit op de voorkant te plaatsen. Ooit begonnen als zakenbankier (5 jaar bij Staalbankiers), inmiddels alweer 25 jaar private equity manager. Alleen dat gegeven is al reden genoeg om eens bij deze investeerder langs te gaan. En hij bleek ook nog eens zeer zinnige dingen te zeggen over ondernemerschap en private equity.
Een opzienbarende club kunnen we Antea wel noemen. Zo treden de informal investors ("Bijna allemaal ondernemers", aldus De Boeck) achter het investeringshuis geregeld op als commissaris voor de bedrijven waarin het participeert. Daarnaast kiest Antea er bewust voor om zijn fondsen niet veel groter te maken dan 30 miljoen euro, ondanks dat beleggers in de rij staan.
U wilt meer weten over deze Haags-Rotterdamse Sparta-fan? Maar u ontvangt geen M&A Magazine? Word dan lid (dat moest ik even zeggen van de marketing-afdeling).
Heerlijk, helder verhaal
Verder leren we in het magazine hoe Heineken door zwak M&A-beleid het aflegde tegenover AB Inbev en dat ambitieuze Nederlandse biotechstartups groeikapitaal beter in Amerika kunnen zoeken. Deze verhalen verschijnen op den duur ook online, maar zo’n krantje op de bank leest natuurlijk veel prettiger dan vanaf zo’n flikkerend beelscherm.
Mea culpa Hill + Knowlton
Dan nog the hardest part: rectificaties. Ja, zelfs M&A Magazine is niet perfect.
Ziet u deze titel?
Daar valt met de grootst mogelijke filosofische fantasie inderdaad geen kaas van te maken. Deze – overigens uitstekende – column is geschreven door Tanno Massar, Strategy Director bij Hill+Knowlton Strategies. Op een of andere manier heeft de redactie van M&A Magazine tijdens de vormgeving van zijn artikel de eerste drie woorden van de titel verwisseld met de laatste drie. Hoe dat precies is gekomen wordt nog door onze Chief Rectification Officer onderzocht.
Eigenlijk moet er dus staan ‘Focus op gedrag vergroot succeskans bij overnames’. Extra pijnlijk is dat deze slordigheid is gemaakt bij een column van een communicatiebureau. Hopelijk rent niet het halve klantenbestand weg bij Hill + Knowlton met de gedachte ‘deze pr-experts kunnen niet eens hun eigen koppen correct op papier krijgen’.
Het is echt onze schuld.
Laten we van een nadeel een voordeel maken en de column op deze manier nog eens extra onder de aandacht brengen. Voila, hier met correcte betiteling.
We dagen u uit nog meer slordigheden in het magazine te spotten. Degene die er één vindt en dat bij ons meldt, krijgt een fles Barolo.
Tot zover. Heeft u het magazine inmiddels gelezen en denkt u: ik heb nog een paar fantastische verhaalideeën, kaart het aan bij RMunsterman@alexvangroningen.nl. Disclaimer: bij eventuele winst van een Pullitzerprijs deelt u niet mee in het prijzengeld. Ook columns zijn welkom. We zullen extra waakzaam zijn op titels.