PwC: FinTech en nieuwe technologieën bieden kansen voor banken

Nieuwe technologie biedt banken en nieuwe spelers kansen om klanten beter te bedienen. Voor banken die deze kansen weten te benutten blijft een belangrijke rol weggelegd in het nieuwe bankenlandschap. Dat staat in het trendrapport over FinTech en nieuwe technologieën dat PwC schreef in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Het bancaire landschap verandert snel. Klanten verwachten dat hun banken digitaliseren. FinTech-startups en BigTech spelen daarop in. Banken, nieuwe toetreders, toezichthouders en andere partijen zijn volop in beweging om positie te kiezen in het nieuwe digitale financiële ecosysteem.

Essentie behouden

Maar hoewel de dienstverlening digitaliseert en banken nieuwe aanbieders moeten zien bij te houden, blijft de essentie van bankieren behouden. Kerntaken zoals het veilig bewaren van geld van klanten en bijbehorende (transactie)data, het in stand houden van het betalingssysteem, bemiddelen tussen spaarders en leners en het overnemen van de daarmee gepaard gaande risico’s blijven nodig.

Samenwerking

Daarom staan banken en nieuwe toetreders niet noodzakelijkerwijs tegenover elkaar. Nieuwe spelers hebben vaak innovatieve werkwijzen, ideeën en aantrekkelijke nieuwe toepassingen. Banken hebben veelal een stabiele en loyale klantenbasis. Nieuwe toetreders zoeken daarom actief de samenwerking met banken en andersom. Dat leidt tot grotere relevantie, door gezamenlijk te werken aan groter vertrouwen, gemak en lagere kosten.

De Nederlandse Vereniging van Banken zal het rapport onder de aandacht brengen van haar leden en samen met hen bezien welke gezamenlijke acties de sector kan nemen om de kansen die nieuwe technologieën biedt te benutten in het belang van betere dienstverlening aan klanten.

 Trendrapport over FinTech en nieuwe technologieën

Related articles