‘Waar sommige fondsen vijftien jaar over doen, doen wij in drie’

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:19
Slechts drie jaar zijn ze bezig, de oprichters van platforminvesteerder Dutch Founders Fund en ze gaan als een trein.

Op 20 januari kondigde het in Amsterdam gevestigde Dutch Founders Fund de oprichting aan van hun tweede fonds, waarmee ruim 60 miljoen aan durfkapitaal is opgehaald dat specifiek bedoeld is voor ‘early stage’ investeringen in marktplaatsen. “De meeste investeerders van het eerste fonds – bijna allemaal tech-ondernemers uit binnen- en buitenland – zijn meegegaan naar het tweede. Dat is een goed teken", zegt Patrick Kerssemakers, één van de vijf ervaren oprichters van DutchFounders. “We specialiseren ons met dit fonds specifiek in marktplaatsen", vervolgt hij. “Het businessmodel van de ondernemingen waar we in investeren moet schaalbaar zijn. Alles wat met hardware en equipment te maken heeft blijven wij van weg. Hoe meer deals je ziet, hoe meer je het kaf van het koren leert te scheiden. We zijn nu heel Europa aan het afstruinen naar deals. Van het vorige fonds waren er drie van de vijftien deals in Europa. Dat gaan er nu meer worden.”

Slapeloze nachten
Net als de andere founders van Dutch Founders Fund heeft Patrick Kerssemakers veel ervaring opgedaan in het online ondernemerschap. In 2003 richtte hij het online warenhuis Voeljegezond.nl op. Een jaar later kwam daar middels een overname een webwinkel bij gespecialiseerd in design, cadeaus en gadgets. In 2009 fuseerde Kerssemakers zijn groeiende online imperium met branchegenoot fonQ.nl. Onder deze naam groeide de webwinkel uit tot absolute topspeler in de segmenten wonen, koken en lifestyle. Het bedrijf werd twee keer overgenomen, eerst in 2011 door RFS Holding (Wehkamp) en toen in 2016 door AJS Holdings van Ad Scheepbouwer. Begin 2017 nam Kerssemakers afscheid als CEO.

Een jaar later richtte hij Dutch Founders Fund op samen met zijn studiegenoot Laurens Groenendijk en mede-ondernemers Bas Beerens, Hidde Hoogcarspel en Remco van Zanten. Zijn vijftien jaar ervaring als ondernemer en CEO neemt hij mee in alle deals die hij sourcet vanuit DutchFounders. Het fonds is over het algemeen minderheidsaandeelhouder in de ondernemingen waar ze in investeren, maar volgens Kerssemakers zijn ze wel bovengemiddeld betrokken. “Ik ben geen analist of iemand die heel veel deals heeft gedaan, maar ik ken wel de problemen waar ondernemers mee te maken hebben. Ik weet wat het is het om door een moeilijke tijd heen te gaan. Het gaat echt niet altijd goed met je onderneming; soms zit je in een enorme dip. Of je hebt stress om een medewerker. Ik heb zelf vaak genoeg slapeloze nachten gehad. En met die ervaringen, die mijn medeoprichters ook allemaal hebben, kunnen we ondernemers helpen de verschillende early-stage obstakels te overwinnen. Daarnaast koppelen we ze natuurlijk aan de juiste mensen in onze netwerken.”

De tijd en plaats waar hij is opgegroeid beschouwt hij als een andere pré. “We hebben van dichtbij kunnen zien hoe het internet is ontstaan en gaandeweg is geëvolueerd, hoe er steeds slimmere oplossingen zijn bedacht en hoe de kracht van het netwerkeffect eruitziet.” 
Met deze waardevolle kennis en ervaringen op zak zijn de vijf compagnons op zoek naar marktplaatsen in Europa, of zoals Kerssemakers het omschrijft; “een man of vrouw met een plan". Hij verwacht snel nieuwe aankondigingen van investeringen te kunnen doen.  

Rijp voor disruptie
Wanneer gevraagd naar zijn favoriete deelnemingen kan de bevlogen investeerder niet kiezen. “Ze hebben allemaal iets speciaals. Neem Shypple, ze zijn begonnen met drie man op een zolderkamer en draaien nu 100 miljoen omzet.” Vracht-scale-up Shypple is een sprekend voorbeeld van hoeveel waarde een platform kan realiseren. Patrick Kerssemakers: “Bij traditionele expediteurs hebben de betrokken partijen te maken met een ongelofelijke hoeveelheid logistieke bureaucratie en onnodige rompslomp. Via het technologie gedreven platform van Shypple gaat het verschepen van containers allemaal veel sneller, makkelijker en goedkoper. Het is niet voor niks dat een bedrijf als Coolblue kiest voor dit platform."
In augustus vorig jaar maakte Shypple bekend 25,5 miljoen euro funding te hebben opgehaald en een overname te hebben gedaan. In een interview met MenA.nl zei CEO Jarell Habets destijds alle ingrediënten in huis te hebben om “een revolutie te ontketenen in de manier waarop wereldhandel wordt bedreven.”

De logistiek is slechts één van de industrieën waar nog enorm veel winst te behalen valt bij het effectiever bij elkaar brengen van vraag en aanbod. “Neem de markten voor kwaliteitscontrole, ESG, legal tech en labor marktplaatsen", zegt Kerssemakers. “Daar valt nog heel veel terrein te winnen.” Met een investering in Buildstream wil DutchFounders vooroplopen in het 'verplatformen’ van de markt van kwaliteitscontrole. Buildstream koppelt auditors, kwaliteitscontroleurs en ingenieurs aan verschillende jobs over de hele wereld. Het platform zorgt voor cv-screening, credential check en matchmaking, waardoor een eerlijke en betere prijs ontstaat voor zowel de auditors als werkgevers. “Dit platform richt zich op de kwaliteitscontrole van windmolenparken en heavy machinery", aldus Kerssemakers. “Het zal je nog verbazen hoeveel zzp’ers er op dit gebied actief zijn. Het is een gigantische markt. Buildstream koppelt ze aan de eigenaren van deze assets die zo inzichtelijk krijgen waar ze staan in hun kwaliteit en of ze volledig compliant zijn.” 

Nog een aantal pareltjes in het portfolio van Dutch Founders Fund: Winc Academy, een platform voor mensen die zich willen omscholen op het gebied van tech. Volledig remote, zeer interactief én volledig gepersonaliseerd. “Een fantastisch netwerkeffect", zegt Kerssemakers. “Online courses met een persoonlijke touch, opgericht door twee zeer ondernemende vrouwen. Aandacht op afstand. Heel indrukwekkend hoe ze dat doen.”
Reveall is gericht op UX (User Experience) ontwerpers en profiteert eveneens sterk van het netwerkeffect. “Hoe meer UX’ers het gebruiken, hoe beter het platform voor ze gaat werken.” En dan is er nog YourCampus dat werkgevers in staat stelt verschillende voordeeltjes aan hun personeel aan te bieden. Van een Swapfiets tot een sportschoolabonnement en van ziektekostenverzekeringen tot luisterboeken. Medewerkers kunnen nu hun voordelen naar eigen wens aanpassen. “Het lijkt simpel, maar er zit zoveel achter", stelt de DutchFounder. “Dat maakt het zo krachtig. Je voelt gewoon dat dit een ruwe diamant is die nog ver gaat komen.”

Naar de maan
Na vier jaar actief te zijn geweest met het vinden van veelbelovende startups en ze helpen groot te maken wil Kerssemakers niks anders meer. “Het is uitdagend: ik ben hier zeven dagen, 24/7 mee bezig", vertelt hij. “Het voelt als een hele verantwoordelijkheid om voor het geld van anderen te moeten zorgen. Het belangrijkste verschil met het ondernemerschap is dat je niet alles zelf hoeft te doen. We fungeren als adviseur, commissaris en aandeelhouders. Als adviseur zijn we vooral sparringpartner: de visie van de ondernemer -die ons al heeft weten te overtuigen van de potentie van zijn of haar concept – nog scherper te krijgen. Daar ligt onze passie.”

Een deelneming van de DutchFounders kan wel 10 tot 12 jaar duren en ze willen zo vroeg mogelijk instappen. "Rondes lopen tegenwoordig vaak door tot E, F, G en H. Hoe meer een onderneming waard is als het op den duur naar de beurs gaat.” Over op welke rendementen hij mikt, kan Kerssemakers niet specifiek ingaan. “In elk geval zoveel mogelijk financieel rendement en daarnaast nog een enorme impact op allerlei andere manieren. We zitten nu in zestien deelnemingen. In de winnaars gaan we door investeren.” 

De ambities zijn groot: “we zijn drie jaar geleden met niks begonnen. Een echte startup. We leren snel. Het eerste fonds bestond uit zestien miljoen, nu zitten we op 60 miljoen. We willen naar de maan. Waar sommige fondsen vijftien jaar over doen, doen wij in drie. In Europa willen we bij de Top 5 investeerders behoren in marktplaatsen en bedrijven met een sterk netwerkeffect. Dit gaat met hobbels, maar wel volgens een duidelijk groeipad. Bovenal willen we blijven doen waar we het meeste van genieten; volgen, netwerken en sourcen.”

 

Dutch Founders Fund werd in 2018 opgericht door vijf bekende ondernemers: Bas Beerens (WeTransfer), Laurens Groenendijk (Just Eat, Treatwell, Miinto, Hiber), Hidde Hoogcarspel (Spacebuzz), Patrick Kerssemakers (fonQ) en Remco van Zanten (ex Booking, Zalando, BCG). 

Het fonds richt zich voornamelijk op marktplaatsen en bedrijven met sterke netwerkeffecten. Sinds haar oprichting heeft het fonds in zestien bedrijven geïnvesteerd. Tot haar portfolio behoren: Blanco, Buildstream, Caya, Fleks, Lumaly, Minimum, Nostics, Reveall, Shypple, Tracedock (exit CM.com), Veylinx, Vintage Cash Cow, Voicebooking, Winc Academy, Wonderkind en YourCampus.

 

Gerelateerde artikelen