Shypple CEO: ‘Over drie jaar zíjn we die unicorn’

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:12
Na vier maanden geleden de Series A-ronde investering van 7 miljoen euro te hebben afgesloten, volgt nu de Series A2-financiering van nog eens 18,5 miljoen. CEO Jarell Habets van vracht-scale-up Shypple over hoe kansen te creëren én te benutten.

Tekenend voor het ondernemerschap van Jarell Habets, 29 jaar pas. Toen vlak na het begin van de Covid-19 crisis marktleider DHL een force majeure afkondigde met de boodschap dat er mogelijk met enkele dagen vertraging op e-mails kon worden gereageerd vanwege die op kantoor vastgenagelde desktops, gingen de werknemers van ‘vrachtreisbureau’ Shypple gewoon door met hun werk.

“Vanuit huis, op laptops, dat deden we ook voor corona deels al”, zegt de jonge CEO. “Voor ons leverde dat allemaal geen problemen op, ik heb nog wat grote beeldschermen bij collega’s aan huis laten bezorgen om het werken gemakkelijker te maken. Vergelijk traditionele expediteurs met grote vliegtuigen, die zich nog moeten ontwikkelen voordat ze de noodzakelijke sprong naar de ruimte kunnen maken. En dan zijn wij dus die jonge honden, die op datzelfde moment al bezig zijn een raket richting heelal te lanceren.”

Vandaag wordt bekend gemaakt dat Shypple in totaal 25,5 miljoen euro financiering heeft opgehaald én – en passant – Milestone heeft overgenomen. Om zo te upgraden tot eerste digitale expediteur in de snelgroeiende markt voor versproducten. Groei, groei, groei. Dat zijn de drie toverwoorden voor het in 2016 door Habets opgerichte Shypple. Tijdens stage op een scheepsexpeditiekantoor zag hij dat de oer-klassieke sector nog nauwelijks was meegegaan in de moderniseringsslag. Een gat in de markt, constateerde Jarell Habets. Hij wist dat het anders, moderner, digitaler kon en moest. Én hij wist dat hij impact kon maken op deze naar modernisering snakkende, 350 miljard euro-markt.

“Als een scheepslading van Rotterdam naar Shanghai wordt vervoerd, moet daar een pallet vol documenten per vliegtuig achteraan, voor inklaringsvoorwaarden en allerlei logistieke bureaucratie”, vertelt hij. “Volkomen onnodig, onzinnig ook. Om één enkele vracht van een Chinese havenkade naar het Coolblue warehouse in Tilburg te krijgen, worden door onze traditionele concurrenten en hun klanten zo’n veertig e-mails heen en weer gestuurd. Wij klaren diezelfde klus in welgeteld 3,5 seconden. Dankzij ons technologie gedreven platform.”

Mondiale aanwezigheid

Als tussenpersoon faciliteert Shypple wereldhandel en daar is veel aan transparantie en effectiviteit te winnen. Het bedrijf is disruptief en de CEO trekt daarbij de vergelijking naar de metamorfose die de reiswereld onderging, veroorzaakt door wereldspelers als Booking.com en Expedia.

En voor Shypple nu dus die kapitaalinjectie én een belangrijke overname. “Dankzij de acquisitie van Milestone zijn we nu de eerste digitale expediteur in de markt voor bederfelijke versproducten”, stelt Habets. “Met Nederland als agrarische tweede exporteur wereldwijd van die versproducten, natuurlijk heel belangrijk. Deze overname voegt mogelijkheden toe aan het Shypple-platform, versnelt onze marktgroei en versterkt onze mondiale aanwezigheid door extra kantoren in Azië, Centraal-Amerika en Europa.”

Ruim 90 procent van de internationale handelsbewegingen vindt plaats op zee en nog eens ongeveer 90 procent daarvan wordt gemanaged door een sterk gefragmenteerd en achterhaald systeem met Excelsheets, e-mails, telefoongesprekken, papierwerk en andere foutgevoelige communicatiemiddelen. “Ons platform voorkomt al die onnodige rompslomp”, aldus Jarell Habets.
 

Semi blockchain

“Met applicaties á la blockchain, zonder dat ik dat vaak misbruikte toverwoord als onze ultieme oplossing wil noemen. Als controlerende partij weten wij waar data zich bevinden, maar die fabriek in China krijgt van ons platform wel degelijk toegang tot bepaalde data. Wij maken gebruik van een digitale resource, die meebeweegt. Van fabriek tot pakhuis.”

Onder de investeerders in de eerste Series A-ronde zijn Dutch Fouders Fund, Newtown Partners, InnovationQuarter en BOM Brabant Ventures. Zij hebben hun belang in Shypple vergroot. De Milestone-directeuren zijn onderdeel van de financiering door een miljoeneninvestering en tonen daarmee hun vertrouwen in de toekomst van het bedrijf. Dat doen ook investeerders als Laurens Groenendijk, co-fouder van Just-Eat.com, en Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers.

Het team van Shypple. Bron: Shypple

“We zijn overtuigd en trots om de volgende stap met Shypple in het bouwen van een wereldwijd technologieplatform voor de vrachtvervoersector te maken”, aldus Groenendijk, vlak nadat het nieuws over de overname en de financieringsronde bekend werd. “Het is waanzinnig om te zien hoe deze organisatie is uitgegroeid van twaalf mensen, toen ik het bedrijf in 2018 leerde kennen, tot 140 medewerkers nu. Met kantoren over de hele wereld, dagelijks nieuwe ontwikkelingen op het platform en alle mogelijkheden om een revolutie te ontketenen in de manier waarop wereldhandel wordt bedreven.”

Digitale expediteur-oplossing

Op zijn beurt is de jonge CEO van Shypple trots op dat vertrouwen van die door de wol geverfde investeerders en top-ondernemers: “En dankzij de overname van Milestone zijn wij in staat om aan de behoeften van grote verladers van versproducten in Europa, Latijns-Amerika en de Aziatische handelsroutes te voldoen. Verladers die op zoek zijn naar die digitale expediteur-oplossing.”

Jarell Habets studeerde achtereenvolgens International Business Administration aan Tilburg University en Finance & Investments aan de Erasmus Universiteit. Hij had ook investment banker kunnen worden, maar koos uiteindelijk voor dat ondernemerschap.

In een interview met ING zei hij vier jaar geleden, vlak na het opstarten van Shypple: “Ik wil uit het leven halen wat erin zit, zie alles als een competitie, ook als kind al. Als ik erachter kwam dat ik iets goed kon, zoals atletiek op school, dan moest en zou ik winnen. Nu ik me in de scheepvaartindustrie stort, zoek ik ook naar manieren waarop ik kan winnen. Toen ik begon met ondernemen, dacht ik vaak: wat als het niet lukt? Maar ik ben gaan beseffen dat je niet kunt verliezen, zolang je het spel maar blijft spelen. Dan is het nooit game over.”

Uitbreiding softwareteam

Over de opgehaalde financiering van 25,5 miljoen euro: “Een deel van dat geld is naar de overname gegaan. Het overige besteden we aan organische groei, denk aan sales en marketing. En aan technologie, zo wordt ons softwareteam de komende negen maanden van twintig mensen naar 45 medewerkers uitgebreid.”

Hoe Habets die in deze tijd van arbeidsschaarste talent denkt te kunnen strikken? “Talentvolle software developers willen niet voor zo’n traditioneel Duits bedrijf, met software uit 1979, werken. Veel van dergelijke organisaties hebben zitten slapen, beschikken nu niet over de nodige capabilities. En geld lost dan vervolgens niet alles op. De concurrentie roept al jaren dat ze gaan moderniseren. Zo zei DHL samen met SAP aan een groot technologisch platform te werken. Een dag voor de lancering werd de stekker eruit getrokken. Als de software in jouw bedrijf in 1975 het levenslicht zag, is het heel moeilijk op te schalen. De uitvoering daarvan maakt markten disruptief.”

Over geld gesproken; Shypple is voornemens komende tijd wéér en méér kapitaal op te halen. Om, naast die organische groei, ook door overnames verder te groeien, gezamenlijk tussen de 200 en 400 procent per jaar. “Investeerders willen rendement, wij gaan op zoek naar een veelvoud van de financiering van 25,5 miljoen euro dit jaar. Ik ken de Europese M&A-markt, weet welke bedrijven – en denk aan organisaties met een jaaromzet van 50 tot 200 miljoen euro – goed bij ons matchen en dus kunnen integreren. Over drie jaar willen we impact hebben op elk continent, met joint ventures en eigen kantoren. Over drie jaar zijn we die Nederlandse unicorn, met een waardering van minstens 1 miljard euro. Door hard werken en door goede mensen aan te nemen. Beter een B-idee, uitgewerkt door een A-team, dan omgekeerd…”   

Gerelateerde artikelen