Cross-border deals: VS grootste koper, Duitsland grootse verkoper
Landen die voorlopen bij acquisities in Nederland zijn Duitsland en de VS. Omgekeerd, kijken Nederlandse bedrijven meestal naar Duitsland en België.
Dat blijkt uit het M&A Trendonderzoek 2024 van M&A en Ansarada.
Dit toonaangevende digitale magazine kwam tot stand middels een online survey onder 247 M&A-professionals. De redactie van M&A interviewde ook 28 topdealmakers live voor dit onderzoek. Klik op het onderstaande icoon om het magazine gratis en zonder inlog te lezen:
De meest actieve kopers in Nederland
Als een Nederlands bedrijf wordt verkocht? Dan is het vermoedelijk aan een partij uit de Verenigde Staten of uit Duitsland, zegt Lesley van Zutphen, managing partner van investeerder Bencis Capital Partners. “Dat is bijna traditie. Nederland is internationaal georiënteerd en daarom voor die twee interessant.”
Meer dealmakers denken er zo over: een kleine 52 procent verwacht dat de VS een voorloper zal zijn bij het overnemen van bedrijven in Nederland en een kleine 36 procent heeft die verwachting ten aanzien van Duitsland (en, ondanks de Brexit, van Groot-Brittannië). Alleen staat de Duitse economie voor de nodige uitdagingen, waardoor de koopdrift van ondernemingen daar de komende tijd misschien wat zal afnemen. De positie van de VS als grootse koper van Nederlandse bedrijven lijkt echter onbedreigd: “De VS blijft een dominante speler”, zoals Daphne Bens, hoofd van de Corporate groep bij advocatenkantoor DLA Piper Amsterdam zegt.
Maar ook de UK, Scandinavische landen en België worden vaak genoemd. “België op nummer 1”, zegt Johan Verlinden, Head of Legal & M&A bij Fagron. “Belgen en Nederlanders gaan goed samen. Ik merk in mijn geboorteland dat wij eerder en liever naar Nederland kijken als we targets zoeken, dan naar bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk. Duitsers zijn moeilijker dan Nederlanders. Fransen hebben een heel andere cultuur, zijn vaak chauvinistisch. Nederland heeft een kenniseconomie, met sterke bedrijven en grote namen, met niche bedrijven. Dat trekt zeker ook Chinezen. Die houden van premium. Niet alleen qua auto’s of chocola, maar ook als het gaat om dranken. Heineken is zo’n grote naam.”
“België op nummer 1. Belgen en Nederlanders gaan goed samen. Ik merk in mijn geboorteland dat wij eerder en liever naar Nederland kijken als we targets zoeken, dan naar bijvoorbeeld Duitsland of Frankrijk.”
– Johan Verlinden, Fagron
Naar welke landen breiden Nederlandse bedrijven uit?
“Andersom ligt dat anders”, zegt Jan-Hendrik Horsmeier, partner bij Clifford Chance. “Voor Nederlandse bedrijven is de stap naar de VS moeilijk. De cultuur is anders, markten zijn anders, klanten zijn anders. Het gebeurt wel, maar veel minder. We zien Nederlandse bedrijven vooral op het Europese continent uitbreiden.”
Favoriete landen om te gaan ‘shoppen’ zijn volgens de respondenten Duitsland (79 procent) en België (41 procent). Zoals in het verleden ook vrijwel altijd het geval was: “Na optimalisatie van het marktaandeel in Nederland, ging je de grens over. En dan kom je automatisch in België en/of Duitsland terecht”, zegt Ewald van Hamersveld, Partner bij KPMG. Beide landen zijn “bekend, vertrouwd en vrij verweven met onze economie”, zoals Age Lindenbergh, Managing Director en Co-Head van de Benelux practice van adviesbureau Alvarez & Marsal het noemt.
Waarbij Duitsland op België z’n grote omvang voor heeft: “Activiteiten in Duitsland betekenen automatisch een enorme boost voor je producten, het land is immers qua inwoners vijf tot zes keer zo groot als Nederland”, zoals Van Hamersveld zegt.
“Na optimalisatie van het marktaandeel in Nederland, ga je de grens over. En dan kom je automatisch in België en/of Duitsland terecht.”
– Ewald van Hamersveld, KPMG
Scandinavië in opkomst als overnameland
Ook Scandinavië werd regelmatig genoemd als interessant M&A-land in de live interviews die de redactie deed voor dit trendonderzoek. “Scandinavië is ook een landengroep waar soms veel laaghangend fruit is voor Nederlandse bedrijven”, zegt Ida Kuijken, partner bij softwareinvesteerder Fortino Capital. “Het DNA is redelijk vergelijkbaar, en dat maakt zakendoen net makkelijker.”
De interesse gaat twee kanten op. “Veel private equity partijen uit Scandinavië hebben interesse in Nederlandse bedrijven”, constateert Rianne Roozeboom, Vice President bij CFI Group. “Ook zijn er veel Nederlandse partijen zijn die daar kantoren openen of samenwerken met lokale partijen. De culturele en economische overeenkomsten dragen bij aan de aantrekkelijkheid van deze landen.”
Dat ziet ook Ytzen Marseille, partner bij JB Law. “Wij doen veel in Duitsland, dat lijkt op ons, maar dan een stuk groter. Ook Scandinavië wordt belangrijker, de markten daar zijn nog veel vergelijkbaarder met Nederland dan Duitsland. Je ziet dus dat veel Nederlandse PE-firma’s daar hubs openen, zoals Mentha en Standard Investments.”
“In Scandinavië zie ik ook een toename van het aantal Nederlandse bedrijven dat bereid is naar dit gebied uit te breiden”, zegt ook Richard Reis, partner bij investeerder Argos Wityu. “Vooral op het vlak van technologie en advies. Op personeelsgebied is Nederland zeer volwassen en geavanceerd, en sommige MKB-bedrijven exporteren hun model naar het Noorden. Dit is een interessante ontwikkeling om te volgen.”
“Veel private equity partijen uit Scandinavië hebben interesse in Nederlandse bedrijven. Ook zijn er veel Nederlandse partijen zijn die daar kantoren openen of samenwerken met lokale partijen. De culturele en economische overeenkomsten dragen bij aan de aantrekkelijkheid van deze landen.”
– Rianne Roozeboom, CFI Group