Hier gaan bedrijven zich op focussen volgens de M&A Community

Het aantrekken van talent en het versterken van het werkgeversmerk staan bovenaan de lijst.

De prioriteiten van bedrijven het komende jaar zijn het aantrekken van talent, investeren in organische groei en investeringen in technologie en ICT.

Dat blijkt uit het M&A Trendonderzoek 2024 van M&A en Ansarada.

Dit toonaangevende digitale magazine kwam tot stand middels een online survey onder 247 M&A-professionals. De redactie van M&A interviewde ook 28 topdealmakers live voor dit onderzoek. Dit leverde een compleet beeld op van de M&A-markt met alle kansen en uitdagingen die de M&A Community op dit moment ziet en ervaart. Klik op het onderstaande icoon om het magazine gratis en zonder inlog te lezen:

Gevraagd naar de focuspunten van bedrijven zien de meeste M&A-professionals ‘het aantrekken van talent’ als topprioriteit. Op plaats 2 en 3 komen ‘investeren in organische groei’ en ‘investeren in technologie en ICT’.

Deze top 3 (zie kader) is precies de rangorde die Lesley van Zutphen van Bencis Capital Partners ook heeft aangebracht. “Ik zet aantrekken van talent op 1, zonder voldoende adequaat personeel is organische groei een uitdaging. Deze zet ik op plek 2, omdat bedrijven op lange termijn alleen kunnen overleven als ze organische groei weten te realiseren. En groei bereik je onder meer door innovatief te zijn. Maar ook door voor de juiste technologie en ICT te kiezen.”

De grootste focus voor bedrijven van belangrijk naar minder belangrijk
01. Employer branding en aantrekken talent
02. Investeren in organische groei
03. Investeringen in technologie en ICT
04. Kosten verlagen en productiviteit verhogen
05. Verdere automatisering van processen
06. Investeren in internationale groei en nieuwe markten
07. Strategische overnames
08. Voldoen aan/voorbereiden op ESG-wet- en regelgeving
09. Kapitaal ophalen voor groei
10. Vergroten van diversiteit

Bij deze ranking moet wel opgemerkt worden dat het erg verschilt per bedrijf en sector waar de focus ligt. Voor veel Nederlandse ondernemingen is internationale uitbreiding bijvoorbeeld nu geen prioriteit. “Bedrijven komen juist eerder terug na de expansiedrift van de afgelopen decennia en willen terug naar hun core business”, zegt Daphne Bens, hoofd van de Nederlandse Corporate groep bij DLA Piper Amsterdam. “Maar het verschilt erg per sector. Tech-bedrijven willen bijvoorbeeld juist wel internationaal uitbreiden.”

‘Het vergroten van diversiteit’ (positie 10) en ‘voldoen aan ESG wet- en regelgeving’ (positie 8) bungelen onderaan de top 10. Dit betekent niet noodzakelijk dat bedrijven deze zaken onbelangrijk vinden, maar dat ze nu topprioriteit geven aan de zaken die cruciaal zijn om te overleven en hen op langere termijn succesvol maken. Dit is echter een valkuil, want “ESG hoort verweven te zijn in de strategie van je bedrijf; en niet een tick-the-box exercitie te zijn”, aldus Lesley van Zutphen van Bencis.

Richard Reis, Partner bij Argos Wityu, zette ‘kosten verlagen en productiviteit verhogen’ op de eerste plek in zijn rangorde, gevolgd door ‘verdere automatisering van processen’ en ‘strategische overnames’. Reis over zijn keuzes: “Wat doen bedrijven in moeilijke tijden? Ze hebben de neiging zich te concentreren op het optimaliseren van de bestaande activiteiten en, als het bedrijf over liquiditeit beschikt, op het realiseren van externe groei middels overnames. Dat laatste omdat het in moeilijke tijden soms de beste weg voorwaarts is om waarde te creëren tegen een lagere prijs. Daarna ga je voor technologie-investeringen die cruciaal zijn. Iedereen heeft het over AI en de noodzaak om snel aan te haken, dus technologie-investeringen zijn absoluut een must. Hetzelfde geldt voor het aantrekken en behouden van talent.”

Lees ook: Dealmakers verwachten stijging dealvolume in 2024: ‘Er is meer realisme ontstaan in de markt’

Gerelateerde artikelen