Hoe de Award-winnende Leadinfo-deal tot verdere groei leidt
Toonvoorbeeld van het succes dat synergie brengt. De jury die mede oordeelde over wie tot winnaar van de M&A Awards Best Small Cap Deal moest worden uitgeroepen, was unaniem in haar uiteindelijke keuze. En ook de ‘publieke stemmers’ kruisten massaal deze acquisitie als dé nummer 1 aan.
Waardoor de overname van de Rotterdamse scale-up Leadinfo door de Europese provider team.blue de winst tijdens de meest recente M&A Awards simpelweg niet kon ontgaan. Ook al omdat die overnemende partij als groeidoelstelling heeft het aanbieden van totaaloplossingen in het digitale domein. Voor de gekochte onderneming betekende de deal die échte groeiversneller.
“Want door onderdeel te zijn van een bedrijf met 2,5 miljoen klanten, verspreid over vijftien kantoren in Europa, kunnen wij onze internationale ambities waarmaken”, zegt Quirijn, Chief of Staff van Leadinfo. “team.blue bedient MKB-bedrijven door heel Europa en dat geeft ons sterke cross-sell mogelijkheden. Bovendien leren we, dankzij de kennis van een grote en gevestigde Europese speler, dagelijks over HR-structuren, werving en selectie, planningsprocessen en financiële reportages. Waardoor we versneld professionaliseren. Een kristalhelder win-win scenario.”
Verkoopproces op competitieve wijze
Aart Bijkerk, adviseur van PhiDelphi Corporate Finance was vanaf het prille begin betrokken bij de overname van Leadinfo. Op een wel heel bijzondere en persoonlijke wijze.
“Het is een klassiek verhaal”, aldus Bijkerk. “Ik kwam de founder van Leadinfo en broer van Quirijn in september 2021 tegen op een zakelijke bijeenkomst in een Scheveningse strandtent. We raakten aan de praat en hij vertelde me dat, na een aantal maanden van gesprekken, hij zojuist de onderhandelingen over verkoop van zijn bedrijf had afgebroken. Want: de combinatie bleek niet sterk genoeg. Toen heb ik hem gezegd dat hij het verkoopproces op competitieve wijze moest doen. Vervolgens hebben we samen doorgezet.”
Want belangstelling voor het in 2017 opgerichte Leadinfo was er in overvloed. Dankzij Leadinfo kunnen bedrijven – bijvoorbeeld cliënten als Heineken, Simplicate en Channable met een altijd goed gevulde funnel – zakelijke websitebezoekers herkennen en zo extra omzet genereren. Nu al bedient het bedrijf meer dan 4000 klanten in de Benelux, DACH-regio, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Van MKB tot Enterprise die de SAAS-oplossing vaak via een online marketingbureau afnemen uit Leadinfo’s netwerk van meer dan 1500 Europese partners.
Leadinfo herkent organisaties, geen mensen
Voor de goede orde; Leadinfo herkent geen mensen, maar organisaties. Het gaat om openbare data, om openbare gegevens. Bijvoorbeeld als een bedrijf op de website van Feyenoord business seats zoekt. Als het vervolgens stil blijft, kan Feyenoord contact opnemen met zo’n potentieel geïnteresseerde. Hetzelfde geldt voor bedrijven die zich oriënteren op een exit.
Ook vóór de deal met team.blue groeide de startup al stormachtig. Maar de oprichter wilde – zo liet hij ook tijdens de pitch voor de M&A Awards al weten – wél voor de business gaan, maar niet zo zeer de general manager zijn. Zijn broer Quirijn kwam twee jaar geleden over van Shell om structuur aan te brengen in het snelgroeiende bedrijf.
Hij vertelt: “Leadinfo is nog voor de overname de Duitse markt opgegaan. In juli vorig jaar openden we in Düsseldorf onze eerste internationale vestiging. We wilden verder opschalen, andere partijen zoeken om onze strategische groei verder gestalte te geven. En omdat we dus in Duitsland succesvol werden en aan die met name bij onze oosterburen zeer stringente privacywetgeving voldeden, was de belangstelling voor een overname groot.”
In de Deloitte Fast 50 van snelst groeiende bedrijven
“Want”, zo vervolgt Quirijn, “als je je kunstje in dat strenge Duitsland kan… De sales cycles daar duren langer, maar als Duitsers eenmaal klant zijn, blijven ze dat ook. We werden marktleider in de Benelux en zijn de snelst groeiende partij in Europa. We deden een aantal vruchtbare overnames, staan in de Deloitte Fast 50 van die snelst groeiende Nederlandse bedrijven, hebben hoge noteringen van G2, Emerce en MT/Sprout.”
Uiteindelijk werd de overnemende partij dus team.blue, opgericht in 2019 na de fusie van drie extreem klant-gedreven hostinggroepen: Combell Group, TransIP Group en Register Group. Sindsdien groeide het bedrijf uit tot een toonaangevende Europese provider van webhosting- en clouddiensten met inmiddels meer dan 2000 werknemers en die 2,5 miljoen klanten, verspreid over Europa.
Groei tekent ook het pad van Leadinfo, dat in vijf jaar tijd van startup naar scale-up transformeerde. Drie jaar na de oprichting verhuisde het bedrijf van een kamer in Rotterdam, naar die twaalfde verdieping van een hightech kantoor in Capelle aan den IJssel. Daar spreken we Chief of Staff Quirijn en Aart Bijkerk van PhiDelphi.
Uiteindelijk overwon de synergie tussen beide bedrijven
“Er waren genoeg partijen die Leadinfo in het overnamevizier hadden”, zegt die laatste. “Denk aan spelers in de Europese CRM-scene, aanbieders van bedrijfsinformatie en een breed spectrum aan investeerders. Deze markt groeit zo vreselijk snel. Uiteindelijk werd het dus team.blue, mede vanwege de synergie die er bleek te zijn tussen de twee bedrijven.”
Quirijn, die eind vorig jaar samen met zijn broer de pitch voor de M&A-Award jurering verzorgde: “Mijn broer is van ons tweeën de ondernemer, hij zit echt op het product, weet mensen te enthousiasmeren, is de technische strateeg. Ik ben goed met de cijfers, zit op de integratie met team.blue, op finance, op commerciële projecten en human resources.”
Namens PhiDelphi liep Aart Bijkerk bijna acht maanden rond op het kantoor van Leadinfo, al vóór de formele voorbereidingen begonnen. “De aanloop naar deze deal was zeer intensief, juist omdat er zoveel potentiële kopers waren”, vertelt hij. “We hebben met gezond realisme naar alle kandidaten gekeken, uiteindelijk beslist Leadinfo. Als adviserende partij leer je een bedrijf in al die maanden door-en-door kennen, je voelt de liefde van de medewerkers voor de organisatie, je ziet die bevlogenheid van de founder.”
‘Businessmodel team.blue bleek heel stabiel’
“We hadden in het proces te maken met de geopolitieke onrust, met de inflatie, met de dalende aandelenkoersen van potentiële kopers”, vervolgt hij. “Waardoor bijvoorbeeld softwarebedrijven – zowel beursgenoteerd als gefinancierd door venture capital – hun geld eerder zelf nodig hadden, dan dat ze konden investeren in een acquisitie. Partijen vielen soms af doordat hun marktsituatie minder rooskleurig werd. Het businessmodel van team.blue bleek heel stabiel. Bovendien konden ze ruim 10.000 online marketingbureaus toevoegen aan het partnernetwerk van Leadinfo. In een M&A-proces moet je vaak ergens ‘omheen’ werken, om dingen die niet zo heel mooi zijn. Dat was hier niet het geval. Alles verliep soepel en snel, een echte teamprestatie.”
Onder de paraplu van team.blue wil Leadinfo uitgroeien tot grootste Europese speler. Van cashen en achteroverleunen door de oprichter is dan ook zeker geen sprake, zo benadrukt Chief of Staff Quirijn.
“We hebben naast Duitsland in het afgelopen half jaar ook vestigingen geopend in Denemarken, Italië en België, dat was zonder de kracht van het management van team.blue niet gelukt”, zegt hij. “We konden nu werken aan verdere innovatie, zonder ons druk te hoeven maken over het general management. Want de honger vérder te groeien, die is er nog steeds. Samen met team.blue kan die honger naar groei beter én sneller worden gestild.”
Lees ook: Freek Arnold, M&A-directeur FGN: 'Praktijkovername is vooral een sociaal proces'