M&A Database tutorial: zend uw deal in

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 09:58
Om een actueel beeld van de Nederlandse M&A markt te presenteren werkt MenA.nl samen met de professional in M&A, Corporate Finance en Private Equity. Heeft u zelf een deal gedaan? U kunt de deal binnen 5 minuten uploaden op MenA.nl. Na controle door de redactie staat de deal online. Vijf tips om uw deals zo goed mogelijk online te zetten.

Leden van de M&A Community kunnen gebruik maken van het handige online dealformulier. Leden kunnen een login aanmaken via het online registratieformulier. Via dit formulier kunt u ook lid worden.

Na login gaat u in het hoofdmenu naar deals en klikt u op deal inzenden. Er verschijnt een online formulier. Op deze pagina kunt u uw volledige deal inclusief dealwaardes, data, betrokken partijen en adviseurs invoeren. Let op. Controleer eerst of uw deal niet al is ingevoerd.

Deal inzenden

Tip 1 Geef uw deal een naam en beschrijving

 De titels van de deals gaan altijd uit van de koper. Heeft u bijvoorbeeld Cyrte geadviseerd bij de verkoop van Bol.com aan Ahold. Dan geeft u de deal de naam Ahold koopt Bol.com van Cyrte en NPM Capital. Typ deze titel in het veld “Naam van de deal”. Heeft u nog bijzonderheden bij de deal te melden? Zet die in het veld “Beschrijving”. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de deal via een corporate auction is verlopen of dat de deelname een uitbreiding van een bestaand aandeel is.

Tip 2 Bepaal type en datum van de deal

Om voor een deal in aanmerking te komen voor de league tables zijn de deal details heel belangrijk. Ten eerste moet worden bepaald wat voor type deal het is. Kies uit het drop down menu  het “type deal”, bijvoorbeeld een overname of een management buy out. De league tables worden samengesteld op basis van datum van aankondiging. Het is daarom noodzakelijk om de aankondigingsdatum in toe voeren. Heeft u ook een datum van afronding, dan kunt u deze ook vermelden.

Deal details

Tip 3 Bepaal de dealwaarde

In de rechter kolom van “details” kunt u dealwaardes invullen. Als bekend is wat de de equity value of enterprise value is kunt u deze invoeren in de daartoe bestemde velden. Is dit niet bekend, maar er is wel een dealwaarde gepubliceerd? Typ deze in het veld “published value”. Bent u niet in de positie om de dealwaarde openbaar te maken, geef dan aan binnen welke range de dealwaarde valt. Zo kunnen de deals in de verschillende league tables (bijvoorbeeld midmarket) worden meegeteld. Ook dragen de deals bij aan de totale dealwaarde, want de onderkant van de range wordt meegenomen in de totale dealwaarde. Dus als er geen dealwaarde bekend is, maar de deal valt in de range van €5 tot €50 miljoen dan telt de deal voor €5 miljoen mee in de league tables.

Tip 4 Voeg de kopers, verkopers en targets toe aan de deal
 

Onder de kop “Bedrijven en adviseurs” kunt u aangeven welke bedrijven bij de deal betrokken zijn en wie de adviseurs zijn. Voor het overzicht is het makkelijk om eerst de bedrijven toe te voegen. In de voorbeeld deal van Bol.com hebben we (voor het gemak) vier partijen: één koper (Ahold), één doel (Bol.com) en twee verkopers (Cyrte en NPM Capital).

  • – Klik op “+ voeg bedrijf toe” tot er vier bedrijven kunnen worden ingevuld.
  • – Bepaal met het drop down menu “Rol” welke rol een bedrijf heeft (koper, doel, verkoper, verkoper).
  • – Voeg de bedrijfsnamen toe. Bij het toevoegen van bedrijfsnamen wordt direct gecontroleerd of een bedrijf al in de database staat. Tikt u de letters “Aho”, dan verschijnt er de naam “Ahold” onder. U klikt op Ahold en het veld wordt groen. Dit is goed. Staat het bedrijf niet in de database, dan typt u de volledige naam van het bedrijf en klikt u op “toevoegen”. Zo voegt u het bedrijf toe aan de database.
  • – Doe hetzelfde voor het “doel” en de “verkopers”.

Bedrijvenen adviseurs

Tip 5 Voeg de adviseurs toe aan de deal

Per partij kunt u een adviesbedrijf en individuele adviseurs toevoegen. Als u onder tip 4 een bedrijf met een rol hebt toegevoegd (Cyrte met rol “verkoper”) is er onder de bedrijfsnaam een nieuwe rij genaamd “adviesbedrijf” verschenen.

  • – Voer de naam van het advies bedrijf in. Bijvoorbeeld “Loyens & Loeff”. Als het adviesbedrijf al eens is ingevuld ziet u de naam tussen de opties staan. U klikt op de naam en het veld wordt groen. Dit is goed. Staat de naam er niet tussen? Typ de volledige naam en klik op toevoegen. 
  • – Naast het veld “Advies bedrijf” staat het veld “Categorie”. Hier vult u de adviescategorie in. In het geval van Loyens & Loeff is dit “Legal Advisory”.
  • – In de rij onder het advies bedrijf voegt u de namen van de individuele adviseurs toe met hun niveaus en geeft u aan wie er de teamleider is (kan er maar één zijn). Ook hier geldt: als een adviseur al in de database staat, klik op de naam en het veld wordt groen. Zo niet, voeg de naam toe aan de database. Er zijn drie niveau’s voor adviseurs. Parters en managing directors zijn niveau één. Bekijk voor de verschillende niveaus de dealcriteria.

Heeft u titel, details, bedrijven en adviseurs toegevoegd. Loopt de deal dan even na en klik op “deal inzenden”. De redactie checkt of alles klopt en uw deal staat heel snel online.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met de M&A Community managers.
Dit artikel is onderdeel van de M&A Database Tutorial. Lees ook de andere artikelen
 
Gerelateerde artikelen