Mediaconcern Vivendi wil zichzelf opknippen in delen
Het Franse media- en entertainmentconcern Vivendi overweegt zijn activiteiten op te splitsen in aparte bedrijven. Het concern zou daarmee meer waarde willen creëren. Volgens Vivendi wordt het bedrijf namelijk ondergewaardeerd op de beurs omdat beleggers een hoge zogeheten conglomeraatkorting hanteren. Dat wil zeggen dat de beurswaarde van het gehele concern lager is dan de totale waarde van de verschillende bedrijfsonderdelen.
Een opsplitsing zou daarbij de groeimogelijkheden voor de dochterondernemingen moeten verbeteren. In 2021 bracht Vivendi al zijn muziektak Universal Music Group (UMG) apart naar de Amsterdamse beurs. Nu zou onder meer worden gekeken naar een afsplitsing van film- en tv-productietak Canal+, reclame- en communicatiebureau Havas en uitgeverijgroep Lagardère.
Vivendi heeft zijn banken en adviseurs gevraagd om een mogelijke breuk te bestuderen. Daarbij moet elk plan waarde opleveren voor alle belanghebbenden. Wanneer Vivendi een beslissing over de opsplitsingsplannen denkt te kunnen nemen is nog niet bekend.