M&A prijsschieten in uitzendbranche
‘Algemeen uitzenden alleen’, doen die bureaus sowieso al lang niet meer. Ze zijn getransformeerd tot HR-advies en gespecialiseerde flexorganisaties. Met als inzet het zoeken naar en vastleggen van talent. Dat daarmee flinke winsten kunnen worden behaald, heeft de markt afgelopen drie jaar bewezen.
Vorig jaar waren er 24 grote transacties, waarbij vooral België als aanjager van zich deed spreken. Zo werden de Nederlandse Redmore group en de Future Groep door respectievelijk het Belgische House of HR en Argos Soditic overgenomen. Vooral de als uiterst vooruitstrevend geldende Nederlandse flexmarkt is in trek, omdat die veel verder ontwikkeld is dan in de rest van Europa.
LinkedIn en Uber
Rapporten als zou deze hausse slechts tijdelijk zijn, omdat de uitzendbranche door nieuwe spelers als LinkedIn en Uber wordt bedreigd, gaan er lang niet bij iedereen als zoete koek in. Door nieuwe technologieën zou werving en selectie van personeel van mensenwerk naar digitaal verschuiven. Eerder deze maand luidde het economisch bureau van ING daarover nog de noodklok. Internetplatforms automatiseren werving en selectie met behulp van algoritmes. De war for talent woedt aan alle fronten.
“Wij denken bij platformen nu misschien alleen aan taxichauffeurs, maar het gaat niet alleen om generiek werk”, aldus hoofdeconoom Marieke Blom van ING. Ook schoonmakers, keukenhulpen of callcenter-medewerkers zijn volgens haar goed via een platform te organiseren. Net als vormgevers en docenten. ING schat dat in elk geval 20 procent van de markt verschuift van de traditionele flexbranche naar deze platforms. Maar dat zou in een extreem scenario ook zomaar 70 procent kunnen worden.
Gebrek innovatiekracht
Han Mesters van ABN AMRO, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening: “Reden voor dat grote aantal overnames in de uitzendsector is het gebrek aan innovatiekracht bij grote bedrijven. Dat leidt weer tot de noodzaak om groei te kopen. Een trend die ook dit jaar voor de branche een belangrijke rol zal spelen.”
“Ach, dat negatieve toekomstbeeld schetsen die banken nu al jaren”, reageert de zojuist bij wereldspeler Randstad afgezwaaide CFO, Robert Jan van de Kraats. “Ik verwacht juist een enorme boost voor de branche van die nieuwe technologie.” Van de Kraats kwam in 2001 bij Randstad en zag de omzet sindsdien groeien van 5 miljard euro naar 23 miljard euro. Mede dankzij goed uitgepakte grote overnames als die van Vedior in 2007. En recent Monster, niet alleen het Nederlandse Monsterboard, maar het wereldwijde bedrijf.
Monster en big data
Hoewel er door insiders vraagtekens worden gezet bij die laatste deal van Randstad. Was Monster de aankoopsom van ongeveer 500 miljoen euro wel waard? Van de Kraats verwijst ook in dit dossier naar de toekomst. “Dan zal blijken dat de investering heeft geloond. Met big data naar toekomstige werknemers zoeken, daar ligt mede de toekomst van deze branche. En met Monster hebben we kennis ingekocht.”
In de lijst van overgenomen Nederlandse bedrijven in de flexmarkt komen naast Future en Redmore bureaus als Trinamics, Oudstanding, Artec Interim, Your Professionals, Doxa en HeadFirst voor. Ook het van oorsprong Noord-Limburgse uitzendbureau OTTO Work Force kwam twee maanden geleden in buitenlandse handen.
Poolse werknemers
Het Japanse Out-Sourcing (OCI), met een beursnotering in Tokio, nam een meerderheidsbelang van 56 procent in OTTO en betaalde ruim 66 miljoen euro. OTTO Work Force richt zich op internationale arbeidsbemiddeling en begon achttien jaar geleden met het naar Nederland halen van Poolse werknemers.
Na verdere groei in Europa willen de Japanners met OTTO andere continenten aandoen. Nu al is OCI – naast op thuismarkt Azië – actief in Zuid-Amerika, Australië en Europa. De Nederlandse topman Frank van Gool en operationeel directeur Karolina Swoboda hebben hun toekomst tot 2023 aan het bedrijf verbonden. M&A en de Nederlandse uitzend- en flexbranche: And the story continues.