Lightyear verandert focus: productie zonneauto uitgesteld

Lightyear focust zich de komende tijd op het maken van zonnepanelen voor op elektrische auto's.

Zonneautomaker Lightyear uit Helmond richt zich voorlopig niet meer op de productie van zonneauto’s, maar gaat zich in plaats daarvan richten op de productie van zonnepanelen voor op elektrische auto’s.

Dat bevestigt topman en medeoprichter Lex Hoefsloot van het bedrijf dinsdag na berichtgeving van Het Financieele Dagblad.

De focus is volgens Hoefsloot veranderd omdat het langer duurt om de zonneauto’s op de markt te brengen. Daarnaast is er vanuit de industrie nu veel vraag naar zonnepanelen op auto’s. “Elektrische auto’s hoeven dan minder vaak opgeladen te worden en het maakt e-auto’s groener.” Hij meldt daarbij dat de EU steeds strengere eisen stelt over elektrische auto’s.

Verschillende media melden dat Lightyear medewerkers moet ontslaan vanwege de koerswijziging. Er zullen inderdaad banen verdwijnen, bevestigt Hoefsloot. Hoeveel is volgens hem echter nog niet duidelijk.

Gered van faillissement
Begin dit jaar stopte Lightyear plots met de productie van zijn eerste auto, de Lightyear 0. Toen waren er nog maar een handjevol auto’s van dit dure type van de band gerold. Kort na de productiestop ging Lightyear failliet. In april werd bekend dat het bedrijf in afgeslankte vorm een doorstart maakt en dat de toenmalige curator onder meer enkele (demo)voertuigen van het eerste model ging verkopen. Een groep loyale investeerders stak acht miljoen euro in het bedrijf en maakte de doorstart mogelijk.

Een van die investeerders was Invest-NL. “Lightyear past heel goed bij ons: een hoogtechnologisch bedrijf met een grote potentiële impact”, vertelde Rinke Zonneveld, CEO van Invest-NL, destijds aan MenA.nl over de reddingsactie die toen in volle gang was. “We wisten dat het heel risicovol was. We waren bezig met een substantiële vervolgronde in de orde van grote van 100 miljoen euro. Maar die partij waar we dat mee samen deden haakte op het laatst af. Die vond dat er te veel financiële legacy in het bedrijf zat. Toen ging het heel hard. Eerst ging de werkmaatschappij failliet en vervolgens hebben we hard gewerkt aan een opschoning om een doorstart te kunnen doen. Dat doen we nu, maar het is nog steeds erg spannend. Maar de droom is nog levend. De doorstart is gericht op het naar de markt te brengen van de Lightyear 2, het goedkopere model. Er nog moet veel gebeuren voor dat zover is.”

De droom van de Lightyear 2 is voor nu dus in de koelkast gezet. Maar Lightyear blijft volgens Hoefsloot wel in gesprek met meerdere partijen over het op de markt brengen van het goedkopere type zonneauto van het bedrijf, de Lightyear 2. “De gesprekken met de partijen kunnen verschillende kanten op gaan”, zegt hij over de onderhandelingen. Met de Zuid-Koreaanse investeerder Sunbo lopen gesprekken over een financiering. Wanneer het bedrijf zich weer gaat richten op de productie van zonneauto’s hangt volgens hem af van de partijen en van de kapitaalmarkt.

Lees ook: Investeerders steken 29 miljoen in zonnefoliebedrijf HyET Solar

Gerelateerde artikelen