Let’s get this show on the road!
December nadert, dus u kunt er zeker van zijn dat ook de Coca-Cola-kersttruck (met vrolijk lachende kerstman) weer overal te zien is. Niet alleen op het (tv-)scherm, maar ook in de straten en pleinen in de winkelharten van verschillende steden. Het bedrijf achter deze opvallende vorm van marketing is de Roadshow Group, een bedrijf dat promotrucks, events-op-wielen en productdemo-trucks ontwerpt, bouwt en door het hele land inzet (en daar buiten). Het is de Europese marktleider met 200 voertuigen en mooie partnerships met grote evenementen als de Tour de France.
Is zo’n bedrijf makkelijk te runnen? Nou, niet echt. Het logistiek plannen van de trucks – die ook nog eens voortdurend aan alle kanten omgetoverd moeten worden van onopvallende vrachtwagens naar schitterende paradewagens – vereist durf, ondernemerschap, een ijzersterk logistiektalent en boven alles creativiteit.
In deze tijd van digitale marketing blijft het face-to-face-aspect erg belangrijk. Zo werkt een indrukwekkende roadshow op locatie versterkend voor de event- en merkbeleving. Oprichter Martijn van Riet zag hierdoor de kans om zijn bedrijf een boost te geven. Een boost om enerzijds Roadshow Group organisch te laten groeien middels vergroting van de vloot, anderzijds om overnames te realiseren om zo ook de internationale expansie kracht bij te zetten.
Echter, groei in een kapitaalintensieve sector is niet zo makkelijk te realiseren. Zeker als men zeggenschap wil behouden. Van Riet was vastbesloten om de creatieve en zakelijke touwtjes van de show in handen te houden; een meerderheidsbelang van een externe partij was dus geen optie. Zo’n specifieke wens vraagt om een passende oplossing van een sterke financiële partner die ondernemerschap in een hoog vaandel heeft staan. Het team van Mezzanine & Equity Partners van NIBC (“MEP”) heeft veel ervaring met dergelijke situaties, waarbij minderheidsparticipaties, al dan niet met achtergestelde financiering, gecombineerd worden.
Met MEP kwam Van Riet uiteindelijk tot de volgende oplossing: een direct minderheidsbelang van MEP werd gekoppeld aan een aandeelhouderslening. Zo wordt, met het oog op add-ons binnen West-Europa, de groei van de onderneming gesteund, en hebben twee – binnen het bedrijf werkzame – bestuurders ook een significant belang verworven. Van Riet behoudt dus zeggenschap, maar heeft wel een financiële partner om door te groeien en – als het moment zover is – ook twee management-aandeelhouders die het bedrijf kunnen voortzetten.
The show must go on!
Bent u benieuwd naar MEP en haar financiële oplossingen? Kom dan eind maart 2020 naar de NIBC Roadshow-truck in Amsterdam en Rotterdam. Meer informatie volgt.