Google twijfelt aan megadeal uit angst voor de waakhond
Google aast op het softwarebedrijf HubSpot, een grote speler in de wereld van Customer Relationship Management (CRM)-software. Het bedrijf zou zo’n 34 miljard dollar waard zijn.
De deal, die nog niet door beide partijen bevestigd is, heeft pikante trekjes. Vanwege de omvang zullen mededingingsautoriteiten in de hoogste staat van paraatheid komen. Buitenlandse experts rekenen op een pittige zaak.
Om die reden zou Google aarzelen over de megadeal. Over het nut van de deal is geen twijfel, maar het risico op een verbod op de overname is groot. Blokkeren toezichthouders de overname, dan dreigt een hoge schadeloosstelling die Google aan HubSpot zou moeten betalen.
Ter vergelijking: toen de overname van robotstofzuigermaker Roomba door Amazon van 1,4 miljard dollar klapte, moest het 94 miljoen dollar aan Roomba betalen.
Deskundigen denken niet dat de overname zal leiden tot minder concurrentie, maar mededingingsautoriteiten toetsen ook op andere zaken. In de VS en de EU ligt Google al onder een vergrootglas vanwege zijn marktmacht. De toezichthouder in de VS eist dat Google bepaalde software afstoot en de EU wil dat Google de advertentietak opbreekt.