Gaat La Place in de etalage door malheur bij Jumbo?

Het moederbedrijf zegt belang in de horecazaak te heroverwegen

Supermarktketen Jumbo zegt het belang in de horecazaak La Place te heroverwegen. Dit staat in het jaarverslag 2023 van Jumbo. Wat ‘heroverwegen’ inhoudt staat er niet bij. Wel zal La Place meer op afstand van Jumbo komen te staan. De waarde van het merk La Place is afgewaardeerd met 14,5 miljoen euro.

La Place is in 2021 ook al op afstand gezet, toen Jumbo de exploitatie van de restaurants uitbesteedde aan de Vermaat Groep. In boekjaar 2020 werd 45 miljoen afgeboekt op de horecaketen, bijna net zoveel als Jumbo voor de dochter had betaald.

Jumbo steekt niet onder stoelen of banken dat het slecht gaat met de hele keten. De nettowinst kwam vorig jaar uit op 22 miljoen euro. Dat is veel minder dan de 80 miljoen euro die de keten in 2022 nog behaalde. De omzet bedroeg vorig jaar ruim 11 miljard euro.

De omzet groeide vorig jaar wel, maar dat komt volgens Jumbo vooral door prijsverhogingen die niet te vermijden waren door de blijvend hoge inflatie. De supermarktketen stelt die niet volledig te willen doorberekenen aan consumenten. Daarnaast heeft Jumbo ook te maken met gestegen kosten voor loon, huur, energie en investeringen in verduurzaming, staat in het jaarverslag.

Als gevolg van de moeilijke omstandigheden keer Jumbo dit keer geen dividend uit aan zijn aandeelhouders, de familie Van Eerd. Door de flink lagere winst besloot Jumbo om minder nieuwe winkels te gaan openen in België. Eerder wilde de keten in 2025 honderd supermarkten in België hebben, maar nu mikt Jumbo op ongeveer vijftig winkels. De keten had eind vorig jaar 33 vestigingen in België.

Gerelateerde artikelen