Fusie PLUS en COOP: Een ‘juridische fusie als deze is zeldzaam’
“Het bijzondere van deze fusie is dat het hier om twee oer-Hollandse coöperaties gaat”, zegt Lieke van der Velden. “Bij COOP zijn er naast winkeliers ook consument-leden, momenteel zo’n vijftig mensen. Die keren in het fusiebedrijf als lid terug, naast ondernemersleden. Uniek, die mogelijkheid. Het gaat om mensen die heel erg betrokken zijn, soms uit persoonlijke interesse. Gewone consumenten met een bepaalde affiniteit.”
Hoe Nederlands kun je het hebben? Zelfs de complete transactietekst was dit keer eens niet in het Engels. Met het nieuwe PLUS – onder die vlag wordt verder gegaan – ontstaat de derde grootste servicesupermarkt van het land, met ongeveer 550 winkels, ruim 10 procent marktaandeel en een gezamenlijke consumentenomzet van circa 5 miljard euro. De nieuwe organisatie telt straks ruim 40.000 medewerkers en bedient meer dan 4,5 miljoen klanten.
PLUS werd recent nog uitgeroepen tot beste supermarkt van Nederland, COOP nam in 2018 samen met Jumbo de 130 EMTÉ supermarkten van Sligro over, waarna er 53 in de COOP-formule werden geïntegreerd.
NautaDutilh werd een aantal maanden geleden door PLUS gevraagd om bijstand in de fusiegesprekken. Leo Groothuis, Lieke van der Velden en hun team zijn het fusietraject vervolgens ingegaan. “Er zijn weinig coöperaties van de schaal van onze cliënt PLUS en van COOP”, aldus Leo Groothuis eerder. Lieke van der Velden: “Een juridische fusie als deze is zeldzaam, bijzonder om mee te denken over de juiste structuur.”
Met het samengaan van de twee ketens is opnieuw een stap gezet in de consolidatie van de supermarktbranche. Er is nog een aantal kleine spelers die zelfstandig opereren in de competitieve food retail markt, maar voor een belangrijk deel zijn de kaarten nu wel geschud. PLUS en COOP hebben sterk overeenkomende kernwaarden waardoor ze uitstekend bij elkaar passen.
Het fusiebedrijf vormt samen een sterke, toekomstbestendige en concurrerende speler in het Nederlandse supermarkt landschap en hoopt door samen op te trekken combinatievoordelen te realiseren. Bijvoorbeeld op het gebied van marketing en IT en er komt één geïntegreerd servicekantoor in Utrecht. “Beide ketens zijn lid van de Superunie, dat maakt het samengaan ook gemakkelijker”, aldus Lieke van der Velden. “Dit was een heel erg leuke deal om aan te werken. Omdat zowel PLUS als COOP organisaties zijn die met beide voeten op de grond staan. Nuchtere, fijne mensen en, heel coöperatief.”