FM Dag 2019: verneder de vijand niet
Het thema van FM Dag, georganiseerd door Alex van Groningen, is ‘the Art of War’: hoe ga je als bedrijf en financial om met felle concurrentie, met het verlies (van bijvoorbeeld marktaandeel) en hoe bouw je een goede strategie voor de toekomst? Op monitors en tussendoor muziek van een liveband kijkt iedereen naar de acht sprekers in het ochtendprogramma onder leiding van Michiel Vos.
De Chinese generaal Sun Tsu, wiens boek de titel gaf aan FM Dag 2019, zei 2.500 jaar geleden dat voorbereiding alles is. “Neem daar de tijd voor, alles is data”, zegt CFO Lizet Friesen van conservenfabrikant Hak: “We weten precies welke promo’s de concurrent heeft, tegen welke prijs ze producten aanbieden: we overzien het hele speelveld.”
Reserve-scenario’s
Onderdirecteur Fleur Ravensbergen van de Dialogue Advisory Group bemiddelt tussen de strijdende partijen in Irak, Noord-Ierland, Mali, Afghanistan, Syrië
en nu Congo. Zij zegt: “Strategische voorbereiding is key. Maak een lijst met dingen die je per se wilt bereiken. En wijk daar niet van af. Het is belangrijk reserve-scenario’s te maken, want in de praktijk gaat het altijd anders dan je vooraf had bedacht.”Omroep-icoon Ruud Hendriks, nu vooral investeerder, verklaart de winnende strategie van John de Mol – eigenaar van SBS en Talpa. “Hij vergaart informatie. Hij bereidt zich goed voor. Als een commander. Als je een uur met hem spreekt, luistert hij een uur naar je. ”Vaak trok hij op met De Mol. En wat hij ook heeft geleerd: “Verneder de vijand niet, want dan gaat hij na jouw ‘overwinning’ wraak nemen.”
Ton Wallast CFO van IT-bedrijf Priva: “Ja, want je moet er ook voor zorgen dat jouw industrie groot wordt: dan moet je elkaar niet kapot maken.” Cybersecurity-expert van Revnext, Anouk Vos, spreekt over een battlefield op social media. Hoe steeds vaker nepnieuws wordt gemaakt en de nuance verdwijnt door gebeurtenissen en uitspraken alleen te liken of keihard de grond in te boren – een tussenweg is er blijkbaar niet. “Dat leidt tot een versimpeling van de wereld. Het gevaar is dat we communiceren zonder erbij na te denken. Moeten we niet eens uit die social-media-arena stappen."
Focus misleiden
Menno Middeldorp, chef economie bij de Rabobank, legt het verschil in de hanelsoorlog uit tussen de Amerikaanse president Trump en zijn Chinese tegenpool. “Trump kijkt naar de volgende verkiezingen en hij zal wel een resultaat halen uit de gesprekken over tarieven. Dat doet hij met de tactiek door steeds stand
punten in te nemen in de publieke opinie en te onderhandelen in een positie van kracht.” Middeldorp: “China heeft meer te verliezen dan Trump in termen van economische groei. Dus China zal wel toegeven in deze handelsoorlog, dan kunnen ze weer even door. Dat komt ook omdat China een andere strategie heeft. Ze denken na over hoe het land zich de komende twintig jaar gaat ontwikkelen.”Illusionist Steve Carlin krijgt de lachers op zijn hand, als hij – ondanks vele waarschuwingen vooraf – toch de portemonnee, het horloge en zelfs zijn stropdas in een paar minuten steelt van presentator Vos. Daarmee wil Carlin aantonen dat mensen toch snel zijn afgeleid en heel voorspelbaar hun focus te misleiden is. Misleiding, dat is een van de grote factoren die een rol spelen bij het winnen van een oorlog, vertelde Sun Tsu 2500 jaar geleden al.
Na een zeer druk bezochte workshop over business wargaming is er onder meer een overvolle sessie waar Wilbur Perlot ervaringslessen, onderdirecteur van Clingendael Academy, deelde over onderhandelen: hartelijk gelach en diepe fronsen op de gezichten van de bezoekers. Daarna kunnen de deelnemers naar buiten en napraten op het enorme terras voor Fort Voordorp. Tussen de munitiekisten, het afweergeschut en de kazematten van het 150 jaar oude deel van de Hollandse Waterlinie stonden talloze foodtrucks klaar.