Drie jaar na beursgang Ebusco: waardeloos en onverkoopbaar

Laatst gewijzigd: 04 augustus 2024 18:39
Drie jaar geleden was het busbedrijf uit Deurne nog 1,3 miljard euro waard.

Door zorgen over het voortbestaan is de beurskoers van de elektrischebussenfabrikant Ebusco donderdag onder de 1 euro per aandeel gedoken, een verlies van zestien procent. “Het is een drama geworden. Je bent op een punt gekomen dat mensen zeggen: ik schop het aandeel eruit, ik wil er niets meer mee te maken hebben”, verklaart Cees Smit, beleggingsexpert bij Today’s Group, de koersval.

Hoe anders was het in oktober 2021. Ebusco, de fabrikant van elektrische bussen en laadsystemen is na de beursgang maar liefst 1,3 miljard euro waard. Door de beursgang wilde Ebusco geld ophalen om verder te groeien, ook internationaal, en de naamsbekendheid vergroten. Het bedrijf kreeg met de beursgang de vooraf gehoopte 300 miljoen euro binnen. Ebusco stelt bijna een kwart van het bedrijf beschikbaar voor beleggers op de Amsterdamse beurs.

Maar deze week kondigde bedrijf uit Deurne aan dat het nettoverlies in de eerste helft van het jaar was opgelopen tot 64,7 miljoen euro, bijna een verdubbeling vergeleken met een jaar eerder. De omzet daalde verder tot 38 miljoen euro, mede door verschillende productieproblemen.

‘Het avontuur is over’

“Het ziet ernaar uit dat het avontuur over is. We zagen al eerder dat de Vlaamse bussenbouwer Van Hool failliet ging. Het lijkt erop dat dit dezelfde kant op gaat. Hoe lager de koers, hoe minder mensen er nog vertrouwen in hebben”, stelt beursanalist Smit.

Tijdens de beursgang zat er volgens Smit “veel fantasie” in het aandeel, omdat de verwachting was dat dieselbussen in heel Europa vervangen zouden worden door elektrische exemplaren. Daarbij was Ebusco een sterke partij met grootaandeelhouders.

Elektrificatie gaat te langzaam

“Maar in de praktijk verloopt heel die elektrificatie veel langzamer dan mensen hadden gehoopt. En het geld van Ebusco raakt op. De overheid heeft ook nog niet gezegd dat ze er geld in gaat steken. Ze wil dat de elektrificatie doorgaat, dan moet je zo’n bedrijf ondersteunen en zorgen dat er in Nederland alleen nog maar schone bussen rondrijden. Daar ligt een taak voor de overheid, dat is de hoop voor Ebusco”, stelt de expert van Today’s Group. (ANP)

Gerelateerde artikelen