Hans Langenhuizen, CEO in3: ‘Focus op visie, niet gaan zwalken’

Nederlandse FinTech in3 slaat dubbelslag met ophalen 81 miljoen euro in serie B-financiering en samenwerking met Mollie.

Goed bezig, daar bij in3. Enkele maanden na de serie A-financieringsronde van tien miljoen euro werd afgelopen dinsdag de serie B-financiering van nog eens 81 miljoen euro wereldkundig gemaakt. En, minstens zo belangrijk, die samenwerking met Mollie, een van ’s lands grootste aanbieders in online betalingsverkeer.

Hans Langenhuizen, CEO van in3, praat enthousiast en vrijuit over de ontwikkelingen bij ‘zijn’ fintech. “We groeiden afgelopen drie jaar met tussen de 200 en 300 procent, we gaan nu verder accelereren. Dus nog groter worden in Nederland, en die start maken in Duitsland. Om, op iets langere termijn, de sprong naar de Nordic-landen te maken.”

Afgelopen jaar investeerde in3 al in technologie en het voorbereiden van het inmiddels 30-koppige team op de volgende fase van de bedrijfsstrategie. Een fase die nu, met de extra financiering en de ruggensteun van Mollie, is aangebroken. Vertrouwen in de toekomst is er volop. Zowel intern, als van private equity-partijen, van reuzen in de betaalindustrie, van partners.

In3 is een betaalplatform dat Buy-Now-Pay-Later mogelijk maakt; consumenten worden in staat gesteld in drie termijnen te betalen, zonder dat daar rente bovenop komt. En met name door dat laatste onderscheidt In3 zich van andere spelers in de snelgroeiende BNPL-markt, waar het regel is om consumenten tien tot veertien procent rente in rekening te brengen. Het Eindhovense betaalbedrijf is in 2013 opgericht en geeft consumenten sinds 2018 de mogelijkheid om in drie delen te betalen. Het eerste deel direct, het tweede en derde termijn binnen respectievelijk dertig en zestig dagen.

Best beoordeeld op de markt
Consumenten beoordelen de betaaloptie met een 9+ tot een 10, de best beoordeelde betaalmethode op de markt. Merchants kunnen de betaalmethode activeren via de meest toonaangevende payment service providers, die gezamenlijk meer dan twintig integratiemogelijkheden bieden voor de bekendste webshop-platforms. Klanten van in3 zijn onder andere Dekbed-Discounter, Kwikfit, Halfords, LG en Cameraland. Op dit moment is in3 marktleider op het gebied van korte termijn gespreide betaling in Nederland.

“Wij kiezen ervoor om geen geld te verdienen aan die consument”, legt Hans Langenhuizen uit. “Bij In3 zijn we ons ervan bewust, noem het sociale verantwoording, dat we consumenten moeten beschermen tegen overkreditering. En dat bewustzijn begint al bij het plaatsen van een bestelling, waarbij wij binnen een seconde die geavanceerde check uitvoeren.”

Want die checks zijn voor In3 van levensbelang; als consumenten immers niet zouden betalen, en zeker als dat op grote schaal gebeurt, gaat het bedrijf kopje onder. De CEO: “De inkomsten van veel BNPL-betaalmethoden zijn gebaseerd op die hoge rentes en op boetes. In3 heeft, als eerste speler op Europees niveau, het businessmodel omgedraaid. En natuurlijk hebben wij er baat bij als de consument op tijd betaalt. Gebeurt dat niet, dan zijn we immers failliet. Daarom leveren onze mensen op Credit Checks zulk uitmuntend werk, moeten ze ook uitmuntend werk verrichten. Én daarom hebben we afgelopen tijd ook zo fors geïnvesteerd in Artificial Intelligence, in heel goede tools om data te analyseren, in heel goede mensen.”

Talent aan boord halen en houden
Grote problemen om – in deze tijden van tekorten op de arbeidsmarkt – dat talent aan boord te halen en te houden, zijn er voor In3 niet. “Ons hoofdkantoor staat in Eindhoven, met universiteit en brainport om de hoek. En hier in Brabant heerst nog niet die volstrekte gekte als in Amsterdam.” Bovendien spreekt het aspect van social response – van het niet voortdurend en steeds meer geld aan consumenten willen verdienen – veel jonge talenten aan.

Bij in3 zijn ze ervan overtuigd met hun onderscheidende formule, hun strategie, door de inrichting van het verdienmodel, doorslaggevende factoren tot succes in huis te hebben. “Want met deze marktpositionering zijn wij een disrupter met als sociaal verantwoord doel het gehele ecosysteem te veranderen in het voordeel van de consument”, zegt de CEO. “Onze fees krijgen we vanuit de bij ons aangesloten off- en online winkels. Wij doen de voorfinanciering en ja, we vinden social response van groot belang.”

Investeerders zijn diezelfde mening toegedaan, zo blijkt wel uit de snelle opvolging van de afgelopen twee financieringsronden. De 81 miljoen euro van de serie B-financiering werd opgehaald bij het Britse Force over Mass, het Amerikaanse kapitaalfonds Waterfall Asset Management LLC en het Nederlandse Finch Capital.

De eerste is een door FCA gereguleerd durfkapitaalbedrijf dat zich richt op tech-investeringen in een vroeg stadium, de tweede een SEC-geregistreerde institutionele vermogensbeheerder die zich toelegt op gestructureerde krediet- en private equity-beleggingen, de derde een serie A/B-investeerder in snelgroeiende financiële technologiebedrijven, gerund door uitzonderlijke ondernemers.

En ook nog Mollie!
En ook Mollie, toonaangevend aanbieder in online betalingsverkeer en meer dan 130.000 merchants ondersteunend in het online verkopen en het laten groeien van bedrijven met een simpele en duidelijke betalings-API en een voor conversie geoptimaliseerde checkout, is enthousiast over in3 en de deze week aangekondigde samenwerking.

Ken Serdons, Chief Commercial Officer van Mollie: “Consumenten hebben niet altijd de financiële middelen beschikbaar om te kopen wat ze op dat moment nodig hebben. Door meer flexibiliteit te geven middels BNPL kan de conversie en de gemiddelde orderwaarde worden verhoogd. Met in3 kunnen wij een alternatieve, rentevrije BNPL-betaalmethode bieden, waarbij de betaling aan onze klanten gegarandeerd is. Daarnaast hecht in3 met het aanbieden van iDEAL ook veel waarde aan het belang van lokalisatie, een belangrijke kernwaarde van Mollie.”

CEO Hans Langenhuizen van in3: “In Nederland onderhouden we al diverse goede samenwerkingen met payment service providers, waardoor het voor webshops en fysieke winkels heel gemakkelijk is om in3 aan te bieden. Een belangrijke partner die we daarin misten, was Mollie. Ons product is door de samenwerking toegankelijk voor een grotere markt, ik weet zeker dat deze samenwerking voor beide partijen een succes wordt.”

Expansie over de landsgrenzen
Met expansie over de landsgrenzen als één van de doelstellingen. Want het in 2004 opgerichte Mollie is al die grote speler in Europa, met internationaal meer dan 700 medewerkers, 130.000 klanten en kantoren in Amsterdam, Lissabon, Londen, Parijs en Munchen. De Mollie-missie: complexe financiële diensten vereenvoudigen en zo ’s werelds meest geliefde payment service provider worden.

Waar in3 over een jaar wil staan? CEO Hans Langenhuizen heeft zo wel zijn ideeën en ambities: “Met Mollie, ook zo’n bedrijf met die nuchtere Hollandse cultuur, nóg groter worden in Nederland, de business in Duitsland bereiken en dan verder oprukken naar Scandinavië. Als Alternative Payment Method (APM) onze roots en strategie bewaken, er zíjn voor onze partners.”

Overnames als onderdeel van die strategie of, omgekeerd, zelf op de radar komen van andere partijen? “We hebben genoeg in huis om zelfstandig te groeien, maar als zich een kans voordoet, moet je natuurlijk altijd gaan kijken. En omgekeerd, zelf worden overgenomen, dat kan altijd, ik sluit niets uit. Onze in3-techniek is heel veel waard; vijf keer groeien en daarvoor maar tien procent meer personeel nodig hebben… Tja, dat maakt je aantrekkelijk, ga maar na. Maar vooralsnog is ons vizier vol op de toekomst, op onze strategie, op het sociaal verantwoord veranderen van het BNPL-landschap gericht. Focus op visie, niet gaan zwalken.”

Gerelateerde artikelen