Betaal achteraf-oplossing Billink haalt kapitaal op

Laatst gewijzigd: 20 januari 2024 11:35
Billink haalt 29,5 miljoen euro op om met achteraf betalen online transacties eerlijker te maken.

Billink, de Nederlandse achteraf-betaaloplossing met ruim drie miljoen gebruikers, heeft een bedrag van 29,5 miljoen euro opgehaald. Met dit kapitaal richt Billink nu de pijlen op de grootste webshops, waar het de slagkracht kan bieden die nodig is om achteraf betalen mogelijk te maken. De betaaldienst heeft de ambitie om online aankopen eerlijker te maken, voor zowel consumenten als webshops, door de zekerheid te bieden die zij ook hebben bij offline transacties.

Billink is een gevestigde betaaloplossing in de Nederlandse markt, die werkt op basis van achteraf betalen waarbij pas wordt betaald na ontvangst van de aankoop. Sinds de eerste BNPL-transactie (Buy Now Pay Later) in 2012 telt Billink nu ruim 3.000 aangesloten webwinkels en drie miljoen gebruikers. De scale-up heeft ook in de zakelijke markt terrein gewonnen, waar inmiddels twintig procent van alle KvK-geregistreerde bedrijven een keer met de oplossing heeft betaald. Nu wil de Nederlandse betaaldienst de strijd aangaan met het Zweedse Klarna en het Duitse Riverty, voorheen AfterPay.

“We onderscheiden ons doordat we een ‘local hero’ zijn,” zegt Frank Waagmeester, CEO van Billink. “We zijn al ruim een decennium actief in de betaalmarkt in de Benelux en begrijpen de uitdagingen van onze webshophouders. Dat zien we terug in onder andere een hoge klantretentie en -tevredenheidsscore en een Trustpilot score van 4,7, de hoogste in de markt. Met dit mooie fundament zijn we klaar om de volgende stap te zetten.”

Na een uitvoerig proces – begeleidt door Philip Niemeyer, Executive Director A-DCM – is een partnerschap met de Duitse Varengold Bank tot stand gekomen. Met het kapitaal, waarvan 4,5 miljoen euro direct toegezegd, kan Billink de top-50 webshops gaan bedienen en wordt werkkapitaal vrijgespeeld om een uitbreiding naar de Duitse markt te versnellen. Daarbij heeft Billink de ambitie om de betrouwbaarste online betaalmethode te worden door in te zetten op innovatie en klantgerichtheid.

Gerelateerde artikelen