Frequente overnemers doen het beter

Bedrijven die in turbulente tijden actief blijven in M&A creëren meer waarde.

In het zesde Global M&A Rapport van Bain & Company kijkt het consultancy-bedrijf o.a. naar hoe beoefende strategische kopers in 2023 een voorsprong wisten te pakken.

In 2023 daalde de totale fusie- en overnamemarkt met vijftien procent tot 3,2 biljoen dollar, het laagste niveau in tien jaar. In de wereld van strategische fusies en overnames werden nog steeds meer dan 27.000 deals aangekondigd, voor een totaalbedrag van ongeveer 2,4 biljoen dollar. Dit hield een waardedaling van zes procent in ten opzichte van het jaar ervoor.

Private equity en venture capital-firma’s kenden een veel slechtere tijd dan de strategische kopers (een daling van 37 procent in waarde). Dat komt omdat deze investeerders meer blootgesteld waren aan de stijging van de rentetarieven en te kampen hadden met de verminderde beschikbaarheid van schuldfinanciering. Corporate kopers hadden over het algemeen sterkere balansen en veel cash in kas om deals mee te sluiten.

Dat het aantal strategische fusies en overnames toch daalde kwam omdat kopers en verkopers moeite hadden om het gat in de waarderingen te dichten. De betaalde multiples van strategische deals waren de laagste in tien jaar tijd.

Deals werden om verschillende redenen uitgesteld, waaronder hoge rentetarieven, gemengde macro-economische signalen, strengere toezichthouders en geopolitieke risico’s. Veel langdurige frequente kopers gebruikten 2023 echter als een kans om hun concurrentievoordeel via fusies en overnames uit te breiden.

Wie waren de winnaars van 2023?
Volgens Bain’s rapport gingen winnende bedrijven in alle sectoren en over de hele wereld deals aan om hun toekomst opnieuw uit te vinden. Of het nu gaat om autofabrikanten die verticale overnames doen om de voorraden voor de transitie naar elektrische voertuigen veilig te stellen, verzekeraars die aankopen doen om hun traditionele rol van risicobescherming uit te breiden naar risicopreventie, of mediabedrijven die leren dat samenwerking met voormalige concurrenten de enige manier is om te winnen nu de sector een nieuw tijdperk betreedt.

De bedrijven die dergelijke stappen hebben gezet, zullen degenen zijn die als leiders naar voren zullen komen, stelt Bain & Company. De consultant vervolgt: ‘Misschien wel het belangrijkste M&A-inzicht uit 2023 was de vergroting van de prestatiekloof tussen frequente kopers en hun inactieve sectorgenoten. Volgens ons langetermijnonderzoek presteren frequent acquirers altijd beter wat betreft het totale aandeelhoudersrendement. In 2023 bleef die marge groeien.’

Het jaar 2023 liet ons volgens Bain opnieuw zien dat de kloof groter werd tussen hoe frequente kopers en hun inactieve collega’s zich gedragen in downcycli van fusies en overnames. De frequente kopers presteren in alle economische cycli beter en hebben de neiging om in goede én slechte tijden op de markt te blijven. ‘Als we bijvoorbeeld terugkijken naar de Covid-19-periode, zien we dat de meeste frequente kopers nooit zijn gestopt met het sluiten van deals’, schrijft Bain & Company. ‘Zelfs niet toen de markt over het algemeen kromp. Hetzelfde gold voor de huidige marktdaling die begon met de introductie van hogere rentetarieven in juni 2022. De meeste frequente kopers bleven overnames doen.’

Misschien contra-intuïtief duidt de huidige neerwaartse markt op de langere termijn op een fundamentele verschuiving: de frequente kopers die actief blijven in moeilijke tijden vergroten hun voorsprong op de minder actieve of inactieve bedrijven gemeten aan de hand van het totale aandeelhoudersrendement op lange termijn. Het zijn bedrijven die investeren om door de cycli heen overnames te blijven doen en beproefde en op maat gemaakte toolkits inzetten om hun bedrijven te transformeren, die uiteindelijk als winnaars naar voren komen, besluit de consultancy-firma.

Lees ook: Ontwikkeling multiples: Een groot deel van de transacties ligt onder de 7x EBITDA

Claim nu je spot voor het zevende Angel Café op 18 maart!
Investeerders opgelet: op maandag 18 maart vindt het razend populaire Angel Café weer plaats in Amsterdam. Erbij zijn? Schrijf je snel in, want er is beperkt plaats. Thuis meekijken? Schrijf je dan in voor de livestream!
Gerelateerde artikelen