Azerion zwaait games uit en richt zich op AI en cloud

Azerion, een Nederlandse speler in digitaal adverteren en het ontwikkelen en uitgeven van games, verkoopt dochterbedrijf Whow Games voor 55 miljoen. De koper is DoubleDown Interactive, een onderdeel van het Zuid-Koreaanse DoubleUGames. Daar kan earn-out van tien miljoen euro bijkomen als bepaalde doelstellingen behaald worden.
Met deze deal verkoopt het elf jaar oude Azerion het leeuwendeel van zijn gameportefeuille Het bedrijf verlegt zijn focus nadrukkelijker naar online adverteren, waarnaast het clouddiensten en AI-toepassingen aanbiedt.
Met de verkoop zet Azerion een verdere stap in de koerswijziging waarmee het bedrijf al enkele jaren bezig is. In 2023 verkocht het een deel van zijn gamesportefeuille voor 81,3 miljoen euro. Na ruim tien jaar AI-software en clouddiensten voor eigen gebruik te hebben ontwikkeld, biedt Azerion die nu aan bij klanten.
Daarmee begeeft het zich in markten waarin momenteel veel Europese bedrijven zoeken naar een alternatief voor de Amerikaanse techgiganten.
Sinds februari 2022 heeft Azerion een AEX-notering. Het bedrijf boekte in 2024 een omzet van 551 miljoen euro, zeven procent hoger dan een jaar eerder. De omzetverwachting voor dit jaar is tussen de 600 en 650 miljoen euro. Over het eerste kwartaal boekte Azerion een EBITDA die 68 procent hoger was dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.