Amsterdams Bynder krijgt investering van 20 miljoen euro
Het Amsterdamse Bynder krijgt een investering van 20 miljoen euro. De investering is afkomstig van het Amerikaanse Insight Venture Partners. Bynder levert marketingsoftware aan meer dan 350 bedrijven, waaronder KLM, AkzoNobel en Logitech.
Sinds de oprichting in 2013 heeft Bynder jaarlijks een groei van 350 procent gerealiseerd. De Amsterdammers leveren diensten aan ruim 150.000 unieke gebruikers, verspreid over meer dan 350 bedrijven. Bynder heeft kantoren in Amsterdam, Rotterdam, Barcelona, Boston, London en Dubai. Het team groeide in korte tijd uit van één man tot meer dan 200 medewerkers.
Internationaal succesverhaal
Bedrijven van over de hele wereld maken gebruik van Bynder. Naast de Europese en Amerikaanse markt richten de Amsterdammers zich sinds kort ook nadrukkelijk op het Midden-Oosten en Azië: met de opening van een nieuw kantoor in Dubai heeft Bynder een hub gecreëerd om de activiteiten op deze groeimarkten uit te breiden. De investering zal worden gebruikt voor product development en verdere internationale groei.
Chris Hall, CEO van Bynder (op foto): “Investeerders zijn steeds vaker op zoek naar bedrijven die extreem snel groeien, maar dit doen zonder grote hoeveelheden geld te verbranden. Wat Bynder extra aantrekkelijk maakt voor investeerders is de snelle groei, gecombineerd met het feit dat we altijd nagenoeg winstgevend zijn geweest. Het kapitaal kan dan 100 procent gebruikt worden voor groei in plaats van verliezen te compenseren. Insight gaat ons helpen om door te groeien en onze ‘category’ toe te eigenen. Bynder kan nu voor branding doen wat Salesforce voor sales heeft gedaan.”
Branding automation
De investering is een mijlpaal voor branding automation. Bynder biedt een oplossing voor marketeers die overal consistente branding nastreven. Dankzij de intuïtieve bediening kan digitale content overal en op ieder moment eenvoudig worden bewerkt, gedeeld en goedgekeurd. De time to market is zo veel korter, wat voor merken die online actief zijn heel belangrijk is.
Volgens Hall is het succes van Bynder te danken aan de combinatie van eenvoud en diepgang: “Bynder maakt het voor iedereen makkelijker om branding te managen. Er is een grote behoefte aan intuïtief werkende tools, vooral als het gaat om visualisatie en beheer van merkmateriaal. Als een globale speler alle verbeteringen en aanpassingen binnen een bepaalde campagne per mail zou moeten afhandelen wordt het een grote chaos. Met branding automation is dat niet langer een probleem. Marketeers kunnen veel sneller hun marketing materialen opleveren. Zo wordt de time to market veel korter en zijn grote kostenbesparingen mogelijk”
Jeff Horing, managing director bij Insight Venture Partners, zal zich aansluiten bij Bynder’s raad van bestuur. Daarnaast nemen de Nederlanders Arco van Nieuwland en Lucas Brentjens van CNBB ook plaats in de raad. Horing noemt Bynder een van de belangrijkste innovators in de branding automation. “We delen hun visie omtrent de alomvattende brand management technologie. Dit biedt teams de mogelijkheid om voortdurend te communiceren terwijl ze content maken. We kijken er naar uit om samen met het team van Bynder deze nieuwe groeifase in te gaan.”