Young M&A: ‘Jongeren in M&A-wereld moeten zich specialiseren’

Iedere week spreken we een jonge professioneel over het vak. Deze keer een 'ervaren jongere'. Remco Goes won in 2014 de Young M&A Award. Inmiddels is de director Corporate Finance hard op weg naar het partnerschap bij Deloitte.

Welke impact heeft het winnen van de Young M&A Award gehad?
“Dat was een leuk moment in de spotlights op de avond zelf. Daarna ontving ik veel felicitaties van klanten en potentiële klanten. Nog steeds is het heel zichtbaar. Als ik ergens moet pitchen dan heeft de andere kant van de tafel al vaak iets gelezen over de awardwinst.”

Waarom heb je ooit gekozen voor een carrière in het M&A-vak?
“De afwisseling, het presteren onder hoge druk en het concreet toewerken naar een transactie spreken mij aan. Het is een werkveld vol jonge ambitieuze mensen en je hebt veel contacten op C-level. Dat maakt het uitdagend.”

Wat heb je nodig om te slagen in het M&A-vak?
“Je moet analytisch vermogen weten te combineren met sociale vaardigheden. Je moet bijvoorbeeld in staat zijn om partijen te overtuigen om een bieding te doen en tegelijkertijd iedereen in een tijdslijn duwen. Dat krijg je niet alleen voor elkaar met ratio.”

Zie je als ‘oudere jongere’ verschillen tussen de generaties onder en boven jou op de werkvloer?“Zelf vind ik dat generatieverschillen enorm overdreven worden. Iedereen die in deze wereld werkt is ambitieus en zeer gedreven. Daar is niets aan veranderd. Wel denk ik dat voor jongere generaties het vak anders is dan voor oudere generaties. M&A is een relatief jong vakgebied. Vroeger konden deals opportunistischer gesloten worden en kon je als generalist prima uit de voeten. Het deallandschap wordt nu internationaler en transparanter, daardoor worden jonge M&A’ers gedwongen zich meer te specialiseren.”

Zie je naast de noodzakelijke steeds verdergaande specialisatie andere grote veranderingen in de M&A-wereld?
“Door digitalisering komt er steeds meer concurrentie op de intermediairsfunctie van adviseurs. In de Verenigde Staten wordt middels online dealplatform Banker Bay soms al $50 miljoen binnengehaald. In Nederland heb je met bedrijftekoop.nl een soortgelijk platform, maar dat richt zich met name op de onderkant van de markt. Daarnaast ontstaan er door het koppelen en (automatisch) analyseren van grote hoeveelheden data veel nieuwe mogelijkheden om je businessplan te onderbouwen en/of om due diligence uit te voeren. Dat zorgt uiteindelijk voor minder informatie-asymmetrie en meer transparantietijdens een proces.

De M&A-markt draait als een tierelier. Verwacht je dat dit zo blijft?
“Het wordt steeds makkelijker om te zeggen dat de markt niet zo doorstoomt, omdat je ongetwijfeld een keer gelijk zult hebben. Toch blijft er genoeg geld beschikbaar bij onder meer pensioenfondsen, corporates en private-equityfondsen. De rente loopt beheerst op, dus daar zie ik geen gevaar. Alleen een grote geo-politieke gebeurtenis zie ik de markt kunnen laten keren. Wat je nu wel ziet is een hoop opportunisme in de markt. De kwaliteit van bedrijven die te koop komt staan varieert sterk. Door de enorme hoeveelheid proposities in de markt, zie je bijvoorbeeld dat ook private-equityhuizen zich moeten dwingen om duidelijke keuzes te maken, en zich meer moeten specialiseren in segmenten of type investeringen.”

Tot slot: wat is als voormalig awardwinnaar je advies aan jonge talenten?
“Maak een plan voor tien jaar, werk daar naar toe en heb geduld. Probeer je te focussen op een segment. Daarnaast is het belangrijk om vanaf het begin van je carrière een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Houd contact met al je professionele relaties, je weet nooit waar iedereen terechtkomt.”

Gerelateerde artikelen