Young M&A: “Je moet wel je mannetje kunnen staan”
Pieter Bukala van Mentha Capital ziet de nieuwe Community vooral als een manier om specialistische kennis en ervaringen te delen onder jonge talenten.
Vanwaar jouw focus op kennisdeling bij de community?
“Hiervoor heb ik in de strategieconsultancy gewerkt. Die omgeving heeft als voordeel dat je veel verschillende bedrijven en problemen tegenkomt en zo snel leert. Echter de vereiste set competenties was relatief smal. Toen ik de switch maakte naar private-equity werd ik geconfronteerd met een breed scala aan specialistische disciplines, van fiscaal tot juridisch. Een evenement waarbij jonge M&A’ers kunnen kiezen uit een paar specialistische tracks kan talenten helpen snel stappen te maken. Om mij heen zie ik de behoefte voor dit soort evenementen.”
Waarom heb je de overstap gemaakt vanuit de strategieconsultancy?
“In de consultancy ben je veeleer kort betrokken bij een onderneming. Advies geven, het verandertraject in gang zetten en snel weer door. Als eigenaar van een bedrijf kun je langer aan een resultaat werken en een bedrijf zien groeien. Zeker in de midmarket waar Mentha opereert kun je vaak veel toevoegen in samenwerking met het bedrijfsmanagement.”
Word je als jongeling aan tafel serieus genomen door het bedrijfsmanagement?
“Je moet wel je mannetje kunnen staan. Deels door de inhoud goed onder de knie te hebben. In discussies kun je dan terugvallen op cijfers en de inhoud. Daarnaast is privateequity een spel van vertrouwen en transparantie. Het is belangrijk om heldere afspraken te maken en die niet op hun beloop te laten.”
Gaan de jongste generaties in private equity anders met vak om?
“Het vertrouwensgedeelte verandert niet, maar jongeren gebruiken meer technologie. Ze zijn vertrouwder met sociale netwerken als LinkedIn en zullen sneller dealkansen en experts via onlineplatformen zoeken. Daarnaast denk ik dat deze generatie meer geïnteresseerd is in de leerervaring en persoonlijke ontwikkeling naast de harde financiële returns. De wereld een stukje beter maken klinkt misschien iets te cheesy, maar het is mooi ervoor te zorgen dat een bedrijf goed presteert en zo voor meer banen en andere vormen van waarde zorgt.”
Je noemt online platformen, maar zie je het M&A-vak digitaliseren?
“Niet in zijn volledigheid, er blijft altijd een groot menselijk aspect aan deals. Wel denk ik dat je bij deals scherp moet zijn op technologische ontwikkelingen. Zijn de verdienmodellen duurzaam of is er een kans dat disruptieve trends als kunstmatige intelligentie of robotica de bedrijfstaak (gedeeltelijk) kan vervangen? Om deze risico’s in te schatten moet je op de hoogte blijven van technologie, via adviseurs en marktrapporten.”
Hoe voorzie je de nabije toekomst voor de M&A-markt?
“Er is op dit moment veel geld in de markt. Dit drijft de multiples op. Het wordt nog relevanter om je op andere factoren dan prijs te onderscheiden. Bij aankoop moet je al een vertrouwensband met het managementteam kunnen smeden en een duidelijk plan hebben voor waardecreatie. Op de langere termijn verwacht ik dat de klassieke private-equitypartijen uit onconventionele hoeken concurrentie kunnen verwachten. Zo zijn onder meer crowdfunding-initiatieven sterk in opkomst.”
Op welke prestatie ben je trots?
“Hoe we portfoliobedrijf Frimex hebben kunnen omvormen van een economische dieptepunt naar een gezonde en sterke onderneming met toekomstperspectief.”