Young M&A: “Generatiegenoten kom je nauwelijks tegen”
Maaike Veeling stapte vanuit de regionale dagbladjournalistiek over naar het communicatievak. “Verhalen vertellen is interessant, maar boeiender is het om samen met een bedrijf te kijken hoe zij hun verhaal begrijpelijk naar buiten kunnen brengen.” Volgens haar wordt het bij beursgangen en andere M&A-trajecten steeds belangrijker om een breder bedrijfsverhaal voor alle stakeholders naar buiten te brengen.
De M&A-sector is toch vooral van de keiharde multiples, waarom is het van belang een heel bedrijfsverhaal op te tuigen?
“Simpelweg omdat deals niet alleen over financiële waardes gaan. Het is ons doel om acceptatie voor de deal te creëren bij verschillende stakeholders en tegelijkertijd de reputatie van het bedrijf te beschermen. Klanten vragen ons, bijvoorbeeld bij een beursgang, ook om mee te denken over communicatie richting werknemers. Wanneer je die communicatie richt op juridische en financiële specialisten neem je de medewerkers niet mee in het verhaal. Aan ons de taak om dit verhaal voor zowel medewerkers als de buitenwereld begrijpelijk en vrij van jargon te maken. Schipperen tussen complexe materie en verschillende doelgroepen is interessant.”
En hoe krijg je de buitenwereld mee in dat bredere verhaal?
“Door goed te kijken naar je communicatiemiddelen. Enerzijds op inhoud, door het uit te leggen op een manier en in een taal die begrijpelijk is en aansluit op de verschillende stakeholders, en anderzijds op de vorm. Bij dit laatste moet je innovatief zijn. Binnen mijn generatie draait het steeds meer om beeld en snelheid. Neem de beursgang van Takeaway. Van oudsher werd er een ITF-bericht [intention to float, red.] naar de media gestuurd, vaak gevolgd door een persconferentie achter een afgerokte tafel in een hotel en de gongceremonie op de beurs. Deze traditionele manier paste in dit geval niet bij het bedrijf. Collega’s van mij hebben verkleed 34 | MenA.nl Young als bezorgers van Thuisbezorgd het persbericht op redacties afgeleverd. De persconferentie was op het hoofdkantoor van Takeaway. Journalisten waarderen dat. Op de dag van de beursgang kwam het management samen met tientallen medewerkers op de fiets, die vervolgens zelf de beursgang mee konden beleven vanuit het Beurscafé of via een livestream.”
Dit gaat vooral over de vormgeving van de boodschap. Wat is er inhoudelijk belangrijk qua communicatie?
“Bij transacties zit de acceptatie niet alleen in de vorm, maar juist in de inhoud; het kijken naar de belangen van alle betrokkenen en wat de deal voor impact heeft op hen – positief of negatief en daar in communicatie ook aandacht aan besteden: om uiteindelijk begrip en brede acceptatie te krijgen voor de deal. In het geval van Takeaway was het ook belangrijk om uit te leggen waarom het bedrijf de Duitse markt opgaat en welke investeringen daarvoor nodig zijn. In het algemeen is het noodzakelijk om diverse scenario’s uit te tekenen. Dingen gaan altijd anders dan je hoopt, door met scenario’s te werken kun je sneller inspelen op veranderingen.”
Waarom moest de Young M&A Community opgericht worden?
“Er werken veel generatiegenoten binnen het vak, maar bij events kom je ze nauwelijks tegen. De jongere generatie heeft een andere visie op hoe er gewerkt moet worden. Ze vragen zich constant af ‘waarom doen we de dingen zoals we die doen’. Met de community ontstaat er een mooie kans om kennis en ervaringen uit te wisselen. Maar ook om elkaar uit te dagen. Ik ga graag in discussie over het belang van communicatie voor de acceptatie van deals bij verschilende stakeholders.”
Op welke presentatie ben je trots?
“Toch wel het creatieve proces en de samenwerking met Takeaway.com rond hun beursgang. We hebben daar ook erkenning voor gekregen in de vorm van een internationale award.”