“Een hoog ouwe-jongens-krentenbrood gehalte”

Binnen Young M&A nemen we een kijkje in de wereld van jonge professionals die actief zijn in de M&A Community. In deze terugkerende serie zal wekelijks een interview met een jonge M&A-er verschijnen. Deze week is Maurits Drijfhout van Hooff, Associate Director bij het KPMG-dealteam Technology, Media and Telecom.

Maurits Drijfhout van Hooff legde een enigszins ongebruikelijke route af naar zijn huidige rol als Associate Director in het KPMG-dealteam Technology, Media and Telecom. Tijdens zijn studie Life Science & Technology in Leiden en Delft, “daar doe je onder meer gave dingen met DNA-modificatie,” ging hij in een onderzoeksgroep meewerken. “Er heerste een negentot-kwartvoorvijf- en broodtrommeltjes mentaliteit. Dat was niets voor mij.”

Kom ook naar een Young M&A bijeenkomst of kijk voor meer informatie op MenA.nl/young.
De komende maanden verschijnt er op MenA​.nl een interviewserie waarin jonge talenten hun kijk op de toekomst van het vak geven. Met welke innovaties krijgt het vakgebied te maken? Werkt deze generatie anders dan oudere M&A-ers? Hoe kijken zij aan tegen leiderschap?

 Waarom kom je dan bij de M&A tak uit? 
“Tijdens mijn master volgde ik al enkele financiële vakken ter verbre- 32 | MenA.nl Young ding. Na mijn ervaring in de onderzoekswereld wist ik één ding zeker: ik wilde voornamelijk met een leuk, jong team werken. Middels verscheidene inhousedagen en business courses heb ik kunnen proeven van een aantal bekende richtingen waar je met een technische studie terecht kunt. Maar al snel viel mijn oog op de corporate financewereld. En zo ben ik ook bij KPMG terecht gekomen, waar ik succesvol door het sollicitatieproces voor stagiair ben gekomen. Ik wist toen bij wijze van spreken nog niet eens wat EBITDA was, maar gelukkig konden mijn interviewers door die kennisachterstand heen kijken.” 

Wat vind je bijna zeven jaar later zo mooi aan het M&A-vak? 
“Dat je werkt aan concrete doelen die veel impact hebben. Je schrijft geen vuistdikke rapporten om vervolgens naar de volgende klant te gaan, maar helpt bijvoorbeeld een ondernemer een internationale strategie te verwezenlijken of, simpeler, financiële onafhankelijkheid te bewerkstelligen.” 

Hoe kijk je tegen de huidige Nederlandse M&A-markt aan? 
“Die is op dit moment erg positief gestemd. Er is extreem veel geld in de markt. Dat heeft niet alleen maar voordelen. Waarderingen schieten omhoog, waardoor het voor privateequity moeilijker wordt om hun rendementen te halen. Persoonlijk vind ik het mooi om te zien dat de technologiesector extra hard groeit. Je ziet dat technologie ook in steeds meer traditionele sectoren doordringt, zoals bijvoorbeeld de schadeverzekeringsbranche waar je alleen het verschil kunt maken als je het beste uit je data haalt.” 

En de M&A-business…? 
“Die zie ik op de korte termijn niet snel veranderen door technologische ontwikkelingen. M&A blijft toch een mensenbusiness. Een gevleugelde uitspraak van één van onze KPMG-partners: kennis is macht, maar kennissen is meer. De kunst van M&A zit hem niet in een goed proces runnen, dat is überhaupt een randvoorwaarde als je in dit vakgebied zit. Je kunt je voornamelijk onderscheiden met je netwerk. Het gaat om persoonlijke relaties met de juiste mensen. Als je een bedrijf in de markt zet, is het cruciaal dat je weet wie de juiste persoon is binnen de potentiële kopers om zoiets bij neer te leggen. En dat deze persoon vervolgens ook de telefoon opneemt als hij ziet dat jij belt.” 

Een ouderwetse sector dus? 
“M&A zal niet immuun zijn voor veranderingen. Aan de onderkant van de markt, voor overnames van kleine partijen, zie ik wel ruimte voor Funda-achtige platformen. In de midmarket en daarboven blijft het een mensenvak. Wel kan ik mij voorstellen dat ontwikkelingen rondom data-analyse en AI bepaalde processen gaan versnellen. Routinematige klussen zoals due diligence onderzoeken kunnen verder geautomatiseerd worden.” 
Tot slot. Je bent bestuurslid van de Young M&A Community.

Waarom moest deze community er komen? 
“Zelf had ik al een paar ‘gewone’ M&A-events bezocht. Die hadden een hoog ouwe-jongens-krentenbrood gehalte. Het werd dus tijd dat er iets georganiseerd werd voor medecollega’s, zodat je niet alleen met de jonge generatie aan een opdracht werkt, maar af en toe ook samen borrelt. Want de leeftijdsgenoten van nu moet je straks in je balboekje hebben.”  

Eigenlijk zijn jullie dus precies hetzelfde als de oude generaties? 
“Nee, de jongere generatie is wat bijdehanter en eist meer vrijheid. Dat laatste is niet iets waar onze sector traditioneel bekend om staat. Dit verandert momenteel wel. Thuiswerken is bijvoorbeeld vaak geen probleem. Zolang jij verantwoordelijkheid neemt wordt flexibiliteit gegund.”

Gerelateerde artikelen