Scale Up Cap: ‘Als ervaren entrepreneurs onderscheiden we ons’

Scale Up Cap BV en specialiseert zich onder andere in waterstof, vastgoed en groeibedrijven.

Experienced entrepreneur, investor en corporate finance advisor. Maar Willem-Jeroen Stevens is óók business mentor en growth advisor. Hij richtte – en verkocht, na ruim zestien jaar – het in data mining gespecialiseerde Transparent op, was Associate Partner bij IMPROVED en Drake Star, startte nóg een aantal bedrijven en begon in de zomer van 2019 Scale Up Cap BV

Met elf partners is het cv van zijn nieuwe bedrijf nu al indrukwekkend. Zo adviseert zijn team op dit moment een potentiële fusie tussen twee data-analytics bedrijven, werkt aan kapitaalinjecties voor een aantal Nederlands med-tech concerns, zoekt naar de juiste investeerders voor interessante waterstof eco-ondernemingen, is thuis in renewables én druk met een serie deals in onroerend goed. 

“Een breed pakket in verschillende verticals, maar altijd met een supersterke focus om voor entrepreneurs en eigenaar-ondernemers die juiste investeerder, financierder of partner te vinden”, zegt Stevens. “Dat kunnen we, daarin onderscheiden we ons. Omdat we zélf ervaren entrepreneurs zijn! Wat ook helpt, is dat we door gebruik van state-of-the-art tools, databanken, workflows én onze netwerken die juiste match weten te vinden.” 

De oprichter van Scale Up Cap geldt als data analytics-expert en leerde het vak eind jaren ’90 in de Verenigde Staten. Het VWO werd het voor Willem-Jeroen net niet – “De lerares Frans wilde me geen 1 als rapportcijfer geven” – maar via MAVO en HAVO – “wél met acht vakken” – ging het richting de EU Business School. Daar behaalde Stevens zijn BBA, MBA en MIS, Master of Information. 

Naar de Verenigde Staten  
“Met die laatste twee titels werd ik toegelaten tot de University of Dallas, waar ik mijn MM, Master of Management, heb gehaald. Vervolgens mag je dus twee jaar in de Verenigde Staten werken”, legt Stevens uit. “Ik was 27 en kwam als senior auditor binnen bij de Profit Recovery Group (PRG), beursgenoteerd aan de Nasdaq. Na anderhalf jaar werken in Detroit werd mij gevraagd PRG in Nederland verder op te bouwen. Ik aarzelde geen moment geaarzeld en heb een team samengesteld om de audits hier op te pakken.” 

Lachend over die tijd bij de Amerikaanse tech-reus: “Daar is zoveel gebeurd! Zo kwam de CFO vanuit het hoofdkantoor in Atlanta even poolshoogte nemen in Nederland. Het was 1999, dus nog voor de euro-invoering. Ik zei met de nodige jeugdige bravoure dat 10 miljoen omzet het komend jaar wel haalbaar leek. Ik bedoelde guldens, de dollar stond toen twee keer zo hoog… En nee, die 10 miljoen dollar hebben we dat jaar dus niet gehaald!” 

In 2000 richtte Stevens samen met Marcel Groenwegen Transparent BV, gespecialiseerd in AP recovery audits en data mining, op. Mede door veel te investeren in workflows en software evolueerde Transparent tot één van de snelst groeiende technologiebedrijven in Europa, een paar keer werd de Deloitte 50 en Deloitte Europe 500 gehaald. Specialisme: het analyseren van betaalgegevens en het opsporen waar ‘verdwenen geld’ – soms 0,1 procent van de totale omzet – is gebleven. Waarbij het bijvoorbeeld om verkeerde betalingen of betalingen in onjuiste valuta gaat. Of om geld dat bij een leverancier of de Belastingdienst is gestald en ‘per abuis’ nog niet is teruggestort. 

Steun van Wijsmuller 
“Victor Muller, destijds CEO en mede-eigenaar van bergings- en zeesleepbedrijf Wijsmuller, geloofde in ons plan”, vertelt Willem-Jeroen Stevens. ‘Kom maar’, zei hij en Wijsmuller werd zo onze launching customer, hij nam ons onder zijn hoede. Daarvoor ben ik Victor nog altijd erg dankbaar. Dankzij hem volgden al snel bedrijven als Heineken International. Daarna ging het hard, met snelle internationale groei, via vaak globaal opererende klanten, wat weer leidde tot overnames in de Verenigde Staten en kantoren in vele landen.” 

Stevens stelt zo ver te zijn gekomen door hard, heel hard werken, door te geloven in je zaak, door de juiste mensen op de juiste plek te hebben. En dat alles met een beetje geluk. Medio 2016 verkocht hij Transparent Group en koos voor de corporate finance-richting in zijn loopbaan. Na een paar mooie jaren als Associate Partner bij IMPROVED en Drake Star Partners –  “Echt een superclub!” – besloot Stevens zich helemaal te focussen op een nieuw initiatief. Naam: Scale Up Cap. Founding father: Willem-Jeroen Stevens. 

Waarin zijn team zich onderscheidt? “Door met gebruik van de nieuwste technieken die juiste analyses te maken, Ervaren rotten vragen mee te denken en mee te doen. Door inzicht in de markt te hebben, door te realiseren dat er goede investeerders zijn die meedenken met een klant als het even tegen zit. En die afhaken, als er iets ten nadele van de klant gebeurt. Wij doen er alles aan die CEO/founder te matchen met de juiste investeringspartij of financierder. Dit bereiken wij door een zeer ervaren team samen te stellen, een solide workflow te hanteren en gebruik te maken van de vele databases waar wij toegang tot hebben. Op deze manier bedienen we onze klanten optimaal. Ook de wat kleinere partijen, met deals vanaf 3 miljoen euro.” 

Vastgoed deals en fondsmandjes 
“We zijn, ook al een tijdje bezig met vastgoed deals op te pakken”, vervolgt hij. Zowel middelgrote als grote, van panden tot portefeuilles. Voor vastgoed bijvoorbeeld maken we als het ware fondsmandjes. Family offices met investeringen in diverse vastgoed-klassen, denk aan supermarkten of doe-het-zelf winkels. Stel een family office heeft tien supermarktpanden in portefeuille, maar wil meer, wil groeien, heeft als doel 30 miljoen euro op te halen. Dan zoeken wij de investeerders voor dat fonds. Én we helpen zoeken naar de objecten.” 

Eén van de speerpunten van Scale Up Cap, is waterstof. Voor deze renewable hydrogen werd het nu 11-koppige team recent uitgebreid met een expert op dit gebied. “We zijn nu druk met een aantal projecten, waterstof is momenteel ultra hot”, legt Stevens uit. “Wist je dat waterstof ook als vaste stof vervoerd kan worden? Wij praten met een Nederlands bedrijf dat het voor elkaar heeft gekregen waterstof in korrelvorm om te zetten, super vooruitstrevend! Kijk, bedrijven die problemen te lijf gaan met state-of-the-art oplossingen, díe zoeken wij en die willen we helpen.” 

Een windmolen kan in plaats van stroom ook prima groene waterstof genereren, stelt Willem-Jeroen Stevens. “Denk bijvoorbeeld aan een windmolenpark waarin 90 procent elektriciteit en 10 procent waterstof wordt gegenereerd. En dat laatste kan dus getransporteerd worden in bestaande gasleidingen, zegt ook de Gasunie. Mede daarom moet ons gasnet echt niet dicht! Bovendien; waar het opslaan van elektriciteit lastig is, geldt dat veel minder voor waterstof. Dat kan als gas, vloeibaar of in vaste substantie. En je zit niet met vieze accu’s die na een levenscyclus moeten worden geloosd! Het afval van waterstof is immers… water. Nederland speelt in deze tak van sport mee en wel op het hoogste niveau.” 

Volgende groene stap 
Volgens Stevens is waterstof dé volgende groene stap. Hij stelt dat bijvoorbeeld autofabrikanten niet al hun kaarten op elektrisch zullen blijven zetten. Want e-auto’s zijn naar zijn mening duur, zijn zwaar, het laden duurt lang, de actieradius blijft beperkt. En er is, als gememoreerd, dat probleem van accuafval. 

“Nu is het zaak die missing link in de waterstofcyclus te maken; het gebrek aan laadstations moet worden gecompenseerd. BMW heeft de waterstof X5 al in de startblokken staan, Hyundai bouwt komende jaren 700.000 waterstofauto’s. Zet een windmolen die groene waterstof maakt, naast een tank- of laadstation en je kunt met zo’n auto veel verder rijden dan op die accu-wagen. En ook voor deze oplossing begeleiden we momenteel een bedrijf. De sleutel ligt bij dat tanken. Daarover wordt met veel partijen gesproken. 

En dan is daar nog dat Duits miljardenbedrijf, dat wil overstappen naar waterstof productie. Onze oosterburen worden daarbij door het Scale Up Cap-team geadviseerd. “De investeerders staan al klaar langs de zijlijn, er is genoeg te doen!” 

Nóg zo’n speerpunt van Stevens; het coachen van – en bij – groeibedrijven. Hij doet dat onder andere via NL Groeit, waar hij al meer dan twintig bedrijven heeft gecoacht. Waaronder naar eigen zeggen een paar groeidiamanten. “Analyseren waar je goed in bent, onderzoeken waar je geld mee kunt verdienen en – ook heel belangrijk – vaststellen wat je nou écht leuk vindt. Wat is je BHAG, hoe kom je daar? Vervolgens is het eigenlijk terugrekenen wat je elk jaar moet doen om je doel te behalen en rigoureus te meten waar je staat in je proces.” 

“Natuurlijk, corporate finance bestaat al jaren”, beaamt Willem-Jeroen Stevens. “Maar onze klantgerichte focus bereiken we door een mix van tools, door toegang tot data en dankzij zeer ervaren mensen om die juiste investeerder voor die juiste club te vinden. Data zó combineren dat het waarde toevoegt, samen met onze gespecialiseerde teams. Door de goede bronnen te raadplegen, door de ultieme experts in huis te hebben of door ze te halen. En zo groeien we zelf ook elke maand weer lekker door.” 

Persoonlijk 
Woonplaats? Amsterdam. 
Leeftijd? 50 jaar.  
Gezin? Vrouw, vier kinderen, twee honden.  
Favoriete muziek? Easy House. 
Hobby? “Wandelen met de honden, voetballen met de kids. En eigenlijk is ook werken een hobby van me.” 
Laatste boek? From good to great. 
Dé ideale vakantie? Zuid-Frankrijk. 
Film, series? “We werken als gezin nu een lijstje af. Eerstvolgende film: Scent of a Woman, met Al Pacino. 
Auto? “Ja, die heb ik…” 

Dilemma’s 
Beslissingen door iedereen gedragen of snel besluiten? 
“Het beste is zoveel mogelijk draagkracht te hebben voor besluiten die bijdragen aan dat ultieme doel van het bedrijf. Maar soms is snel beslissen noodzakelijk.” 

Kiezen voor ‘digitale’ jongeren of zijn seniors onmisbaar? 
“Beiden zijn onmisbaar. Beiden hebben karakteristieken die je nodig hebt in je bedrijf. Bij een startup zijn er vaak jongeren, in een later stadium steeds meer ouderen met ervaring. Reden: Bedrijven kunnen dan betalen voor hun ervaring.” 

Wendbaar en agile of altijd eerst die wet- en regelgeving? 
“Wensen van de klant veranderen dagelijks, zowel in BtoB als BtoC. Als je core competence maar gelijk blijft moet je je, als groeiend bedrijf, wel aanpassen aan de vragen in de markt en die van je klant. Dus niet als data analyse bedrijf ineens koffie-apparaten gaan verkopen, maar continue luisteren naar je klant en consultive selling toepassen.” 

Personeel dwingen om nieuwe situaties te handelen? 
“Mensen meenemen in je reis naar het einddoel. Dit is niet altijd gemakkelijk en leidt soms tot weerstand. Maar uiteindelijk, als het merendeel van je medewerkers dat einddoel omarmt, is er een formidabel team gevormd. Een team waarmee je de wereld kan bestormen en veroveren.” 

Bedrijfscultuur veranderen of sleutelfiguren met specifieke kennis behouden? 
“Cultuur veranderen is van een olietanker een speedboot willen maken. Als het om een groot bedrijf gaat, is dit een enorme uitdaging die alleen met volledige steun van de aandeelhouders, de RvC en de RvB tot succes kan leiden. Het zal ook inhouden dat zeer ingrijpende beslissingen genomen moeten worden. Iedereen is vervangbaar, maar sleutelfiguren die in de nieuw visie passen en geloven moet je ten alle tijden proberen te behouden. En dan gaat het niet om de ja-knikkers, maar juist om de mensen die geloven in het einddoel. En neem direct afscheid nemen van zwarte wormen binnen je bedrijf. Van figuren die achter de schermen de organisatie willen beschadigen. Cruciaal om die olietanker te laten draaien.” 

Ondernemerschap stimuleren? 
“Ja! Erg belangrijk en de kurk waarop Nederland drijft en die ons elke keer weer zo succesvol in de wereld maakt. Daarom hebben we onze welvarendheid.” 

Compliance steeds belangrijker of belemmerend? 
“In Nederland valt het allemaal erg mee. Maar als je naar het buitenland gaat om te groeien, moet je echt proberen te buy & builden. Wij hebben in veel landen greenfield opgezet en daar is heel veel leergeld in gaan zitten.” 

Risico’s nemen of voor zekerheid gaan? 
“Geen risico’s, geen rewards. Maar als je ouder wordt, neem je andere risico’s dan wanneer je dertig bent.”

Gerelateerde artikelen