Wijntjes en War Stories bij het Young M&A-event
Het event begon met een flinke uitspraak in het welkomstwoord: de grote dealmakers halen misschien wel de grote deals binnen, maar uiteindelijk zijn het de jonkies op kantoor die het meeste werk verzetten. Een ambitieuze uitspraak, zeker, maar dat past ook bij de spreker – Antoinette van der Hauw, recent gepromoveerd tot partner bij Loyens & Loeff. Het is daarom ook goed, vervolgde ze, dat de jonge dealmakers elkaar veel spreken op de bijeenkomsten van Young M&A, om zo effectiever te werken aan een mooie uitkomst als de deals uitgehamerd worden.
Na het welkomstwoordje mochten de deelnemers aanschuiven bij een van de drie boeiende workshops. Hoewel het heerlijke weer meer uitnodigde tot terrasbezoek wurmden zich toch zo’n 125 jonge M&A’ers in de vergaderzaaltjes voor nog een rondje Powerpoints bij de drie verschillende masterclasses.
Richard Take gaf een minicollege over het begrijpen van de taal van de financiële wereld voor professionals die zelf geen financiële achtergrond hebben. De geboren docent wist met sterke praktijkvoorbeelden goed het verband uit te leggen tussen het jargon van de haute finance en de dagelijkse dealpraktijk van advocaten en adviseurs.
In de statige boardroom van Loyens & Loeff sprak Gijs Botman. Botman is oprichter van Mentha Capital en vertelde over de geheimen van de chef: hoe vindt een PE-manager de beste deals? Uiteraard was er ook een lijstje met allerlei micro- en macro-economische tips, zoals dat je nooit in moet stappen in een krimpende sector, dat de fundamentals van een bedrijf moeten kloppen en dat je uiteindelijk altijd uit moet komen op returns in klinkende euro’s voor de investeerders.
Naast het bedrijfskundige had Botman het vooral over persoonlijke kwaliteiten. Klopt het management? Kan de PE-partij ermee werken? Is er genoeg ondernemend instinct bij de oprichters? Wanneer moet je als PE-partij zelf de leiding nemen? En belangrijker: waar haal je de goede mensen vandaan? Kortom, alle formele regeltjes zijn leuk, maar uiteindelijk gaat bij een deal toch om het gevoel: Botman presenteerde een paar mooie cases die ‘formeel’ niet zouden moeten lukken, maar waar ondanks alle slechte cijfers toch kansen zijn gespot en mooie resultaten zijn bereikt. Een goede fund manager is een beetje een artiest, concludeerde hij, met gevoel en talent voor het creëren van waarde. “Het is een combinatie van hoofd en hart, maar uiteindelijk komt er vooral heel veel hart bij kijken.”
Bij de masterclass “Behind the Deal” van Herman Kaemingk hingen de dealmakers uit de ramen, want iedereen was benieuwd naar wat de topadvocaat te vertellen had over grote deals op zijn palmares, zoals die van bol.com, Albert Heijn en Bugaboo. Boeiende cases, boeiende bedrijven die iedereen kent en stevige onderhandelingen: alle elementen voor een paar goede war stories waren aanwezig. Wat Kaemingk verder vertelde over de deals blijft strikt geheim: de geheimen van de dealroom worden niet zomaar op internet gedeeld! Overigens is de advocaat van Loyens & Loeff niet alleen een boeiend verteller, maar ook een uitstekend gastheer: bij de ontvangst stond Kaemingk zelf kundig biertjes te tappen voor zijn jonge gasten.
Of het verbindende borrelen nog een beetje wilde lukken na de masterclasses? Maar natuurlijk! De aansporing van Van der Hauw om gezamenlijk het glas te heffen behoefde geen herhaling en al vlug troffen advocaten, adviseurs en investeerders elkaar bij de Intralinks-cocktailbar. Na een paar uur stevig netwerken ging iedereen een paar levenslessen rijker en met een stapeltje kaartjes in de zak terug naar huis.
Deze editie gemist? Op 12 september is de volgende editie. Let wel: ook dit evenement is alleen toegankelijk voor leden van de Young M&A Community. De uitgebreide cursus Financieel Management voor niet-financiële managers van Richard Take is tevens te boeken bij Alex van Groningen.