Webinar kansen in de M&A-markt tijdens coronacrisis

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:33
Deze neergang doet denken aan die van na 2008. Maar deze crisis is de vorige niet.

‘Coronavirus biedt kansen voor de M&A-Markt’, was de titel van het M&A Webinar op 23 juni van de M&A Community in samenwerking met SS&C Intralinks. Ruim 400 deelnemers woonden de discussie van een panel onder leiding van Leo Verhoeff, Partner Simmons & Simmons, bij. Belangrijkste conclusie: 2020 zal niet zo'n recordjaar voor de M&A-sector worden als 2019, maar er zijn zoveel kansen dat in de tweede helft van het jaar herstel kan optreden na de eerste lastige maanden. “Dit is een heerlijke tijd.”

2020 is tot dusver bepaald geen goed jaar voor de M&A-sector. Robert Ruiter, Managing Director Corporate Finance ING, somt de trends nog even op: "Minder transacties, tegen een lager volume dan in de eerste maanden van 2019. De kleinere deals – met een waarde van onder de 150 miljoen euro domineren. Ook zien we veel strategische fusies en overnames, terwijl Private Equity-bedrijven terughoudend zijn." 

Let wel: deze trends tekenden zich al af voor de coronacrisis uitbrak. Corona heeft deze trends wel versterkt. Veel bedrijven kampen met vraaguitval doordat consumenten bestedingen uit- of afstellen. Zelf houden ze de hand ook op de knip, zodat andere bedrijven ook geraakt worden. Geen wonder dat de M&A-markt hier ook onder lijdt. Zeker zolang investeerders liever afwachten totdat de vooruitzichten beter zijn. 

Deze neergang doet denken aan die van na 2008. Maar deze crisis is de vorige niet, constateert Jeroen Valk, Head of M&A en Partner EY. "De coronacrisis grijpt minder hard in dan de financiële crisis van toen. Zeker in Nederland. Dit is grotendeels te danken aan de Nederlandse overheid. Die was tijdens de vorige crisis afwachtend. Nu steekt ze met allerlei steunmaatregelen haar nek uit. Met succes, want de liquiditeitsval bij burgers en bedrijven is hierdoor beperkt gebleven. Bovendien is de lockdown in Nederland relatief soepel. De economische schade is hierdoor minder groot dan in landen die strenger waren. Het Centraal Planbureau verwacht voor dit jaar een krimp van zes procent. Vergelijk dat eens met landen als België, Frankrijk en Spanje, die een daling van tien procent tegemoet kunnen zien." 

Nog een verschil is dat de rol van banken volstrekt anders is. Toen waren de banken een deel van het probleem waren, terwijl ze nu een deel van de oplossing vormen. Zoals Ruiter zegt: "Toen moesten de banken worden gered door de overheid, nu kunnen ze bedrijven die in liquiditeitsproblemen komen ondersteunen." 

Krenten uit de pap
Uiteraard verschillen de gevolgen van de crisis van sector tot sector. De evenementenbranche heeft sterk te lijden onder de maatregelen die de komst van een anderhalvemetersamenleving afdwingt. De fashionbranche en de non-food retail zuchten onder de crisis. Transport en logistiek hebben het zwaar. De horeca en het uitzendwezen eveneens – geen wonder dat Valk onlangs een uitzendbureau dat zich op de horeca richtte failliet zag gaan. Maar daar staan sectoren tegenover die als vanouds goed presteren, of het zelfs beter zijn gaan doen dankzij corona. Denk aan de technologie-, media- en telecommunicatiesector (TMT), die ervan profiteren dat mensen vaker thuis zitten en zich daar moeten zien te vermaken en vanuit huis moeten werken, communiceren en winkelen. Denk aan softwarebedrijven die straks, wanneer personeelstekorten weer gaan opspelen, bedrijven in staat stellen om efficiënter te gaan werken. Of bedrijven die de anderhalvemetersamenleving mogelijk moeten zien te maken – zoals leveranciers van plexiglas en plaklint voor afscheidingen. 


VLNR: Jeroen Valk, Robert Ruiter en Daniel Winkelman.

Verder zitten in elke sector atypische bedrijven, benadrukt Daniël Winkelman, Partner Gilde Equity Management. Hij noemt de bouwmarkten, die de thuisklussende consument bedienen. Wat zou het dat de volumes in de M&A-markt nu laag zijn? "Het gaat erom dat je kansen weet te pakken – ook al zijn er misschien minder kansen dan anders." Zijn advies aan investeerders: "Zoek de krenten uit de pap: kansrijke bedrijven die niet door iedereen op juist waarde worden geschat. Daardoor kun je je nu als investeerder onderscheiden." Wat hem betreft zijn er volop kansen om zijn deskundigheid te tonen door in aantrekkelijk geprijsde bedrijven te investeren."

Hete herfst
Nogal wat investeerders lijken het met hem eens te zijn. Want ook al zijn ze minder actief dan vorig jaar, ook al zijn sommige investeerders ronduit afhoudend, er worden nog altijd veel deals gesloten. En er zit nog veel meer 'in de pijplijn', zeggen alle panelleden. Valk constateert dat veel partijen druk bezig zijn met voorbereidingen voor nieuwe deals. Hij verwacht zelfs 'een hete herfst', al zal deze dan niet heet genoeg zijn om dit jaar de records van 2019 te breken. 

Niet alleen de overheid, maar ook investeerders hebben geleerd van de vorige crisis, constateert Ruiter. "Toen hebben ze te lang genavelstaard, waardoor ze allerlei kansen hebben laten liggen. Nu is dat zeker niet het geval, althans niet meer. Toen de crisis uitbrak heeft iedereen wel een pas op de plaats gemaakt." Maar niet voor lang: het gonst van inmiddels weer van de activiteiten, vooral op de secundaire schuldmarkt en de buy out-markt. Ook de markt voor strategische fusies en overnames (o.a. van bedrijven die het moeilijk hebben en daarom maar fuseren) lijkt op te leven. En private equity-bedrijven en andere financiële investeerders rusten ook niet, getuige bijvoorbeeld de recente verkoop van Roompot Vakantieparken aan KKR. "Er is nog altijd veel kapitaal dat geïnvesteerd moet worden. Wel drie keer zoveel als in 2008."

Geen koopjes
Mogelijk dat die potentiële investeringsobjecten vanwege de crisis aantrekkelijk geprijsd zijn, maar investeerders hoeven geen 'koopjes' te verwachten. "Voor een goed bedrijf moet je goed betalen. Ook nu", concludeert Ruiter. "Investeerders doen er daarom ook goed aan om niet te afwachtend zijn. Wie een aantrekkelijk bedrijf tegenkomt, kan zich door snel te handelen onderscheiden van concurrenten. "Dus bied een goed prijs, wees soepel met je voorwaarden, doe een snelle due diligence." 

Waar Winkelman de nadruk legt op de deskundigheid die een investeerder moet hebben tijdens deze crisis, accentueert Ruiter dus eerder het belang van snelheid en lenigheid. Niet elke investeerder kan die opbrengen. Dit geldt zeker investeerders die tijd en geld moet uittrekken om bedrijven in hun bestaande portfolio te helpen het hoofd boven water te houden: die hebben wellicht te veel aan hun hoofd, en kunnen wellicht alleen bieden onder de voorwaarde dat ze de financiering rond krijgen. Maar voor investeerders die scherp zijn en over voldoende kapitaal kunnen beschikken, biedt de huidige onzekerheid kansen. "Onzekerheid biedt áltijd kansen, dus nu ook", besluit Winkelman. Wat hem betreft is dit daarom ook 'een heerlijke tijd'. 

Gerelateerde artikelen