Vivera-acquisitie met mondiale groei als doel

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:08
Nederlands kroonjuweel in plant based food verkocht aan ’s werelds op een na grootste voedselproducen. Michel Cijsouw, Executive Director M&A Rabobank, over de verkoop van Vivera aan JBS.

Doel van de verkoop aan de Braziliaanse gigant JBS is verdere groei van het in Holten, Overijssel zetelende Vivera. Want voor één van de leidende Europese spelers in op plantaardige eiwitten gebaseerde vleesvervangers gloort een grote toekomst.

Een uitgebreid M&A-team van Rabobank adviseerde Vivera en diens aandeelhouder Gilde Buy Out Partners, samen met een team van investeringsbank Houlihan Lokey tijdens de voorbereiding en het daadwerkelijke verkoopproces.

Michel Cijsouw, die het Rabobank-team leidde: “Die voorbereiding begon in de tweede helft van 2020, het verkoopproces in december vorig jaar. In het auction proces hebben we ons primair gericht op potentiële strategische kopers, omdat Vivera daarmee maximaal impact zou kunnen maken en het groeitraject nog verder kon versnellen. De belangstelling voor het bedrijf was zeer groot, met partijen in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Azië.” Uiteindelijk trokken de Brazilianen, na een competitief proces, dus aan het langste eind.

‘Samen win-win situatie’
“JBS is één van de grootste food partijen wereldwijd”, aldus Cijsouw. “Nu nog vooral actief in ‘traditioneel’ vlees, maar met de ambitie om verdere stappen in de plant based sector te zetten. Ook in Sao Paulo zien ze dat daar heel veel potentiële groei zit en dat plantaardig vlees de toekomst is. En Vivera was als leidend Europees platform nog niet in handen van een strategische partij. Het bedrijf is heel sterk in Europa – zeker in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland – maar heeft potentie voor waanzinnige verdere expansie. En JBS beschikt over de middelen om die groei te helpen realiseren. Samen zorgt dat voor een win-win situatie.”

Want om dat laatste – groei – is het Willem van Weede, CEO van Vivera, te doen. Hij wil de vegetarische vleugels mondiaal uitslaan, dit is dan ook zeker geen deal om snel te cashen. Vivera-producten – dat zijn er nu zo’n vijftig – liggen al in 27.000 supermarkten in 25 landen en de omzet groeit met 25 tot 30 procent per jaar. Om die groei nog verder te versnellen en de rest van de wereld te kunnen bereiken, was een grote partij nodig. En die partij is dus JBS geworden. Waar Vivera nu nog 400 medewerkers telt, heeft JBS een personeelscontingent van 245.000 mensen. “Met zo’n wereldspeler kunnen we echt het verschil maken”, aldus Van Weede in een interview.

Vleestak verkocht
“Vivera is een prachtig bedrijf”, aldus Michel Cijsouw van Rabobank. “Als merk bestaat het al sinds 1990, in 2019 heeft aandeelhouder Gilde de vleestak verkocht en Vivera als stand-alone bedrijf neergezet, dat zich volledig richt op plant based producten, onder leiding van CEO Willem van Weede. In een vroeg stadium voorspelden beide partijen al de groei van die vraag naar plantaardig vlees. Vivera heeft een sterk management team, dat vorig jaar – samen met Gilde – besloot tot die volgende stap. Als Rabobank beschikken wij over een wereldwijd M&A-netwerk dat heel sterk is in de foodsector; daarin doen we heel veel transacties en hebben we relaties met alle relevante potentiële kopers wereldwijd. En voor alle betrokken partijen geldt dat ze in plant based food een grote toekomst zien.”

Rabobank en JBS hebben een langjarige relatie en Rabobank heeft een lokaal M&A team in Sao Paolo. Nu trad de bank dus op voor Vivera en Gilde en van alle partijen die deelnamen aan het verkoopproces – “We zijn selectief geweest in het aantal potentiële kopers, maar hebben voldoende partijen uitgenodigd om voor een optimaal competitief proces te zorgen”, zegt Cijsouw enigszins cryptisch – kwam de vleesproducent als winnaar uit de bus. Voor 341 miljoen euro ging Vivera over in Braziliaanse handen.

Verlies voor Nederland?
Een verlies voor Nederland en voor met name de oostelijke regio Salland, waar het hoofdkantoor van Vivera zetelt? “Er is een waanzinnig mooie prijs gerealiseerd voor Vivera, maar bovenal is ook de perfecte partner gevonden om Vivera nog verder te laten groeien”, relativeert Michel Cijsouw dergelijk sentiment.

“Vivera blijft zelfstandig opereren, met een ondernemende spirit”, vervolgt de Executive Director M&A Rabobank. “Het managementteam blijft zoals het is, het hoofdkantoor en de productielocaties blijven in Holten en omgeving. Vivera en CEO Willem van Weede en zijn team willen verder opstomen naar die wereldtop, dat kan door deze deal met JBS.”

Vivera behaalde vorig jaar een omzet van 85 miljoen euro, daar is – met powerhouse JBS als ruggensteun – nog zoveel te halen, is de verwachting. “Het managementteam noemde eerder al 250 miljoen euro omzet als doelstelling voor het jaar 2025”, zegt Michel Cijsouw. “Die groei kan met deze strategische partner nog flinke vervolgstappen maken. Ja, voor Vivera is the sky – bijna – the limit…”

Gerelateerde artikelen