Van momentopname naar monitoring

Financiële due-diligence-boutique Sincerius ontwikkelt een flexibele business-intelligence-omgeving die management en investeerders in staat stelt om hun business veel scherper te monitoren.

“Zo’n rapportage willen we eigenlijk elke maand wel!” Aan het woord is Jan van Angelen van SINCERIUS. Sincerius kennen we al jaren in de M&A Community als de experts op het gebied van financiële due diligence, maar het bedrijf biedt nu ook een dashboardtool aan waarmee klanten direct inzicht hebben in hun financiële resultaten. “Na een financiële due diligence hebben wij goed inzicht gekregen in de belangrijkste drivers van een onderneming. Met deze kennis zijn wij in staat om een rapportage in te richten die voldoet aan zowel de wensen van management als investeerders.” Zonde om die kennis alleen op het moment van overname in te zetten, dachten ze bij Sincerius: vandaar dat de rapportagemethoden nu ook toegepast zijn in een real-time business-intelligence-dashboard. 

Een due-diligence-boutique die op de stoel van een software-ontwikkelaar gaat zitten, is dat niet een beetje vreemd? Er zijn immers genoeg start-ups op het gebied van business intelligence, en de grote ontwikkelaars bieden ook allemaal accountancysoftware met dashboardfuncties aan. Toch is dat volgens Van Angelen helemaal niet zo’n gek – due diligence is immers ook steeds meer een datagedreven proces. “Wij willen uiteindelijk alle cijfers van het bedrijf doorgronden. Met de digitalisering verandert dat; vroeger begonnen we top-down met de omzet en gingen we vanaf daar de diepte in. Tegenwoordig gaat het veel meer bottom-up, dat wil zeggen dat we data-driven werken. Dan krijgen we alle cijfers en relevante details van het bedrijf en gaan we vanuit daar analyseren.” 

Tennisbaan

Precies dat modelleren is ook waarom Van Angelen – van huis uit natuurkundige, gepromoveerd op het modelleren en analyseren van het klimaat van Groenland – bij Sincerius is terechtgekomen. “Ik kende één van de partners van de tennisbaan en hij heeft mij deze baan aangeboden. Cijfers snap je, zei hij, boekhouden leren we je wel!” Niet alleen is het modelleren een complexe en specialistische klus, het weten wát je moet laten zien in de dashboards is de grote uitdaging. IT-ontwikkelaars weten vaak alles van programmeren, maar weten minder goed wat ze moeten laten zien in zo’n dashboard. “Wij hebben de financiële kennis en kijken met een transactieperspectief naar de cijfers. Wat zijn de value-drivers van de onderneming? Veel business-intelligence-tools richten zich bijvoorbeeld vooral op sales en bruto-marge, maar niet op werkkapitaalmonitoring, wat veel lastiger is om aan de achterkant te modelleren. Wij kunnen data met onze expertise veel beter verwerken tot relevante informatie.” 

Het modelleren van complexe bedrijfsmodellen heeft ook tot gevolg dat er niet-hapklare data kunnen worden opgenomen in de analyses, zoals omloopsnelheden van de voorraad of nog niet-gerealiseerde contracten. Van Angelen geeft het voorbeeld van een tentenfabrikant, die ook het aantal benodigde tenten op grote aankomende evenementen wilde zien in het dashboard. “Afwijkende data die niet per sé financieel zijn, maar die wel relevant zijn voor het inzicht van de onderneming, kunnen wij ook meenemen in onze business-intelligence-tool.” Het dashboard heeft dan ook de mogelijkheid om niet alleen data te halen uit boekhoudsoftware, maar ook uit ERP en CRM-systemen.

Tijdsbesparing

De private-equitysector is een belangrijke klant van Sincerius en de tool levert vaak een significante tijdsbesparing op. Bij private equity moet een klein team grip houden op een portfolio van uiteenlopende bedrijven. Dan helpt het als rapportages allemaal in dezelfde tool en format beschikbaar zijn. Dat schept ook de mogelijkheid om op fondsniveau te rapporteren. “Dit laatste is onze volgende uitdaging. Rabobank Corporate Investments is een enthousiaste gebruiker van onze business-intelligence-tool. Die introduceren onze software na een transactie bij hun portfolio bedrijven.” 

Overigens hoeven bestaande klanten van Sincerius niet bang te zijn dat het bedrijf verandert in een softwareclub. Plannen voor overnames van ontwikkelaars of het volledig optuigen van een developersafdeling zijn er niet. “Onze core-business blijft transaction-support. We richten ons op het opbouwen van een langdurige relatie met de ondernemingen en het samen optrekken met private-equitypartijen. We zetten onze business-intelligence-tool wel breder in de markt en hebben daarvoor een aantal mensen aangenomen.”

Tevreden klant

Rob Stalenhoef, CFO van QDoc, een bedrijf dat printers least, is zeer tevreden over het business-intelligence-dashboard van Sincerius. “Voordat wij kozen voor Sincerius, hebben we veel IT-partijen gezien die wel proberen een dashboard te bouwen, maar die konden ons uiteindelijk niet helpen om de benodigde informatie gestructureerd te presenteren. Sincerius heeft op QDoc de financiële due diligence uitgevoerd en de kennis van onze business en bedrijfsmodellen inzichtelijk gemaakt in relevante KPI’s. Met hun business-intelligence-tool kunnen ze dat eenvoudig omzetten in goede managementrapportages, die direct aansluiten op ons bedrijfsmodel.” Dat is niet het enige: “Los daarvan zijn Jan en zijn team leuk om mee te werken!” Een cadeautje voor de financiële specialisten in het bedrijf: “Onze controller en accountant vonden het geweldig dat we dit systeem hebben neergezet.”

Gerelateerde artikelen