Van Hool kiest definitief voor VDL en Schmitz Cargobull
• De Belgische bussenmaker Van Hool wordt overgenomen door VDL en Schmitz Cargobull.
• VDL krijgt de busdivisie in handen, terwijl Schmitz Cargobull de industriële voertuigbranche overneemt.
• De overname biedt mogelijk banen aan 650 tot 950 werknemers, maar betekent ook dat 1.550 tot 1.850 werknemers hun baan verliezen.
VDL, de Nederlandse collega van Van Hool, en de Duitse trailerfabrikant Schmitz Cargobull nemen samen de failliete Belgische bussenfabriek Van Hool definitief over. VDL wordt de eigenaar van de busdivisie en Schmitz Cargobull neemt de industriële voertuigbranche over.
De curatoren van het Belgische bedrijf hebben een principeakkoord gesloten met beide partijen, meldt een woordvoerder van Van Hool woensdagavond.
Het bod dat de bedrijven uitbrachten nadat Van Hool maandag bankroet werd verklaard, is met alle betrokken partijen besproken en aanvaard. “De andere biedingen die de afgelopen dagen werden voorgelegd aan het college van curatoren werden uiteraard ook besproken met diezelfde stakeholders en uiteindelijk niet weerhouden”, aldus Van Hool.
VDL en Schmitz Cargobull leken in eerste instantie de enige gegadigden, maar dinsdag kwam naar buiten dat de Belgische zakenman Guido Dumarey samen met de Amerikaanse dealer van Van Hool-bussen, ABC, een concurrerend bod had gedaan op de busdivisie. Hij beloofde meer banen te behouden. Schmitz Cargobull kreeg op het laatste moment concurrentie van de Belgische reddingsspecialist CIM Capital.
Curator Jeroen Pinoy zegt dat de andere biedingen “niet significant beter” waren dan het bindende bod van VDL en Schmitz Cargobull. Hij ziet in de overname door de Nederlands/Duitse combinatie “de beste oplossing voor de tewerkstelling en een duurzame doorstart.”
De doorstart zou banen kunnen opleveren voor 650 tot 950 medewerkers. Dit betekent dat 1.550 tot 1.850 medewerkers van Van Hool hun baan zullen verliezen.