Unilever blokkeert verkoop Ben & Jerry’s uit ijsdivisie

Het idee van de verkoop van het ijsmerk is nooit serieus genomen.

Ben & Jerry’s is “niet te koop” en blijft een belangrijke merknaam in de binnenkort af te splitsen ijsdivisie van Unilever.

Dat meldt het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern. “De afsplitsing en beursnotering van de ijsdivisie is nog steeds de optie die volgens ons de meeste waarde voor aandeelhouders oplevert”, zei Unilever-topman Fernando Fernandez tijdens een persconferentie.

Eerder ontstond speculatie over de toekomst van Ben & Jerry’s, nadat de oprichters interesse hadden getoond in het terugkopen van het ijsmerk. Ben Cohen en Jerry Greenfield, naar wie het merk is vernoemd, zouden daarover verkennende gesprekken hebben gevoerd. Tussen het ijsmerk en Unilever is al jarenlang spanning.

Er is openlijk getwijfeld of het afsplitsen van Ben & Jerry’s uit de ijsdivisie van Uniliver wel haalbaar is. Het duo Ben Cohen en Jerry Greenfield verkocht het ijsmerk een kwart eeuw geleden voor 326 miljoen dollar aan Unilever. Het duo zou niet genoeg geld bijeen kunnen sprokkelen om hun oude bedrijf weer terug te kopen. Ben & Jerry’s boekte naar verluidt vorig jaar een omzet van 8,75 miljard dollar.

Maar ook zonder deze realiteit is er nooit veel waarde gehecht aan de suggestie dat Ben & Jerry’s apart verkocht zou gaan worden. Het ijsmerk wordt afgesplitst en gaat naar de beurs. Ook andere ijsmerken vallen onder deze transactie, zoals Breyers en Magnum.

Vanaf 1 juli gaat de ijstak, waar naast Ben & Jerry’s ook Magnum en Cornetto onder vallen, verder als zelfstandig bedrijf. Het hoofdkantoor van het concern dat de Magnum Ice Cream Company gaat heten komt in Amsterdam.

Related articles