Deal Drivers: Welke van de 10 C’s zijn het belangrijkst bij overnames?

In het M&A Trendonderzoek 2025 van M&A en Ansarada kijken we naar de top-drijfveren voor deals.

• Consolidatie en capaciteiten zijn de twee belangrijkste drijvende krachten achter fusies en overnames, waarbij bedrijven hun marktposities willen versterken en toegang willen krijgen tot geschoold talent.

• Grensoverschrijdende expansie (countries) en klantenwerving (custumers) zijn ook belangrijke drijfveren.

• Innovatie en R&D (creativity) worden steeds belangrijker, waarbij bedrijven zich richten op creativiteit om de groei te stimuleren, vooral in sectoren die AI en automatisering omarmen.

In de steeds veranderende wereld van fusies en overnames is het voor bedrijven en investeerders van cruciaal belang om te begrijpen wat deals drijft. Het ‘10 C’s’-framework, dat wordt gebruikt in de M&A Trend Survey Benelux van M&A en Ansarada, belicht de belangrijkste drijfveren achter transacties en geeft inzicht in waar dealmakers en investeerders zich op richten.

In het volgende overzicht zullen we de 10 C’s onderzoeken in volgorde van belangrijkheid, zoals gerangschikt door dealmakers. We zullen ook onderzoeken waarom zowel strategen als private equity-investeerders deze motivaties overtuigende drijfveren vinden voor het nastreven van fusies en overnames.

10. Cash
Hoewel ‘Cash’ niet veel wordt genoemd in het onderzoek, is het voor sommige investeerders een cruciaal onderdeel van hun investeringsstrategie. “Als investeerder uit het middensegment zijn de belangrijkste onderwerpen vandaag de dag capaciteiten, cash en consolidatie”, zegt Richard Reis, partner bij Argos Wityu.

“Deze zijn van cruciaal belang omdat je vanuit het koopperspectief heel goed beschermt wil zijn tegen neerwaartse risico’s. Deze risico’s verklein je door bedrijven over te nemen die over sterke interne capaciteiten en een solide kasstroomprofiel beschikken. Dit beschermt je tegen blootstelling aan schulden en levert het kapitaal op dat nodig is voor investeringen, vooral bij consolidatie-inspanningen.”

9. Channels
Het verwerven van nieuwe distributiemiddelen, zoals online of fysiek (‘bricks and mortar’), is een belangrijke motor voor deals in sectoren als consumptiegoederen, financiële dienstverlening, detailhandel en media en entertainment.

8. Content
“Content – het verwerven van nieuwe producten en diensten – staat op pole position vanwege nieuwe producten gedreven door kunstmatige intelligentie”, zegt Marcel Vlaar, Partner bij RSM Global.

Voor een software-investeerder als Fortino Capital is productuitbreiding inderdaad een belangrijke drijfveer. Ida Kuijken, Partner bij Fortino Capital, legt uit: “In de softwarewereld gaat het om het toevoegen van nieuwe functies of producten aan een softwarepakket, waardoor we een uitgebreidere en waardevollere oplossing kunnen bieden.”

7. Capacity
Het uitbreiden van de productie-, opslag- en/of distributiecapaciteit door middel van fusies en overnames is een cruciale strategie in een verscheidenheid aan industrieën, vooral wanneer snelle schaalvergroting nodig is om aan de stijgende vraag te voldoen, de kosten te verlagen of het geografische bereik te vergroten.

Een huidige trend in bepaalde sectoren is verticale integratie. Hierdoor kunnen bedrijven meer controle krijgen over hun toeleveringsketen. Dit kan met name voordelig zijn in sectoren waar knelpunten in de supply chain van invloed zijn op de productie, de prijsstelling of de leveringstermijnen. De oorlog in Oekraïne veroorzaakte veel verstoringen van de toeleveringsketens, waardoor verticale integratie op de fusie- en overnameagenda kwam te staan.

6. Competition
Het overnemen van concurrenten of het stopzetten van de innovatieprojecten van een overname om toekomstige concurrentie te voorkomen, is een veel voorkomende fusie- en overnamestrategie.

“Het thema ‘Concurrentie’ – het uitkopen van concurrenten om een sterkere marktpositie veilig te stellen – benadrukt de focus op marktconsolidatie en het versterken van de concurrentiekracht”, zegt Tim Boer, Partner bij Axeco. “Deze aanpak sluit aan bij bedrijven die op zoek zijn naar schaalvoordelen en het elimineren van inefficiënties.”

5. Creativity
In een tijdperk van snelle automatisering, elektrificatie en de opkomst van AI zou het bevorderen van creativiteit door middel van R&D een prioriteit moeten zijn voor elk bestuur. Voor Sander Neeteson, hoofd Corporate Finance bij ABN AMRO, behoort het tot zijn top drie deal drivers, wat de cruciale rol van innovatievermogen in moderne bedrijfsstrategieën benadrukt.

Creativiteit is in veel sectoren een belangrijke drijfveer voor deals. In de financiële sector is er bijvoorbeeld een sterke focus op creativiteit en innovatie, constateert Lieke van der Velden, Managing Partner bij NautaDutilh. “Fintech-bedrijven ontwikkelen voortdurend nieuwe oplossingen, maar het behouden van een stabiele positie in zo’n complexe, gereguleerde omgeving is een uitdaging. Tegelijkertijd zoeken traditionele banken actief naar manieren om innovatieve capaciteiten te verwerven, waardoor transacties in de financiële sector worden gestimuleerd.”

4. Countries
De selectie van ‘Landen’ (nieuwe geografische markten) als vierde meest populaire dealdriver onderstreept het aanhoudende belang van grensoverschrijdende expansie voor bedrijven in de Benelux. “Alles wat de groei van bedrijven ondersteunt, blijft een cruciale motor in veel sectoren. Toegang tot internationale expansie is bijvoorbeeld een belangrijke factor geweest bij verschillende transacties die we hebben begeleid”, zegt Karel Pinxten, Partner, Corporate Finance Advisory bij Deloitte.

Investeerders in de Benelux, zoals 3d-investeerders, helpen hun portefeuillebedrijven actief met groeien, ontwikkelen en internationaliseren. “Bij het evalueren van add-ons richt ik me, net zoals een industriële koper dat zou doen, op drie belangrijke gebieden: ‘content’, ‘countries’ en ‘customers’ – dat wil zeggen toegang tot nieuwe producten of diensten, geografische markten en klantsegmenten”, legt Hans Swinnen, Partner uit bij 3d-investeerders.

3. Customers
‘Klanten’ – toegang tot nieuwe klantensegmenten – staat op de derde plaats als belangrijkste aanjager van fusies en overnames, wat logisch is gezien het feit dat een groter klantenbestand rechtstreeks bijdraagt aan de EBITDA-groei. “Klanten spelen een cruciale rol bij het vergroten van marktaandeel en het bereiken van nieuwe klantsegmenten, vooral in sectoren waar de loyaliteit aan bepaalde bedrijven historisch gezien sterk is”, zegt Sjoerd Peijster, Investment Manager Corporate Development bij Strukton Groep.

Voor software-investeerder Fortino Capital staan klanten centraal in hun buy-and-build acquisitiestrategie. “Onze aanpak bij add-on-acquisities is gericht op het beter bedienen van klanten – of het nu gaat om het verkrijgen van toegang tot nieuwe klantsegmenten of het verbeteren en verbeteren van functies en diensten voor bestaande klanten”, legt Ida Kuijken uit.

2. Capabilities
‘Capabilities’ – toegang tot nieuwe processen en talent – kwam naar voren als de tweede meest populaire factor in het onderzoek, wat de aanhoudende uitdaging van een krappe arbeidsmarkt benadrukt. Bedrijven zien overnames steeds vaker als een strategische manier om snel aan geschoold personeel te komen.

“Capaciteiten zijn een belangrijke drijfveer, vooral als het gaat om nieuwe technologieën zoals AI”, observeren Kuif Klein Wassink en Ico Jalink, Partners in M&A bij Dentons. “Het is ook van cruciaal belang om rekening te houden met personeel met expertise die relevant is voor de energietransitie.” Tom Beltman, Managing Partner bij Marktlink Fusies & Overnames, is het daarmee eens: “Uiteindelijk komt het allemaal neer op mensen: de capaciteiten die je via een bedrijf verwerft.”

1. Consolidation
De meest genoemde motivatie voor fusies en overnames in de Trend Survey is consolidatie. Dit komt niet als een verrassing, aangezien zowel strategen als private equity-firma’s zich consequent richten op het versterken van hun marktposities via deze aanpak.

Joost den Engelsman, hoofd Private Equity bij NautaDutilh, legt uit: “Mijn klanten zijn voornamelijk private equity-investeerders. Hun belangrijkste focus ligt op het uitbreiden van de capaciteit en het aanboren van nieuwe klantsegmenten om nationale kampioenen te creëren. Internationale investeerders daarentegen richten zich vaak op nieuwe regio’s met als doel Europese kampioenen op te bouwen. Uiteindelijk is consolidatie het eindspel van deze strategie.”

Philippe Craninx, Managing Partner bij Moore Corporate Finance, benadrukt dat consolidatie niet alleen maar om kostenbesparingen gaat, waar vaak aan wordt gedacht. “Het gaat om het bereiken van schaalvoordelen door meer investeringen, innovatie en algemene marktsterkte.”

Lees ook: De belangrijkste opkomende markt voor fusies en overnames is…

Related articles