Toptalent Zuidas loopt uit voor Young M&A Event

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 11:17
Ruim 200 Young M&A professionals, een bomvol StrandZuid en inspirerende en hilarische sprekers: het Young M&A Event was een groot succes.

Wat is de kans dat je na twee jongens ook nog ineens een drieling jongetjes mag verwelkomen in je gezin, zonder ooit meerlingen in je stamboom gehad te hebben? Astronomisch klein. Toch overkwam het Arne Grimme, Head M&A en partner bij De Brauw Blackstone Westbroek en zesvoudig winnaar op de M&A Awards — om maar aan te geven dat de gekste dingen kunnen voorkomen in je loopbaan. Hij vertelde erover op het Young M&A Event. Grimme deelde niet alleen zijn persoonlijke perikelen met de M&A-community: hij had het eigenlijk voornamelijk over de finesses van het werken aan de top van de sector. 

Michael Jordan en Multitasken

Na een welkomstwoordje van Kevin Beukeveld (advocaat bij Lexence en voorzitter Young M&A Communitybestuur) en Kimberley Galenkamp namens Alex van Groningen nam Grimme het woord. Aan de hand van drie reclamefilmpjes legde hij de belangrijkste lessen uit zijn carrière aan de zaal voor. Zo zagen we aan de hand van een filmpje van de mislukkingen van Michael Jordan – Grimme is een fervent basketballfan – dat succes gebouwd is op vooral heel veel vallen en opstaan. Grimme waarschuwde al dat hij niet om enkele clichés heen kon, dus was het volgende punt op de leercurve dat samenwerking in de kleine, hechte en intensief opererende dealteams erg belangrijk is. Een open deur, maar wel een belangrijke. Ook hield hij het publiek voor dat focus het belangrijkste is dat je mee moet brengen naar meetings en processen. Emailtjes checken of multitasken is uit den boze! Of deze boodschap ook aankwam bij de mensen die stiekem hun emailtjes aan het checken waren tijdens het verhaal is niet bekend. 

Zijn volgende les was dat het dus juist vooral niet ging om het zijn van de meest luidruchtige aap aan de top van de apenrots, maar dat onderhandelen vooral ook een spel is van geven en nemen. Aan de hand van hilarische en sprekende praktijkvoorbeelden liet hij zien dat een pas op de plaats nemen om de menselijke maat weer de ruimte te geven een onmiskenbare vaardigheid was voor eenieder die de top in de M&A- business bereiken wil. Wat te doen als je in een muf vergaderzaaltje zit en er staat ineens een CEO van een bedrijf letterlijk met zijn hoofd tegen een muur te bonken? Grimme gaf aan hoe met invoelendheid, humor en onorthodoxe kunstgrepen zelfs het meest vastgelopen proces weer vlotgetrokken kan worden.

Overigens gaf hij ruiterlijk toe dat dit inzicht door schade en schande verworven was: als jonge rebelse associate bij De Brauw kwam hij nog vol branie in een lederen jack voorrijden op een lage motorfiets – de stiff upper lip-partners van het destijds akelig deftige kantoor zagen het maar met lede ogen aan. 

Grimme sloot af met het inmiddels veelgedeelde fimpje van Nike over “Dream Craizer“ met een boodschap voor de vrouwen in de zaal: houd vol! De advocatuur heeft namelijk de grootste moeite om in de hogere echelons een vorm van gendergelijkheid te benaderen.

Boom Chicago

Na ademloos geluisterd te hebben naar het relaas van Grimme was er tijd voor wat luchtigs: twee comedians van de succesformule Boom Chicago betraden het podium. Om hun improvisatieact van munitie te voorzien vroegen de comedians de zaal om suggesties, grappige zinnetjes en vreemde situaties. Zoals het statige M&A’ers betaamd reageerde de zaal voornamelijk omzichtig en reactief – er moest wat koudwatervrees overwonnen worden voordat het een beetje loskwam. 

 
Uiteindelijk viel er toch nog wat te improviseren, maar de echte show moest nog komen: een specifiek op de M&A’ers toegesneden sketch. Met enige Amerikaanse overdrijving werd er gespeeld met de maatschappelijke stereotypen die er zo rond het M&A-vak heersen. Enkele grappen over de buitenwettelijke doorwerkmedicatie werden wat korzelig ontvangen en uiteraard werd er gelachen om de werkdruk: “Een strandvakantie, zegt de M&A’er? Ik noem dat werken op het strand.” Na meer van dergelijke jolijt was het gelukkig al vlug tijd voor de versnaperingen. 

Shaken, not stirred

“Oh help, nou moet ik hier ook nog over nadenken” verzuchtte een jonge dealmaker bij de Gin-Tonicbar – de keuze uit de verschillende gins, tonics en cocktailflora bij de Ansarada Cocktailbar was inderdaad overweldigend en eigenlijk te moeilijk voor de iedereen die na een week hard werken en intensief luisteren wel toe was aan een flinke borrel. Uiteindelijk werd iedereen toch ruim voorzien; de uitstekende catering (veel dank aan ABN Amro Escrow & Settlements) en het vriendelijke en competente personeel van het sfeervolle StrandZuid brachten de zaal al spoedig in opperbeste stemming en er werd al snel driftig genetwerkt. Een bomvolle zaal, een fantastische spreker en een heerlijke borrel – de Young M&A Community werd weer flink verwend en de lat voor het volgende event ligt weer een stukje hoger. 

Wil je ook lid worden?

Meld je hier aan

Gerelateerde artikelen