Thyssenkrupp wil zich opsplitsen in losse bedrijven

Meer transparantie en makkelijker om investeerders te trekken.

Het Duitse industrieconcern Thyssenkrupp wil zich opsplitsen in allemaal losse bedrijven om zo makkelijker aan investeringen te komen. Zo hoopt de maker van onder meer staal en auto-onderdelen een oplossing te vinden voor de moeilijke situatie waarin het bedrijf zit. In november kondigde Thyssenkrupp al een reorganisatie aan waarbij bijna de helft van de banen zou verdwijnen om zo om te gaan met de gestegen kosten en toegenomen concurrentie uit onder meer Azië.

“De onafhankelijkheid van onze bedrijfssegmenten – die op die manier zelf toegang krijgen tot de kapitaalmarkt en externe investeerders – zal voor een grotere vrijheid van ondernemen zorgen, hun investeringsplannen versterken en de transparantie voor investeerders verbeteren”, zegt Thyssenkrupp-topman Miguel López.

Thyssenkrupp is een belangrijke staalleverancier aan Duitse autobouwers, die het de afgelopen jaren moeilijk hebben. Het concern maakt ook onder meer maritieme systemen en groene technologieën.

Het Duitse c0nglomeraat is al langer bezig om allerhande onderdelen af te stoten en financiering aan te trekken. Zo heeft Thyssenkrupp geprobeerd om de defensietak, de waterstofdivisieen de staaltak af te splitsen, maar er is nog niets verkocht.

Private equity-bedrijf Carlyle heeft zich teruggetrokken als koper van de defensietak van Thyssenkrupp. De defensietak, Thyssenkrupp Marine Systems, zou 1,6 miljard euro waard zijn.

Het bedrijf heeft plannen om de waterstofdivisie naar de beurs te brengen. Het bedrijf wilde ook de staaltak afsplitsen, maar door de oorlog in Oekraïne stond dat plan op losse schroeven.

Related articles