Techbedrijf Bird ontvlucht Nederlandse regelgeving

Communicatiedienstverlener Bird vertrekt uit Nederland, heeft topman Robert Vis aangekondigd op LinkedIn. Het techbedrijf, eerder bekend als MessageBird, opent nieuwe kantoren in onder meer New York, Singapore, Litouwen en Dubai. Volgens Vis heeft dit te maken met de regelgeving in Nederland, zegt hij in Het Parool.
“Ik moet de toekomst van Bird veilig stellen en het bedrijf concurrerend houden”, zegt oprichter en topman Robert Vis. “Dat is ongelooflijk moeilijk vanuit een land als Nederland.” In Nederland blijft een lokale vestiging met circa veertig mensen achter. Tot voor kort had Bird nog zo’n 600 mensen in Amsterdam werken.
Het bedrijf is opgericht in Nederland en groeide uit tot een unicorn onder de naam MessageBird. Vier jaar geleden werden twee bedrijven overgenomen: het Nederlandse 24sessions, dat zich bezighoudt met videobellen, en het Amerikaanse Hull, een bedrijf voor gegevensbeheer.
Beloningen
Vooral de fiscale regels zijn techbedrijven een graat in de keel. “Ik kan ons personeel hier niet belonen zoals concurrenten”, zegt Vis in Het Parool. “Bedrijven als Salesforce of Twilio of andere techbedrijven als Google en Facebook kunnen bijvoorbeeld fiscaal vriendelijk medewerkers met personeelsopties mee laten profiteren van de groei van een bedrijf. In Nederland kan dat nauwelijks. Dus komt dat techtalent niet.”
Ontslagregels
Ook de ontslagregels belemmeren volgens Vis de slagkracht van bedrijven. “In de tech veranderen zaken binnen een dag, een week, een maand. Daar moet je op kunnen inspelen door het personeelsbestand aan te passen. Alleen is dat in Europa bijna onmogelijk.”
Het Parool meldde dat er al eerder een techbedrijf uit Nederland is verhuisd om dezelfde reden. Volgens de krant gaat het om techbelegger Flow Traders, die helemaal weg is uit ons land.
Bird levert sinds 2011 onder andere software voor chatprogramma’s die bedrijven in staat stellen met klanten in contact te komen. De hoofdzetel van het concern blijft vooralsnog in Nederland, maar wellicht gaat ook die verhuizen.
Lees ook: State of Dutch Tech: Doet Europa er nog toe in de tech-toekomst van de wereld?