Talpa wil advertentieverkoop kwijt aan Mediahuis om fusie RTL erdoor te krijgen

Talpa wil de advertentieverkoop van de Talpa-televisiezenders verkopen aan Mediahuis Nederland.

Mediaconcern Talpa is van plan de verkoop van advertentieruimte op zijn televisiezenders, zoals SBS6 en Veronica, uit te besteden aan Mediahuis Nederland. Met deze stap willen de fuserende partijen RTL en Talpa de bezwaren wegnemen tegen te veel macht bij het fusiebedrijf, schrijft De Telegraaf.

RTL en Talpa bezitten gezamenlijk ongeveer driekwart van de Nederlandse advertentiemarkt op TV (in totaal ongeveer 820 miljoen euro groot). Vanaf het begin van de fusiegesprekken is er bezwaar geweest (van o.a. toezichthouder ACM en de adverteerders) tegen de machtsconcentratie.

Talpa en RTL bevestigen het voorstel te hebben gedaan na een eerder bericht van De Telegraaf. Het idee is dat Mediahuis, uitgever van kranten als De Telegraaf en NRC, zo opstaat als concurrent van "lokale en internationale spelers" bij het aanbieden van reclameblokken op commerciële zenders.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet nog goedkeuring geven voor de in juni 2021 aangekondigde fusie van Talpa en RTL Nederland. Dat duurt veel langer dan die twee bedrijven hadden voorzien. 

De fusie voegt de RTL-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z en streamingdienst Videoland samen met Talpazenders als SBS 6, Net5, Veronica en Radio 538. Samen hopen de bedrijven sterker te staan tegen grote internationale techbedrijven met entertainmentactiviteiten, zoals Netflix of Amazon.

Maar adverteerders vrezen dat op de Nederlandse televisie een heel dominante partij ontstaat bij het verkopen van reclamezendtijd, waardoor ze duurder uit zouden kunnen zijn. 

Belangenvereniging Bond van Adverteerders kan nog niet zeggen of het nu bekendgemaakte voorstel van Talpa voldoende is om die zorgen weg te nemen. Reacties van partijen die geraakt worden door de fusie zijn namelijk vertrouwelijk, zo is afgesproken met de ACM.

In een interview met De Telegraaf zegt topman Rien van Beemen van Mediahuis Nederland grote kansen te zien in een eventuele deal. Naast gedrukte kranten en nieuwssites kan het bedrijf adverteerders dan namelijk ook op televisie advertenties verkopen. Volgens hem krijgt Mediahuis de volledige controle bij het bepalen van de prijzen. "Er is geen enkele mogelijkheid dat RTL-Talpa via een omweg het beleid rond adverteerders kan bepalen voor ons", zegt hij tegen de krant. 
 

Gerelateerde artikelen