Sumwon Studios redt modemerk Balr van ondergang

Modemerk Balr, dat vorige maand failliet ging, heeft een doorstart gemaakt. Het merk is overgenomen door Sumwon Studios, een in Dubai gevestigd bedrijf dat sinds 2023 actief is en nauwe banden heeft met fastfashionreus Shein.
Sumwon Studios, dat dit jaar een omzet van ruim 1 miljard dollar verwacht, gebruikt het productiesysteem van Shein om snel in te spelen op trends. In het portfolio zitten onder meer Sumwon, Missguided, Kizn en Aiirz. Ook verkoopt het bedrijf kleding met het iconische Playboy-logo.
Volgens ceo en oprichter Nitin Passi heeft Balr een uniek en authentiek DNA, diep geworteld in de sportcultuur. Hij ziet kansen om het merk internationaal opnieuw te positioneren “op het snijvlak van voetbal, mode en lifestyle”, met hulp van atleten, influencers en een wereldwijde marketingcampagne.
Of Balr straks ook via het Shein-platform verkocht gaat worden, blijft vooralsnog onduidelijk.
Balr werd in 2013 opgericht door oud-voetballer Demy de Zeeuw en groeide uit tot een populair lifestylemerk, vooral onder voetbalfans. Het bedrijf ging ten onder door stijgende kosten, dalende verkopen en een coronaschuld. Volgens voormalig topman Juul Manders willen de aandeelhouders hun middelen nu inzetten op de verdere groei van hun andere merk: voetbalplatform 433.
Lees ook: