Streamingsdienst Viaplay mogelijk in de verkoop

Laatst gewijzigd: 28 juli 2023 10:45
Noodlijdend mediabedrijf reorganiseert en zoekt financiering.

Een verkoop van de noodlijdende Zweedse streamingdienst Viaplay hoort tot de mogelijkheden. Het bedrijf kan de rekeningen niet betalen en zoekt financiering. Wat de voorwaarden zijn voor eventuele nieuwe leningen, moet nog blijken. Wat er gebeurt als een koper zich meldt voor het bedrijf of onderdelen daarvan, is nog niet bekend.

Dit blijkt uit de presentatie van de kwartaalcijfers van Viaplay. Bestuursvoorzitter Jørgen Madsen Lindemann maakt zich zorgen over alle toekomstige kosten voor veel programma’s. De omzet stijgt weliswaar, maar niet hard genoeg om alle toekomstige betalingen te kunnen doen.

Bij de presentatie van de kwartaalcijfers maakte Viaplay bekend zich terug te trekken uit veel landen. Nederland hoort niet bij de afvallers. De financiële resultaten staan al langer onder druk en in veel landen verwacht het Zweedse entertainmentbedrijf investeringen in nieuwe programma’s niet terug te verdienen. Met de reorganisatie verdwijnt ook een kwart van alle banen bij Viaplay.

Het streamingplatform, onder meer bekend van de uitzendingen van de Formule 1-races, wil zich voortaan alleen maar richten op de Scandinavische landen en Nederland. Dat betekent dat Viaplay vertrekt uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Polen en de Baltische staten. De onderneming gaat nog wel verder met Viaplay Select, waarbij partnerbedrijven series en films in het buitenland uitbrengen.

Daarmee wijzigt de onlangs aangetreden Lindemann de koers van het in 2018 opgerichte bedrijf rigoureus. Onder zijn voorganger investeerde Viaplay nog fors in de uitbreiding naar nieuwe markten. Vorig jaar nam Viaplay de Britse sportzender Premier Sports over.

Eerder werd al bekend dat Viaplay in Nederland werknemers heeft ontslagen, hoewel niet precies bekend is hoeveel. Wereldwijd heeft het bedrijf zo’n 1500 medewerkers.

In het tweede kwartaal leed Viaplay een verlies van 75,2 miljoen Zweedse kroon (6,5 miljoen euro). Naast een dip in advertentie-inkomsten kampt het bedrijf ook met stijgende kosten, waaronder de tarieven voor sportuitzendingen die meestijgen met de inflatie. Viaplay heeft zo’n zeven miljoen abonnees en rekent erop dat aantal dit jaar licht op te voeren.

Gerelateerde artikelen