Start-up, scale-up, meet up!

Sinds enkele maanden is VEECEE, de community voor Venture Capital, onderdeel van Alex van Groningen. Vier VC's over hun werk en hun mooiste deals.

De venture capitalists zijn misschien een beetje vreemde eend in de bijt. Deal worden anders gestructureerd dan in private equity; en het investeringswerk komt voor een groot deel overeen met het investeerderswerk bij een bank, maar is toch anders. Ook is het cultuurtje van sneakers en hoodies, waar de sector zich graag op voorstaat, heel anders dan de pakken- en dassenstijl van de Zuidas. Een goede reden dus om eens de groep in het magazine te portretteren om de bijzonderheden van de sector over het voetlicht te brengen.

Wat globaal gezien in het oog springt, is dat het werk in VC veel verschillende vaardigheden eist van de werknemers. Hang lang genoeg rond een stelletje VC’s en je hoort over de drie P’s: people, plan, product. Is het een deugdelijk product waaraan behoefte is? Wat is het zakelijke plan? Zijn de ondernemers die erachter zitten geschikt om dit product naar de markt te brengen? Er is dus een hele verzameling skills nodig om echt goed te zijn: VC’s moeten empathisch zijn, maar niet te goed van vertrouwen; technisch sterk, maar niet louter gericht op schroefjes en boutjes; bedrijfskundig sterk, maar ook in staat om ver voorbij de getallen op het excelsheet te kijken.

Collegialiteit

De collegialiteit van de dealmakers en de hechtheid van het netwerk vallen ook op. Omdat VC-funding vaak over meerdere rondes gaat en er bij elke ronde meerdere partners aantreden, wordt er niet jaloers gedaan over participaties: men vangt elkaar immers geen bedrijven af met meerderheidsparticipaties, maar werkt samen in minderheidsconstructies. Het opbouwen van een sterk netwerk van gelijkgestemde en makkelijk te benaderen investeerders is daarom een belangrijke prioriteit voor de sector – en een drijvende kracht achter het oprichten van de VEECEE-community. We vroegen de vier leden van de raad van advies van de community naar hun motivatie om in VC te werken, hoe ze in deze boeiende sector zijn terechtgekomen en naar de investeringen waaraan ze zelf het meeste succes en voldoening hebben behaald.

Laura Cramer, 29, Investment manager bij Social Impact Ventures

“Na mijn studie Finance in Rotterdam kon ik onderdeel worden van de oprichting van impactfonds Social Impact Ventures. De afgelopen vier jaren waren een rollercoaster van pionieren met een fantastisch team, een hoop leren en twaalf deals. Als investment manager werk ik nu op dagelijkse basis met innovatieve ondernemers die met hun slimme oplossingen de grootste maatschappelijke uitdagingen aanpakken.

“Met dit fonds willen we bewijzen dat impact investing een net zo goed of zelfs beter idee is dan regulier investeren. Onze missie is om te laten zien dat financieel rendement en impact hand in hand gaan om op die manier impact-investing echt op de kaart te zetten in Nederland. Zo kunnen we meer traditioneel kapitaal onze kant op trekken. Je hebt nog veel mensen die denken dat er altijd een afweging is tussen do good en commercie, terwijl er ongelofelijk veel business-kansen liggen die maatschappelijke waarde creëren. Wij laten de traditionele investeringswereld zien dat het anders kan, en daarover ben ik nog steeds heel enthousiast.

“We zijn een VC-fonds met impact als integraal onderdeel van ons investeringsproces. Zelfs onze carried-interest-structuur, onze bonusregeling, is gekoppeld aan de impact die we realiseren bij de exit. Practice what you preach! Als we een goede exit doen op financieel gebied, maar de onderneming heeft het qua impact niet gered, dan krijgen wij onze carried interest ook niet.

“Black Bear Carbon is een van mijn favoriete deals: wat zij willen aanpakken, is het wereldwijde autobandenprobleem. Die zijn heel lastig te recyclen, want ze zijn made to last: het kost dus veel energie om ze uit elkaar te halen. Er zijn bergen autobanden waar niemand iets mee kan. Een kerningrediënt van banden is carbon black, dat wordt gebruikt om rubber te verstevigen. Er is geen goed alternatief voor en het wordt gemaakt door onvolledige verbrandingen van olie: zeg maar roet. Naast zo’n fabriek wil je niet wonen. Black Bear Carbon heeft een techniek ontwikkeld om dat carbon black weer als ‘virgin grade material’ uit de banden te recyclen. Het is ook goedkoper, omdat ze afgedankte autobanden gebruiken als input, en daarom niet afhankelijk zijn van de olieprijs. Zo ontstaat de gouden combinatie van duurzaamheid en een gunstige prijs. Bovendien zijn olie en gas restproducten van het proces, zodat de fabriek zichzelf kan voorzien van energie en CO2-negatief produceert. Zo heb je een knaller van een duurzame, commerciële oplossing voor een maatschappelijk probleem!”

Margaret Perchik, 31, Associate, Prime Ventures

“Eerlijk gezegd wist ik niet zo heel veel over venture capital toen ik een baan aangeboden kreeg als analist bij een Londense VC. Maar ik kwam er snel achter dat het goed bij mij paste. Ik heb namelijk natuurkunde gestudeerd en daar moest je ook altijd uit zien te vinden hoe het daadwerkelijk in elkaar steekt, vandaag, maar ook in de toekomst.

“Er zijn meerdere dingen die ik aantrekkelijk en leuk vind aan venture capital. Je kunt bijvoorbeeld betrokken raken bij succesverhalen zoals Takeaway.com, N26 of Elastic. Ook vind ik het interessant om met goede ondernemers samen te werken en ze te helpen om hun ambities te verwezenlijken. Samen de wereld veroveren, is een fantastische opportunity! Daarin zit ook een internationale dimensie besloten en dat is zeker ook aantrekkelijk voor iemand zoals ik, die half-Schots en half-Amerikaanse is.

“In onze industrie moet je wel een bepaald soort risk appetite hebben. De techsectoren veranderen snel en niet alles kun je zien aankomen. Je moet daarom risico’s nemen. Je bent eigenlijk voortdurend uit je ‘comfort zone and depth’ en er wordt van je verwacht dat je continue up-to-date bent over de verschillende aspecten van het bedrijf en de markt. Denk aan verdienmodellen, concurrentie, nieuwe technologieën, macro-economische invloeden.’

“Bij Prime Ventures zijn we altijd op zoek naar ondernemers met ambitieuze en realistische plannen op internationale schaal. Wij richten ons op Europa – ongeveer 25 procent van onze portfolio-bedrijven zijn gevestigd in Nederland en de rest daarbuiten. Vandaag de dag overwegen we investeringen tussen de 10 en 30 miljoen euro in snelgroeiende bedrijven met een grotendeels bewezen verdienmodel. Per fonds investeren we in een select aantal ondernemingen waardoor we echt moeten geloven in de potentie van de onderneming. Het voordeel voor de ondernemer is dat we genoeg capital and human resources alloceren bij onze investeringen.

“Een voorbeeld van een snelgroeiend bedrijf waar we recent in hebben geïnvesteerd samen met andere internationale investeerders, is Meero. Het is een platform dat fotografen de mogelijkheid biedt om hoogstaand werk te verkopen aan klanten zoals Just Eat, Airbnb en Sotheby’s, maar ook voor bruiloften en baby showers. Daarnaast heeft Meero enkele geautomatiseerde photo-editing-algorithms ontwikkeld die het bewerkingsproces door fotografen aanzienlijk beter en sneller maken. Bij Meero zijn al tienduizenden fotografen aangesloten. Het platform groeit snel internationaal. Een dergelijke snelle groei kom je niet vaak tegen en we zijn dan ook blij dat we onderdeel zijn van deze company.”

Ernst Rustenhoven, 32, Investment manager bij Slingshot Ventures

Na mijn studie ben ik begonnen in M&A en ben me in die periode gaandeweg gaan focussen op TMT-deals. Terwijl M&A een heel mooi vak is, sta je toch enigszins aan de zijlijn. Nog voor het sluiten van een deal ben je alweer bezig met de volgende. In VC bouw je, al is het op de achtergrond, mee aan de ondernemingen waarin je investeert. Dat ik dit nu kan doen bij Slingshot Ventures is voor een deel geluk geweest, aangezien ik de oprichters precies op het juiste moment benaderde, tegen de first close van het fonds, en ik ze al kende uit mijn M&A-verleden. Ook past de filosofie van Slingshot Ventures, ondernemers voor ondernemers, goed bij de meewerkende aanpak waar ik van houd. Daarnaast investeren wij veelal in mooie online merken, zoals bijvoorbeeld Boldking en VanMoof. Naast M&A-ervaring ben ik een tijdje werkzaam geweest in e-commerce. Die combinatie is handig wanneer je voor een investeringsfonds werkt dat met name investeert in bedrijven met een online direct-to-consumer strategie.

“We zijn sowieso erg blij met ons portfolio van investeringen. Het zijn veelal bedrijven die aanspreken en die mensen vaak kennen. Zelf vind ik VanMoof een prachtig bedrijf met een erg sterk merk. Internationaal is het merk zelfs veel groter dan het bedrijf en dat biedt enorm veel groeipotentie. Daarnaast is er een enorme ambitie binnen het bedrijf. Dat is mooi om te zien en het werkt aanstekelijk. “Ook investeerden wij vorig jaar in een bedrijf dat Wasteless heet. Zij hebben een algoritme ontwikkeld waarmee supermarkten versproducten dynamisch kunnen afprijzen door middel van het gebruik van digitale prijskaartjes. Een product dat minder lang houdbaar is, krijgt op die manier automatisch wat extra korting. Het wereldwijde voedselprobleem is enorm. Aan de ene kant gooit men veel voedsel weg en aan de andere kant hebben mensen niet te eten. Om nog maar niet te spreken over het aandeel van voedselverspilling in het milieuprobleem. Wasteless biedt supermarkten een goede business-case, die zowel de eigen bottomline substantieel verbetert als onnodige voedselverspilling tegengaat. Soms kom je als venture capitalist een idee of een bedrijf tegen waarvan je denkt: dit is zo logisch, waarom was dit er nog niet? Dat hadden wij bij dit bedrijf.

“Wat Slingshot Ventures uniek maakt is dat onze achterban louter bestaat uit succesvolle Nederlandse ondernemers. Die ondernemers hebben de belangrijkste lessen al geleerd, wat enorm waardevol is voor onze investeringen. Daarnaast hebben ze doorgaans goede netwerken, dus als er ergens in dat netwerk mooie bedrijven langskomen worden die vaak aan ons door gezet. Dit is het eerste fonds, maar we hopen dat de toekomstige generaties succesvolle ondernemers die we nu ondersteunen, bij ons blijven. We zouden niets liever willen dan dat ze in de toekomst met ons mee participeren. Zo kunnen we ook de volgende generatie ondernemers met z’n allen verder helpen.”

Ronald Kemmeren, 29, Vice president bij HPE Growth

“Na mijn studie Finance & Investments aan Rotterdam School of Management en de zomer als investment banking summer analyst bij Morgan Stanley in Londen te hebben gewerkt, ben ik mijn carrière gestart in het private-equityteam van Dasym. Bij Dasym investeerden we in private TMT-bedrijven over de gehele businesslife-cycle met focus op media-, entertainment- en internetsegmenten. Hierbij kwam ik in aanraking met growth investments en de technologiesector. De dynamiek van groei en technologie vond ik erg interessant en ben daarom enkele jaren geleden bij HPE Growth gestart.

“In Nederland heeft HPE Growth geïnvesteerd in WeTransfer, Airborne en Tiqets. Tiqets maakt cultuur toegankelijker door online-toegangskaarten aan te bieden voor toeristische attracties in grote steden. Voordat Tiqets in de markt was, moest je een e-mail printen en inleveren bij een kiosk aan de Keizersgracht waar je een ticket voor het Rijksmuseum voor terug kreeg. Met Tiqets staat dit kaartje binnen vier klikken op je smartphone en loop je ‘skip the line’ naar binnen. Inmiddels is Tiqets geïntegreerd in Google Reserve en Google Maps. Groeibedrijven als Tiqets gaan door een fase van hyper growth wat veel energie en uitdagingen mee brengt. Het is mijn passie waarde toe te voegen door middel van mijn analytische kwaliteiten door bijvoorbeeld samen met het bedrijf unit economics in kaart te brengen om de groei en onderliggende winstgevendheid inzichtelijk te maken, nieuwe kapitaalrondes voor te bereiden en om betrokken te zijn bij de China-strategie van het bedrijf.

“Veel venture-capital-investeerders focussen zich op Nederland, Europa en de Verenigde Staten. Mijn persoonlijke focus ligt daarnaast ook op Azië en met name China. Daarom studeer ik inmiddels enkele jaren Chinees, ga ik geregeld naar China om mijn netwerk verder uit te bouwen en support ik onze bedrijven bij hun China-strategie. Inmiddels hebben we recent een portfolio-bedrijf aan een Chinese partij verkocht en hebben we enkele strategische partnerships met Chinese partijen ontwikkeld.

“Op een abstracter niveau geeft het me energie dat we met onze investeringen een positieve bijdrage leveren aan de economie. Zo zijn er in het laatste fonds meer dan duizend nieuwe banen gecreëerd bij portfoli- bedrijven nadat HPE Growth heeft geïnvesteerd. Tevens interesseert het me om me bezig te houden met de vragen: waar verdienen we als werelddeel over tien tot twintig jaar ons geld mee? Wat kunnen we exporteren? In de meeste gevallen is het antwoord hierop gerelateerd aan technologie. Daarom geeft het me veel energie om aan het front van innovatie en groei te opereren."

Gerelateerde artikelen