Standard Investment koopt Spaans drankbedrijf
De Nederlandse investeringsmaatschappij Standard Investment heeft het Spaanse Drink6 overgenomen. Drink6 is in Spanje, Portugal en Frankrijk marktleider in verse detox- en groentensappen.
De deal volgt op de overname vorig jaar van slowjuice-producent Sapje door Standard Investment. Dit bedrijf heeft een sterke positie in Nederland en België. Met deze overnames wil Standard Investment een leidende positie verkrijgen op de Europese markt voor verse en gezonde detox- en groentesappen. Drie jaar geleden haalde de investeerder 85 miljoen op voor verdere groei.
Drink6 levert producten bijna uitsluitend online direct aan consumenten, wat ook gebeurt bij Sapje. Standard Investment ziet enorme kansen voor direct-to-consumer organic groentesappen. “Het is een grote, maar zeer gefragmenteerde markt met heel veel kleine spelers. De combinatie Sapje en Drink6 is na samenvoeging Europa’s grootste bedrijf in dit segment en kan daarmee echte impact maken op de markt”, aldus Guido Grobbink, managing director bij Standard Investment.
Standard Investment nam eerder sappen- en drankenproducenten Riedel, Beyond Brands, Hero Sappen, Healthy People en Infra Foodbrands over en is met een jaarlijkse productie van meer dan 200 miljoen liter de nummer één in het sappensegment in Nederland.
Grobbink: “Wat we daarvan hebben geleerd is dat deze zeer gezonde groentesapjes moeilijk te verkopen zijn vanuit het gekoelde schap van de supermarkt. Je kan ze door de lage zuurgraad veel minder lang bewaren dan fruitsapjes en bij hoge druk pasteurisatie gaan heel veel vitamines verloren. Daarom is directe online verkoop van diepgevroren sapjes de beste optie.”
Grobbink sluit nieuwe overnames niet uit: “De markt voor sappen en dranken is enorm in beweging en staat voor grote uitdagingen. Dan hebben we het over de samenstelling van de producten, maar bijvoorbeeld ook over duurzaamheid. We hebben de afgelopen jaren gemerkt dat de verschillende bedrijven en merken in onze portefeuille, variërend van een marktleider als Appelsientje tot een premium niche-merk als Sapje, elkaar enorm kunnen versterken.”
De overnamesom is niet bekendgemaakt.