Simpel.nl en Parcom Capital ontketenen een revolutie voor budgetbellers
Uitgerust zitten Jasper de Rooij en Piet-Hein de Jager aan tafel. Telecom-ondernemer De Rooij is net terug van een toer door Amerika, De Jager reed door de wildernis van Tasmanië. De reislustige heren waren aan een vakantie toe. De Rooij heeft met het budget-telecombedrijf Simpel.nl een druk jaar gehad, waarin het aantal abonnees groeide tot circa 450.000 en aandeelhouder De Hoge Dennen plaats maakte voor Parcom. De nieuwe aandeelhouder, waar De Jager partner, is vorig jaar een nieuw fonds begonnen waarmee inmiddels vier deals zijn gedaan.
Agressiever groeimodel
Parcom is derde externe aandeelhouder van Simpel. Jasper de Rooij ging in 2007 van start met de prijsvechter in de markt voor mobiele telefonie. In 2010 verkocht hij het bedrijf aan T-Mobile. In 2014 kocht hij het bedrijf terug van T-Mobile om daarna De Hoge Dennen Capital als aandeelhouder binnen te halen. De investeringsmaatschappij van de familie De Rijcke hield een minderheidsbelang in Simpel. Twee jaar later kocht De Rooij de investeerder uit. “Ik merkte dat ik een iets agressiever groeimodel voor ogen had met een daarbij behorend risicoprofiel . De investeerder heeft een family-office-karakter met een wat behouden risicoprofiel. Zij hebben mij echter heel goed geholpen om mijn bedrijf te professionaliseren, maar ik wilde een nieuwe fase in en heb ze een mooi aanbod gedaan.”
In eerste instantie wilde De Rooij alle aandelen zelf in handen houden. “Ik was niet eens op zoek naar een nieuwe aandeelhouder.” Dat hij uiteindelijk met Parcom verder ging is te danken aan een telefoontje van de onafhankelijke corporate-finance-adviseur Cas Renders. “Hij dacht dat ik teveel risico nam door alle aandelen in eigen handen te houden. Daarom stelde hij voor te zoeken naar een partij met een ander risicoprofiel dan De Hoge Dennen die het avontuur met Simpel aan wilde gaan.” Renders stelde De Rooij voor aan Parcom-partner Piet-Hein de Jager.
“Wij herkenden de nieuwe fase waar Simpel in was beland”, zegt De Jager. “Het bedrijf is de laatste jaren flink gegroeid van 200.000 tot ruim 400.000 abonnees. Voor de volgende fase van groei zocht het bedrijf een investeerder met diepere pockets, een frisse blik en nieuwe ambitie.” De nieuwe ambitie is aanwezig onder het team van Parcom. Het bedrijf is 1 januari 2016 verzelfstandigd van Nationale Nederlanden middels een management buy-out door de partners. Naast het beheer over de oudere fondsen heeft Parcom in juni een nieuw fonds geclosed met 550 miljoen euro. Het team van Parcom is het afgelopen jaar versterkt met nieuwe mensen, zoals partners Bas Becks en Gijs Vuursteen (beiden voorheen CVC) en associates Kimon Baloumis en Marco van Vliet. In de zoektocht naar mooie bedrijven om die miljoenen aan het werk te zetten kwam het telefoontje van Cas Renders als geroepen. Simpel voldeed aan alle investeringscriteria van Parcom. “Het is een Nederlands bedrijf, met een sterk managementteam, genereert veel cash, sterk groeiend, heeft een verdedigbare marktpositie met marktleiderschap onder de telecombedrijven zonder eigen netwerk en er is regionale en internationale expansie mogelijk”, somt De Jager op. “Het aantal vinkjes dat we voor Simpel konden zetten was 100 procent.”
Geen financiële cowboys
De Rooij had geen lijstje met criteria voorhanden voor de keuze van een nieuwe investeerder, maar ging vooral af op zijn gevoel. “Het gaf al vertrouwen dat Parcom was aangedragen door Cas en tijdens het eerste gesprek met Piet-Hein was er gelijk een klik. We hadden meteen een heel openhartig gesprek. Ook met de andere mannen van Parcom kan ik het goed vinden. Ik heb ook wel eens gesprekken gehad met andere investeerders en bij sommige kreeg ik het beeld van financiële cowboys die snel winst willen pakken. Dat heb ik bij Parcom helemaal niet.” Het vertrouwen was er, maar zoals een goed ondernemer betaamt ging De Rooij niet alleen op zijn eigen gevoel af. Hij ging in gesprek met de CEO’s van Parcom-portfoliobedrijven BargeMaster, RH Marine en GustoMSC. “Ik kreeg het beeld dat de CEO’s daar de ruimte krijgen voor ondernemerschap, terwijl Parcom een constructieve rol en meerderheidsaandeel in die bedrijven heeft. Dat vond ik een goed teken.”
CEO Jasper de Rooij van Simpel.nl en partner Piet-Hein de Jager van Parcom Capital
Naast de gesprekken met de ondernemers hebben meerdere ‘industry-experts’ één op één meegedraaid in het dealproces. Zo schoof Robert van de Wallen, de oprichter van BrandLoyalty en aandeelhouder in Parcom, aan tafel om te sparren over het businessmodel van Simpel. Door op deze manier het netwerk in te zetten probeert Parcom extra waarde toe te voegen voor de ondernemer. “Wij willen zoveel mogelijk kennis vergaren over de markten waar onze investeringen in werken en bewandelen daarvoor het liefst meerdere wegen. Door ondernemers en experts uit ons netwerk te betrekken kunnen we sneller tot de kern van de investeringscase komen.” Bij Simpel deelden wij al snel de visie van Jasper op de businesscase. Wat niet kapot is moet je niet repareren”, zegt De Jager. De heren houden vast aan het ingeslagen pad van Simpel: een budgetspeler met hoge kwaliteit, een heldere propositie met een focus op autonome groei voor de komende 12 maanden. De dealmakers zien ook kansen om te groeien door middel van overnames, maar zien daar op voor de nabije toekomst geen noodzaak voor.
Helemaal geen zin in een roadshow
Omdat de ondernemer en investeerder het snel eens werden over de te varen koers, verliepen de onderhandelingen vlot. In mei gingen ze voor het eerst met elkaar in gesprek en in juni werd de term sheet getekend. De opstelling van De Rooij speelde hierin een belangrijke rol. “Ik ben niet heel geduldig van aard en wilde geen half jaar kwijt zijn aan roadshows en het tot drie cijfers achter de komma uitonderhandelen van de deal. Meerdere adviseurs hebben me verteld dat ik meer uit de deal zou kunnen halen door andere kopers bij het proces te betrekken, maar daar had ik helemaal geen zin in. Ik had een goed gevoel bij Piet-Hein en de wijze waarop onderhandeld werd.” Volgens De Jager was het ook niet de insteek van Parcom om op het scherpst van de snede te onderhandelen. “Als je een bijzondere kans ziet moet je daarop acteren. We wilden de vertrouwensrelatie verder uit bouwen, dus zijn niet met onrealistische biedingen begonnen om langzaam naar beneden te bewegen. Toen we aan de term sheet begonnen hadden we de moeilijkste onderwerpen gezamenlijk uitonderhandeld.” Niet iedereen was het eens met de gekozen dealaanpak. M&A-adviseurs doen niets liever dan uitgebreid onderhandelen en punten te scoren voor hun klanten, maar daar wilden De Rooij en De Jager niets van hebben. “We hebben onze adviseurs duidelijke instructies gegeven om zorgvuldig maar ook efficiënt en constructief te werk te gaan. Als ze er niet uit kwamen, zouden Jasper en ik in een kamer gaan zitten om te overleggen. De onderhandelingen verliepen door deze aanpak vlot en dat gaf ons vervolgens meer ruimte om ons met Jasper te focussen op de marktpositie van Simpel”, zegt De Jager.
De M&A-adviseurs hebben hun opdracht goed opgepakt en zijn er samen uitgekomen. Simpel kreeg advies van een team van ING onder leiding van Robert Specken. “Ik kende Robert al via hockey. Hij heeft een leuk en ondernemend team en Cas kende hem ook goed. Zijn timing was heel goed, want toen er eigenlijk nog maar weinig speelde rondom Simpel kreeg ik een mailtje van Robert om een kopje koffie te doen.” Dierik Cras en Michaël Rijnja van Stek voorzagen Simpel van juridisch advies. “Dierik heeft echt een goede boutique en heeft mij bij alle transacties geadviseerd.” Parcom kreeg bij de deal financieel advies van Ernst Berger en Mark Zuidema van NIBC en juridisch advies van Lennard Keijzer en Klaas de Vries van De Brauw Blackstone Westbroek. “Lennard en Dierik hebben goed met elkaar samengewerkt. Allebei hebben ze niet geprobeerd elkaar te slim af te zijn, maar gewoon met een goed resultaat te komen”, zegt De Rooij tevreden.
Tombstone ter bezegeling van de investering van Parcom in Simpel
Disruptie in de budgetmarkt
In september werd de deal geclosed met een mooi diner – met alle adviseurs – in restaurant En Pluche in Oud-Zuid. Hier kreeg De Rooij een mooie tombstone van ING (met geluid) en had Parcom een karikatuurtekening laten maken van alle betrokkenen in het proces (helaas niet geschikt voor publicatie). Daarna was het weer business-as-usual en kon De Rooij de markt bestormen met zijn prijsvechter en ‘revolutionaire’ acties. “Er zit nog enorm veel lucht in de markt. Telecom in Nederland is gewoon heel duur. T-mobile heeft nu een scherp abonnement van 35 euro in de markt gezet, maar wij zijn al tevreden met klanten van 10 tot 12,50 euro. Dat biedt ons nog veel ruimte voor groei die we met mooie acties gaan maken. De eerste staat al klaar. We hebben met Leapp [een portfoliobedrijf van Gilde – red.] een deal gesloten om refurbished iPhones te verkopen in combinatie met een abonnement. Dat is echt een disruptie in de budgetmarkt, waar je bijna alleen sim-only aanbiedingen ziet.” Terwijl De Rooij de markt bestormt staat De Jager klaar als sparringspartner en financier. “Wij hopen dat Jasper succesvol doorgaat met waar hij mee bezig is en kijken uit naar de samenwerking. Als er mooie kansen zijn in de markt, dan staan wij klaar om dat financieel te steunen.”
Dit artikel verschijnt in M&A Magazine 2017 Q1