Sectoranalyse retail: ‘E-commerce nog steeds complex domein’

M&A in retail en e-commerce: versnipperd landschap en samenwerking kan leiden tot waardecreatie.

Retail en e-commerce vormen een bewegelijk domein in tijden van COVID-19. Waar liggen de kansen en beperkingen voor fusies en overnames? Wat staat ons te wachten in 2021? Drie M&A professionals uit onze community komen aan het woord over de trends, namelijk Ramon Schuitevoerder van CFI, Arjan Minnigh van ING en Maarten Kuil van BDO. 

Er gebeurt een hoop in de retail anno 2021 nog los van de coronacrisis. Internationale partijen intrede in de Nederlandse markt, zoals Amazon in maart 2020. Los van de eigen verkoop, doen partijen als Amazon en Bol.com het ook goed als shop-in-shop concept, waarbij kleine e-commercepartijen kunnen verkopen via een groter platform en dus meer bereik krijgen. “De winst voor de grote platformen zit voornamelijk in de data die ermee wordt gegenereerd, bijvoorbeeld transactiedata en persoonlijke data. Deze gegevens worden ingezet voor verschillende doeleinden. Denk aan marketing, piekbelasting, voorraadbeheer enzovoorts”, zegt Ramon Schuitevoerder, M&A-advisor bij Corporate Finance International.

Geconsolideerd platform voor het nieuwe goud
Kleine e-commercepartijen vinden het vooralsnog moeilijk om deze data om te zetten naar waarde. Daarvoor hebben ze schaalvoordelen nodig. “Private Equity-partijen zouden een geconsolideerd platform kunnen bouwen, om zo het ‘nieuwe goud’ te kunnen ontdekken. Uiteraard blijft dit een spannende strategie, aangezien men moet opboksen tegen grote, internationale partijen”, zegt Ramon Schuitevoerder. Arjan Minnigh onderschrijft dat: “The Hut Group, dat in Groot-Brittannië recent naar de beurs is gegaan, is hier een goed voorbeeld van.”

Voor de kleine e-commercepartijen zijn service en klantbeleving de belangrijkste zaken waarom kopers terugkomen naar het platform. De integratie van online en offline shopping kan worden doorgetrokken door de point of sale en door het e-commerceplatform aan elkaar te koppelen. “Zo heeft het Canadese Lightspeed POS in 2015 het Nederlandse SEOshop gekocht. Het Duits-Engelse SumUp heeft Shoplo gekocht in 2019”, aldus Ramon Schuitevoerder.

Ultra-personalisatie voor de eindgebruiker
Belangrijke ontwikkelingen in de e-commerce zijn augmented reality en virtual reality. Bestellingen kunnen op die wijze live in de fysieke ruimte bekeken worden. Daarnaast ook machine learning en artificial intelligence. 

“We zien een ultra-personalisatie voor de eindgebruiker plaatsvinden. Piekbelasting en voorraadbeheer kunnen voorspeld worden. Er zijn diverse betaalmethoden, oftewel virtuele valuta. Dit kunnen de bekende virtuele valuta zijn zoals Bitcoins of Ethereum, maar ook eigen beveiligde wallets op een e-commerceplatform. En, online verkopen, gaat ook steeds meer via sociale media, zoals Instagram en Facebook”, zegt Schuitevoerder.

Consolidatie en nog eens consolidatie
Over het algemeen zijn e-commerceplatforms vaak op zoek naar groeikapitaal. Partijen die vrijwel hetzelfde doen, zullen vaker samenwerken of consolideren. Voor logistiek en inkoop loont het om samen te werken. Sommige retailers zullen deze periode niet overleven. 

“Consolidatie en nog eens consolidatie, ook in de mode. COVID-19 zal het kaf van het koren scheiden. Ondernemerschap, een goede formule, lef en innovatie zijn essentieel. In Nederland kennen we ook prachtige voorbeelden, zoals Ace & Tate, Charlie Temple en Daily Paper. Voorbeelden die zelfs naar het buitenland opschalen en het goed doen”, zegt Ramon Schuitevoerder.

Winnaars van de toekomst worden nu bepaald
Winkelstraten zijn in tijden van COVID-19 leger dan ooit, zeker in de stadskernen. Tegelijkertijd doet retail het op B-locaties stukken beter, omdat de winkels op rustige en dus veilige plekken gehuisvest zijn waar minder mensen komen. Deze winkels zitten vaak op loopafstand van huis, waardoor een bezoek ook een prettig ommetje om is voor thuiswerkers. 

Daarnaast is een versterking van de trend te zien dat consumenten het middensegment links laten liggen ten faveure van value for money retailers, zoals Action of Hunkemöller, gecombineerd met zo nu en dan juist een luxe uitspatting. Ook boetiekjes met persoonlijke klandizie doen het nog prima.  

“Als we naar de toekomst kijken, zal de onderliggende vraag vanuit de klant blijven en dus zullen er altijd partijen zijn om aan die vraag te voldoen, namelijk de retailers. Wat wél verandert, is welke retailers dat doen. Dat kunnen best andere retailers zijn dan vandaag, omdat de manier waarop klanten kopen verandert. Daarbij heeft online een grotere invloed en de zaken die consumenten willen kopen, veranderen. Dan gaat het om waarde versus luxe, merken versus private label, niche versus global, of de rol van een duurzame keten. De winnaars van de toekomst worden nu bepaald. Retailers die hier nu al goed op inspelen en de tijden van COVID-19 goed doorkomen, staan er straks beter voor. Immers: what doesn’t kill you makes you stronger”, zegt Arjan Minnigh, Managing Director Corporate Finance bij ING Bank.

Online is er geen buurman
Online geldt meer het principe: the winner takes it all, zeker partijen die alles voor iedereen aanbieden, dus de online warenhuizen. Er is geen ruimte voor vijf soortgelijke Bol.com’s. In de winkelstraat loopt een klant ook langs de buurman, wat natuurlijk gratis reclame en naamsbekendheid oplevert. Online is die buurman er niet, dus is het lastiger om als online retailer bij de consument op de radar te komen. Naast de paar generalisten zoals Amazon, Wehkamp en Bol.com, leidt dit tot specialisten zoals Futurumshop en Easytoys.

“Een mooi voorbeeld van een partij die er alles aan doet om de grootste en dus the winner te zijn, is van oorsprong Litouwse Vinted, dat onlangs aankondigde het Nederlandse vintage kledingplatform United Wardrobe over te nemen. Bij een toenemende populariteit van vintage kleding kan de consument straks eigenlijk nauwelijks meer om de combinatie Vinted / United Wardrobe heen”, geeft Minnigh aan.

Retailklanten gaan doelmatiger winkelen
COVID-19 heeft een grote impact op het dagelijks leven en dus ook op het retailkanaal. Hoewel de sector in relatieve zin er een stuk beter voor staat dan in vele andere landen door een minder strenge lock-down, zijn ook in Nederland de verschillen groot. Bouwmarkten en supermarkten doen het goed. Mensen zitten meer thuis dan ooit. 

“We werken vanuit huis en willen de boel opvrolijken. Budgetten die normaal gesproken aan vakanties of horeca uitgegeven zouden worden, worden nu uitgegeven aan andere producten om onszelf op een andere wijze te pamperen. Retailklanten gaan doelmatiger winkelen. Met de pintransacties van ING krijgen we hier een goed beeld van. Er vinden bijvoorbeeld minder transacties plaats in de winkels, maar de bedragen per transactie zijn hoger”, aldus Minnigh.

Interactie tussen merk en fans
De mode heeft het juist lastig, al zijn er ook hier weer grote verschillen te zien. Over het algemeen leidt de daling van het aantal mensen in de winkelstraat tot soms fors lagere omzetten. Daar staat tegenover dat onlineverkopen enorm zijn en dat kledingretailers of merken die via hun eigen platform, of via spelers zoals Asos, Zalando of Bijenkorf verkopen, hiermee een stuk kunnen compenseren. 

“Kledingmerken die bijna hun hele omzet online genereren, vaak in combinatie met actieve interactie tussen merk en fans, draaien nu een prima jaar en spelen zichzelf in de kijker. Zo kondigde recent VF, van Nautica en Vans, de overname van het streetwear merk Supreme aan. Niet alleen verkoopt Supreme vrijwel alleen via de eigen online verkoopkanalen. VF speelt hier ook nog eens in op de trend dat met het vele thuis zitten, makkelijk zittende streetwear kleding wint ten opzichte van meer formelere outfits”, zegt de Corporate Finance-expert van ING.

E-commerce nog steeds een complex domein voor Private Equity
In Nederland zijn er tweehonderd e-commercepartijen actief, met een omzet van tien miljoen euro of meer. Het is een versnipperd landschap, waarin samenwerking kan leiden tot waardecreatie. Veel Private Equity-partijen vinden e-commerce nog steeds een complex domein. “Continue prijsdruk, voorraadrisico’s en de komst van Amazon en andere internationale partijen zijn veel gehoorde argumenten om geen buy&build strategy te omarmen”, zegt Maarten Kuil, partner M&A strategy bij BDO.

Een mooi initiatief is de fusie tussen SportShopsDirect en Total Sports Trading, juist door de nichebenadering van de bedrijven. “Daar geloof ik sterk in. De focus van beide partijen heeft geleid tot een trouwe klantenbasis. De fusie gaat zowel op directe als indirecte wijze leiden tot besparingen. Daarnaast biedt het de kans om nieuwe nichesegmenten toe te voegen.” Aldus Kuil.

Meer potentie op het gebied van M&A
Als het gaat om de customer experience bij digitaal shoppen, is Nederland behoorlijk verwend. Bovendien kent Nederland ijzersterke voorbeelden, zoals Coolblue of de online omgeving van De Bijenkorf. 

“Als consument word je goed bediend bij dit soort bedrijven. Er is een hele andere beleving dan wanneer men iets koopt bij Amazon of Allibaba. Natuurlijk is iedereen angstig voor de Amazon’s van deze wereld, maar in bepaalde segmenten zullen Nederlandse spelers dominant blijven. We hebben wel veel meer potentie op het gebied van M&A. Voorspelling is dat in 2021 de consolidatie zal gaan versnellen”, zegt Maarten Kuil.

Voor M&A was kennis van e-commerce een paar jaar geleden weinig toereikend om het potentieel in te kunnen schatten. Dat is aan het veranderen. Of de fusies worden gedreven door Private Equity is de vraag. Kuil: “Ik denk dat ondernemers elkaar eerder gaan vinden en deals gaan sluiten, al dan niet ondersteund met nieuw kapitaal.” 

In de kijkers van het grote geld spelen
Interessante platforms die toeleverancier zijn in het e-commercedomein zijn bedrijven zoals Send Cloud en Channel Engine. De technologie maakt deze bedrijven extreem schaalbaar. Ze maken een snelle internationale groei door. Het is interessant om te volgen wat er met deze bedrijven in de nabije toekomst gaat gebeuren. 

“Ze komen op een niveau dat ze zich in de kijkers spelen van het grote geld. Timing voor een deal sluiten, is wat dat betreft van essentieel belang. De kans dat je uiteindelijk wordt overspoeld door een grote concurrent met nog meer schaalvoordelen en een betere technologie is altijd aanwezig. Tegelijkertijd wil je er niet te vroeg uitstappen”, besluit Maarten Kuil.

Gerelateerde artikelen