Sanoma verliest omzet na verkoop LINDA
Sanoma merkt het vertrek van tijdschrift LINDA in de omzet. Het Finse mediaconcern, dat onder meer eigenaar is van nieuwssite NU.nl, noemt de verkoop van het magazine een van de redenen voor de gedaalde opbrengsten en het lagere bedrijfsresultaat in het derde kwartaal.
Het concern verkocht eerder dit jaar de uitgeverij van LINDA aan oprichtster Linda de Mol en mediabedrijf Talpa. Ook de verkopen van marketingactiviteiten in België en e-commerce-activiteiten binnen de huis- en interieurtak drukten op de resultaten, aldus topvrouw Susan Duinhoven. Aan de andere kant gingen de zaken goed bij NU.nl, waar de omzet flink toenam. Bij de Finse tak introduceerde Sanoma per 1 okotober het nieuwe bedrijfsonderdeel News & Feature, dat zowel nieuws als verhalen uit de al bestaande tijdschriften bundelt.
Het onderdeel dat educatieve diensten levert, behaalde een stabiele omzet op jaarbasis. In september rondde Sanoma de overname af van het Nederlandse Iddink, dat schoolboeken en digitaal lesmateriaal levert. De prestatie van Iddink in de eerste negen maanden van dit jaar was in lijn met de verwachtingen van de Finnen.
Al met al daalde de vergelijkbare omzet afgelopen kwartaal met 2 procent tot 372 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat zakte tot 83 miljoen euro, vergeleken met 89 miljoen euro een jaar eerder. Onder de streep resteerde een winst van iets meer dan 59 miljoen euro, waar een jaar terug nog 68 miljoen euro winst in de boeken ging.
(ANP)