Sanoma Media Netherlands bereikt overeenstemming over verkoop cluster Mannen

Sanoma Media Netherlands is met Pijper Media tot overeenstemming gekomen over de verkoop van het cluster Mannen dat eerder onder strategische heroriƫntatie werd geplaatst. De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de vakbonden en OR en akkoord van de betrokken licentiegever.
Met de verkoop van deze titels en de bijbehorende digitale activiteiten gaan 23 medewerkers (21,9 fte) met hun titel mee naar Pijper Media. De in Groningen gevestigde uitgever vestigt de betreffende titels in Amsterdam.
Sanoma Media Netherlands kondigde op 31 oktober 2013 een printportfolio rationalisatie aan. Er werden 17 focusmerken benoemd die verder uitgebouwd worden door uitbreiding van het digitale aanbod, e-commerce, via events en door een nauwere samenwerking met SBS.
Sanoma Media Netherlands heeft nu overeenstemming bereikt met Pijper Media over de verkoop van het cluster Mannen dat bestaat uit de 3 titels: Nieuwe Revu, Panorama en Playboy. Met deze overgang van onderneming gaan 24 medewerkers over van Sanoma naar Pijper Media. Naar verwachting is de overgang van de betreffende titels in het najaar van 2014 volledig gerealiseerd.
Pijper Media is al meer dan 40 jaar ‘a family business’. Het bedrijf geeft aansprekende titels uit op het gebied van sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Voorbeelden zijn o.a. Wieler Revue, Noorderland, Lekker 500, Nautique, Surfmagazine en Lonely Planet. Naast de uitgeverij heeft Pijper Media ook een full service rotatiedrukkerij met een landelijke focus. Alle magazines worden in eigen huis geproduceerd.
Sanoma verkocht eerder al Wieler Revue en de restaurantgids Lekker 500 aan Pijper Media.
Anton Pijper, CEO Pijper Media over de acquisitie: „We zijn zeer verheugd dat we deze mooie overname kunnen doen. De titels Panorama, Nieuwe Revu en Playboy zijn stuk voor stuk iconische merken, waar generaties mee zijn opgegroeid. Samen met de redacties zien wij er naar uit om deze sterke merken met nieuw elan verder multimediaal uit te bouwen, zodat ook toekomstige generaties niet om deze merken heen kunnen”
Henk Scheenstra, COO Content Media: ”We zijn blij dat we onze mannen merken kunnen onderbrengen bij Pijper Media. Al eerder is gebleken dat zij een goed ‘huis’ zijn voor onze titels. Wij zijn er van overtuigd dat deze merken door de verkoop een goede toekomst tegemoet gaan.”
Strategische heroriëntatie bijna afgerond 
Naast deze verkoop en de 19 titels die eerder naar New Skool Media gingen heeft Sanoma in het kader van de strategische heroriëntatie al de nodige keuzes gemaakt. Verscheidene merken zijn overgedragen aan Head Office NL, Sanoma ’s dochteronderneming die zich richt op content marketing via customer media. Daarnaast is besloten dat een klein aantal titels wordt samengevoegd met andere titels van Sanoma. Het cluster Glossy’s blijft onder strategische heroriëntatie. Naar verwachting wordt ook dit proces voor het einde van 2014 afgerond.
Gerelateerde artikelen