RTL Nederland en Talpa fuseren tot groot mediabedrijf 

De Nederlandse mediabedrijven Talpa Network en RTL Nederland gaan samen verder, waardoor tal van commerciële radio- en televisiezenders voortaan onder één dak vallen. Door de fusie moet een sterk mediaconcern ontstaan dat de concurrentie aankan met grote techbedrijven, zo maken de Luxemburgse RTL-moeder en het bedrijf van John de Mol gezamenlijk bekend.

De Nederlandse activiteiten van RTL bestaan onder andere uit de RTL-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL Z. Ook weersite Buienradar en streamingdienst Videoland vallen onder RTL Nederland. Talpa is het bedrijf achter tv- en radiozenders als SBS 6, Net5, Veronica en Radio 538.

Talpa krijgt na de samenvoeging met RTL Nederland een belang van 30 procent in dat bedrijf. RTL Group houdt een belang van 70 procent in zijn Nederlandse divisie. De partijen verwachten dat de deal in de eerste helft van volgend jaar afgerond kan zijn. Dat hangt onder andere af van goedkeuring van de mededingingsautoriteiten. De Autoriteit Consument & Markt wil nog niet inhoudelijk ingaan op de fusie en zegt nog geen aanvraag te hebben ontvangen voor het toestaan van de fusie.

RTL Nederland en Talpa waren in 2020 goed voor een omzet van 909 miljoen euro en een operationele winst, dus het resultaat voordat belastingen, rente en afschrijvingen worden afgetrokken, van 84 miljoen euro. Ze verwachten door de fusie tussen de 100 miljoen en 120 miljoen euro aan kostenvoordelen te behalen.

Wat dit voor de werknemers betekent, is nog niet duidelijk. RTL Nederland, met circa 700 werknemers, laat weten dat beide bedrijven nog blijven doorwerken zoals ze al deden zolang er geen toestemming voor de fusie. Talpa zegt dat het nog te vroeg is voor exacte plannen zolang mededingingsautoriteiten de fusie onderzoeken.

De huidige topman van RTL Nederland Sven Sauvé zal ook na de fusie aan het hoofd staan van het bedrijf. Zijn huidige evenknie bij Talpa, Pim Schmitz, treedt toe tot de raad van commissarissen. Oprichter en eigenaar van Talpa John de Mol zegt dat hij zich na de fusie meer wil richten op het bedenken van nieuwe programma's en formats.

"Ik richtte Talpa Network op om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende internationale platforms, zodat lokale content behouden blijft. Deze nieuwe stap maakt dat mogelijk, en ik ben blij dat de deal een sterk Nederlands bedrijf vormt dat niet alleen Nederlandse kwaliteitsprogrammering garandeert, maar in staat is om met Amerikaanse en Chinese techspelers te concurreren", verklaart De Mol. "Daarnaast stelt het mij in staat om me weer volledig te richten op datgene wat ik het leukst vind: nieuwe en innovatieve programma's maken en ontwikkelen."

NautaDutilh staat als lead counsel RTL Group bij.

Joost den Engelsman, die het NautaDutilh-team leidt bij dit spannende project, zei hierover: "NautaDutilh is zeer verheugd dat het onze fantastische cliënt RTL Group heeft kunnen ondersteunen bij deze transformerende transactie in de Nederlandse mediasector die resulteert in een sterke Nederlandse cross-mediagroep. De onderhandelingen over de voorgenomen fusie vonden plaats in een uiterst kort tijdsbestek dat niet mogelijk was geweest indien de respectieve teams van RTL en Talpa en hun respectieve adviseurs niet zo constructief hadden samengewerkt als zij hebben gedaan en werkelijk tot het uiterste zijn gegaan, een enorme teamprestatie waarbij uiteindelijk iedereen slechts één doel voor ogen had: om deze belangrijke mijlpaal te bereiken. Enorme felicitaties aan Sven Sauvé, Elmar Heggen en Pim Schmitz en de rest van de RTL- en Talpa-teams!"

EY stond RTL eveneens bij met Tax Advisory en Financial Due Dilligence. 

Lees hier meer over deze deal en de betrokkenen. 

Gerelateerde artikelen